اخبار

اندیشه سازان سبزنگار، اندیشه بازیافت فیلم های چند لایه را عملی کرد

بسپار / ایران پلیمر کاوه ممی زاده، مدیر عامل شرکت دانش بنیان اندیشه سازان سبز نگار است. این شرکت در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران متولد شده است. وی در این باره می گوید: همانند بسیاری از شرکت های رشد یافته در این مرکز ما نیز بعد از طرح یک ایده آن را برای پژوهشگاه ارسال و جنبه های مختلفی از این ایده مانند بحث های فنی، خرید و فروش و نرخ بازگشت سرمایه را ارایه کردیم که منجر به پذیرش طرح شد. از طرف پژوهشگاه امکاناتی مانند کارگاه، دفتر کار و امکانات آزمایشگاهی  در اختیار ما قرار گرفت. 
ایده ما در رابطه با بازیافت فیلم های چند لایه و تترا پک مانند فیلم های پلی آمید و پلی اتیلن و پلی اتیلن و آلمینیوم بود. احساس کردیم که در این زمینه ها بازیافت به طرز صحیحی انجام نمی شود و یا با از دست رفتن یکی از مواد به چرخه ی مصرف باز می گردد. به عنوان مثال در فیلم های پلی اتیلن _ آلومینیم چون آلومینیم ارزش بالاتری دارد لایه ی پلی اتیلن را با حرارت از بین می برند و یا در موردی از این فیلم های چند لایه به عنوان پرکننده در ایزوگام استفاده می کردند. نکته ی جالب توجه این که حجم زیادی از این فیلم ها در کارخانه ها انباشته و بلا استفاده بود. همین موضوع باعث شد تا وارد بازیافت این مواد شویم.
در حال حاضر مواد پلیمری یک جهش قیمتی بزرگ را تجربه کرده اند و این امر باعث بالا رفتن اهمیت بازیافت شده. مضاف بر این که بازیافت نقش کلیدی را در حفاظت از محیط زیست ایفا می کند و در زمینه های مذکور فقدان یک روش اصولی برای بازیافت تمامی اجزای تشکیل دهنده احساس می شد. 
ما در حال حاضر فقط ضایعات کارخانه ای را بازیافت می کنیم که به شست و شو احتیاجی ندارند اما در نظر داریم که با فراگیر تر کردن این موارد به بازیافت 20 تنی در ماه برسیم و انگیزه و پتانسیل زیادی در این زمینه در شرکت وجود دارد.
احساس می کنم که امسال همه ی افراد صنعتگر به نوعی سردرگم هستند. مضاف بر این که افراد از شرکت های دانش بنیان واهمه دارند. شاید این موضوع به ناشناخته بودن دانش بنیان ها برای افراد برگردد. تبلیغات مستمر نیز برای شرکت های دانش بنیان انجام نمی شود. خود این شرکت ها نیز به دلیل اکادمیک بودن بیش از حد و برخاستن از محیط دانشگاهی ضعف های زیادی در تبلیغات و بازرگانی دارند. از نظر من باید فعالیت بیشتر در این زمینه صورت گیرد و توانمندی های این شرکت ها در زمینه های مختلف به نمایش گذاشته شوند. در این صورت شاهد رشد هر چه سریع تر این شرکت ها خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا