اخبار

انعکاس تغییر قانون واردات LDPE ترکیه در بازار/ میزان واردات LDPE به ترکیه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بر اساس تصمیم منتشر شده در روزنامه رسمی در 23 نوامبر 2023، ترکیه حق تخفیف مالیات بر ارزش افزوده را که در محدوده اقدامات نظارتی و حمایتی برای واردات محاسبه شده بود، لغو کرد. بر اساس این تصمیم که از تاریخ انتشار لازم الاجرا شد، تخفیف مالیات بر ارزش افزوده برای مبالغ اظهار شده و فاقد سند در اظهارنامه‌های گمرکی برای کالاهای مشمول نظارت و مالیات و عوارض، متوقف خواهد شد.

پس از اجرای این تصمیم، بازارها شاهد ابهاماتی بودند و سوالاتی در مورد اینکه آیا هزینه ی جدید توسط فروشندگان پرداخت می‌شود یا خریداران متحمل آن خواهند شد. نقش آفرینان در مورد اثرات احتمالی هزینه‌های اضافی ناشی از آخرین تغییر اختلاف نظر داشته اند.

به گفته ی نقش آفرینان اصلی، این تصمیم بر چندین بسپار مانند LDPE و PS که تحت تدابیر نظارتی هستند و همچنین محصولات واسطه ای مختلف از جمله فیلم‌های ساخته شده از BOPP تأثیر خواهد گذاشت. به گفته ی یکی از نقش آفرینان این خبر نه تنها بر برخی بسپارهای تحت نظارت بلکه بر حدود 200 مورد دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

در میان تمام محصولاتی که تحت تاثیر تغییر اخیر در قوانین قرار گرفته، LDPE تاکنون برجسته بوده است، زیرا این بازار هر از گاهی شاهد رقابت شدید بین تولیدکننده داخلی Petkim و تامین کنندگان وارداتی است.

 

این تصمیم به چه معناست؟

در حوزه نظارت، از سال 2017 یک تعهد مالیاتی برای LDPE وارداتی محاسبه شده بر ارزش گمرکی در حدود 1350 دلار در هر تن، بدون توجه به تفاوت مبدا وجود دارد. تا زمان اتخاذ این تصمیم جدید وارد کنندگان می‌توانستند برای مالیات بر ارزش افزوده به اندازه مابه التفاوت قیمت شاخص و قیمت واقعی در پایه مالیاتی تخفیف بگیرند.

 

سوال کلیدی: آیا ترجیحات خریدار تغییر خواهد کرد؟

نقش آفرینان در بازار LDPE نظرات متفاوتی را در مورد بازتاب احتمالی آخرین تغییر ابراز کردند. به گفته بسیاری از شرکت کنندگان، این خبر در ابتدا به خوبی درک نشد. زیرا این اعلامیه همزمان با نمایشگاه پلاست اوراسیا بود.

اکثر بازار توافق کردند که هزینه‌های ناشی از آن، بار اضافی را عمدتاً بر دوش خریداران ایجاد می‌کند. بنابراین، کسانی که مواد خام وارد می‌کنند باید این افزایش هزینه را بر قیمت محصول نهایی خود منعکس کنند.

یکی از نفش آفرینان اظهار داشت: هزینه‌های واردات LDPE بر اساس تصمیم‌های اخیر افزایش می‌یابد، در حالی که میزان افزایش به قیمت محصول بستگی دارد. با نگاهی به قیمت‌های فعلی، واردکنندگان با هزینه 70 تا 80 دلار در هر تن مواجه هستند. در همین حال، هزینه‌ها  در طول روندهای نزولی برای LDPE افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از نقش آفرینان به این احتمال اشاره کرد که ممکن است تاجران مجبور شوند قیمت محموله‌های وارداتی خود را برای پوشش هزینه‌های تحمیلی افزایش دهند. نیازی به گفتن نیست که هزینه‌های تحمیلی واردات LDPE و کالاهای نهایی به فشارهای تورمی بر بازارها می‌افزاید. در هر حال واردات LDPE یک گزینه برای مصرف کنندگان باقی خواهد ماند. زیرا تولید کننده داخلی نمی تواند تمام نیازهای بازار را برآورده کند.

 

نگاهی به واردات LDPE از ChemObis Stats Wizard

ترکیه در ده ماهه اول سال 2023 تقریباً 310000 تن LDPE وارد کرده است. واردات تجمعی LDPE در دوره مشابه در سال 2022 به 283000 تن رسیده است.

همانطور که در داده‌های به دست آمده از ChemOrbis Stats Wizard مشاهده می‌شود، تامین کنندگان برتر LDPE ترکیه تاکنون عربستان سعودی، ایران، ایالات متحده آمریکا، آذربایجان، قطر و فلسطین اشغالی بوده اند و ایران در رتبه دوم پس از عربستان سعودی قرار دارد.

 

Türkiye – LDPE Imports

داده‌ها نشان می‌دهد که واردات LDPE ترکیه بین سال‌های 2018 تا 2022 حدود 300,000 تا 350,000 تن در سال بوده است. ظرفیت تولید Petkim برای این محصول نیز حدود 330,000 تن در سال است. با این حال، تولیدکنندگان پتروشیمی معمولاً کارخانه‌های خود را با ظرفیت کامل در حال کار نگه نمی دارند. با توجه به اینکه کل مصرف سالانه LDPE در این کشور تقریباً 600000 تن است، ممکن است با وجود تغییر اخیر در قوانین، بازار شاهد کاهش شدید حجم واردات در میان مدت نباشد. این پیش بینی همچنین با در نظر گرفتن این موضوع است که برخی تحلیلگران انتظار دارند اقتصادها از نیمه دوم سال آینده به صورت مرحله‌ای بهبود یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا