اخباراخبار ویژه

انقلاب طبیعی در میکروکره‌های ترموپلاستیک با قابلیت افزایش حجم

گروه ترجمه و تولید بسپار ایران پلیمر میکروکره‌های ترموپلاستیک با قابلیت افزایش حجم در اوایل دهه 1980 تولید شدند و ذراتی کروی تشکیل شده از یک پوسته پلیمری و گاز حبس شده در درون آن هستند. آنها به نوعی میکرو بالون هستند و با حرارت دادن، افزایش حجم شدیدی پیدا کرده و تغییر چگالی پیدا می‌کنند.
این ماده نتیجه ادغام هدفمند چند ماده است:
– یک پوسته ترموپلاستیک نرم شونده در دمای انتقال شیشه‌ای
– ماده دمیده شده با دمای جوش مناسب(معمولاً یک هیدروکربن) که همزمان با حرارت دادن، متورم می‌شود و در عوض فشار به سطح پوسته وارد می‌شود. پس از تورم، این سیستم به یک ماده با قابلیت دمیدن، یک پر کننده که باعث کاهش وزن، انعطاف‌پذیری مناسب و اثر افزایش سطح دارد تبدیل می‌شود.
این مواد در بسته بندی مواد غذایی، پوشش‌های خنک کننده الاستومری سقف، تخته الیاف و کاغذ، کفی کفش، استفاده در صنعت خودرو و تولید گوی‌های مصنوعی کاربرد دارند. با ادغام مونومرهای مختلف و تولید کوپلیمرهای متنوع و استفاده از مواد دمیده شده مناسب، پنجره بزرگ شدن از 50 درجه سانتیگراد تا 300 درجه سانتیگراد برای این ماده به دست می‌آید. بیشتر محصولات تجاری معمولاً دارای محدوده تغییر سایز با افزایش دما از 100 تا 200 درجه سانتیگراد هستند.
استفاده از این مواد مزایای بسیار ویژه‌ای دارد:
– فوم شدن کنترل شده برای فرایند تولید پلاستیک‌ها
– کاهش وزن قطعات خودرو برای بهبود مصرف سوخت
– بهبود کارایی به عنوان عایق صدا و مقاومت در برابر سنگ و تراشه در پوشش‌های خودرو
– بهبود عملکرد کفی کفش
– جایگزینی مناسب با رزین‌های گرانقیمت و در نتیجه کاهش قیمت مواد
– استفاده در لوازم آرایشی
– محافظت و عایق سازی مواد و بسته‌های حاوی مواد و محلول‌های بایو
امکان استفاده از مواد بایو در تولید مواد TEMS، تولید مواد با پایداری بیشتر را مطرح کرده است. برای مثال Nouryon به دنبال استفاده از مواد بایو تخریب پذیر و یا مواد اولیه بایو است. همچنین، تولید پلیمرهایی از منابع بازیافت شده توجه زیادی را به خود معطوف کرده است و این موضوع به دلیل محدود بودن سوخت‌های فسیلی و نگرانی به دلیلی مشکلات زیست‌محیطی است. راه‌حل‌های موثر گزارش شده توسط نسل جوان امروز و اهمیت توجه صنعت به این موضوع و با بررسی بازار منجر به دستیابی به این راه حل شده است.
یکی از موادی که با هدف تولید مواد TEMS مورد استفاده قرار گرفته‌اند عبارتند از دی متیل ایتاکونات، دی اتیل ایتاکونات و آلفا-متیلن-گاما-والرولاکتون، به همراه تعدادی از انواع مونومرهای اکریلات.
Nouryon باورد دارد که این موضوع برای صنعت بسیار حائز اهمیت است که هرچه زودتر کارخانه‌ها به دنبال جایگزینی اقتصادی برای مواد تهیه شده از سوخت‌های فسیلی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا