اخبار

اورهال پتروشیمی شازند و برزویه در راه است/ تنش در بازار DOP ادامه می یابد

بسپار می نویسد، واحد اورتوزایلین بوعلی سینا دچار آتش سوزی شد، فارابی هم پیش تر به طور مستقیم اقدام به عرضه انیدرید فتالیک بصورت مایع و جامد می کرد که در حال حاضر عرضه ای ندارد، برزویه هم با مشکلات تولید روبه رو است و ظرفیت تولید آن به 50 درصد رسیده است از سال گذشته تاکنون نیز حجم عرضه ها 700، 800 تا 1000 تن در هر هفته بوده و رقابت برای این کالا نیز افزایش یافته است.


قیمت روغن دی اکتیل فتالات (DOP) در بازار آزاد با افزایش شدید قیمت نسبت به دو هفته گذشته روبه رو شده است.
 این در حالی است که گفته می شود همچنان جدال بر سر واردات دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند ادامه دارد. از سوی دیگر نرخ DOP متاثر از کمبود و کاهش عرضه دی اتیل هگزانول و همچنین افزایش تقاضا امروز در بازار آزاد به 5 هزار و 550 تومان در هر کیلو برای محموله های فله رسید.
برخی از فعالان بازار می گویند: پتروشیمی شازند از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان الزام به واردات 9 هزارتن دی اتیل هگزانول تا پایان سال شده است.
از سوی دیگر برخی ازمعامله گران هم می گویند: شورای رقابت همواره در جلسات خود اعلام کرده است که الزامی برای شرکت پتروشیمی شازند برای واردات دی اتیل هگزانول وجود ندارد. با این حال موضوع واردات دی اتیل هگزانول که هر ساله توسط پتروشیمی شازند انجام می شود، امسال به یکی از بحث های شورای رقابت تبدیل شده و هنوز به نتیجه ای نرسیده است.
البته یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: احتمال واردات دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند بسیار زیاد است، هر چند هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.
وی با اشاره به اینکه نیازسالانه به دی اتیل هگزانول 6 هزارتن است، گفت: پتروشیمی شازند طی یک سال و نیم گذشته اقدام به عرضه 1100 تن دی اتیل هگزانول در هر هفته و در بورس کالا کرده است، از این رو به نظر می رسد که بازار دچار التهاب از سوی واسطه ها شده است.
این در حالی است که تا اردیبهشت ماه عرضه دی اتیل هگزانول 1760 تن بوده و در حال حاضر به 1100 تن تقلیل یافته است.
از سوی دیگر موضوع اورهال پتروشیمی شازند نیز از هفته آینده مطرح است و از این رو برخی از معامله گران معتقدند؛ واردات دی اتیل هگزانول زمان بر خواهد بود و به همین دلیل نگرانی درباره بازار DOP همچنان ادامه خواهد داشت.
دو هفته گذشته قیمت DOP در بازار آزاد 4 هزار و 900 تومان در هر کیلو بود، در همان زمان قیمت DOP وارداتی نیز 5 هزار و 200 تومان اعلام می شد، از این رو نگرانی از جایگزین شدن DOP خارجی با مشابه داخلی آن نیز وجود دارد، این در حالی است که گفته می شود DOP ترکیه، چین و پاکستان می تواند جایگزین DOP داخلی شود. امروز هم قیمت DOP کره 5 هزار و 900 تومان در هر کیلو اعلام شد. البته قیمت DOP در بازارهای جهانی هم به رقم 1300 دلار در هر تن رسیده است که افزایش را نشان می دهد.
برخی از تولید کنندگان به مصرف یک هزار و 250 تن دی اتیل هگزانول در هر هفته در بازار ایران اشاره می کنند و می گویند: کف عرضه دی اتیل هگزانول یک هزار و 255 تن ، اما متاسفانه عرضه کمتر از این مقدار است، این در حالی است که پتروشیمی شازند در ماههای گذشته نیز 2 هفته متوالی دی اتیل هگزانول را عرضه نکرد.   
البته تا فروردین ماه امسال بازار DOP شرایط آرامی را سپری می کرد، به طوری که عرضه دی اتیل هگزانول بین 1300 تا 1760 تن بود و بخشی از عرضه نیز وارد سیستم مچینگ می شد، اما با اعلام خبر مشکلات خط تولید پتروشیمی شازند و عدم عرضه طی دو یا سه هفته، رقابت برای این کالا به 10 درصد و سپس به 20 درصد رسید. 
البته از سوی دیگر نگاهی به عرضه اورتوزایلین هم نشان می دهد که حجم عرضه این کالا کاهش یافته است، واحد اورتوزایلین بوعلی سینا دچار آتش سوزی شد، فارابی هم پیش تر به طور مستقیم اقدام به عرضه انیدرید فتالیک بصورت مایع و جامد می کرد که در حال حاضر عرضه ای به دلیل کاهش ذخیره اورتوزایلین متاثر از کمبود تولید این کالا ندارد، برزویه هم با مشکلات تولید روبه رو است و ظرفیت تولید آن به 50 درصد رسیده است از سال گذشته تاکنون نیز حجم عرضه ها 700، 800 تا 1000 تن در هر هفته بوده و رقابت برای این کالا نیز افزایش یافته است.
این در حالی است که موضوع اورهال پتروشیمی برزویه هم مطرح است و از این رو اکثر معامله گران احتمال می دهند تنش در بازار DOP ادامه خواهد یافت، اما به نظر می رسد بازار کشش بیشتر قیمت ها را نخواهد داشت.
برخی از آگاهان بازار نیز می گویند: با توجه به حمل و نقل دشوار دی اتیل هگزانول، واردات این کالا مشکل است، از سوی دیگر پتروشیمی فارابی دارای مخازن شناور است و همواره واردات این کالا از عربستان انجام می شد، اما مشکلات با این کشور سبب شده در حال حاضر واردات این کالا در هاله ای از ابهام باشد، برخی از معامله گران می گویند: به نظر می رسد واردات دی اتیل هگزانول باید از آسیای جنوب شرقی یا رومانی انجام شود که قطعا زمان بر خواهد بود.

منبع:پتروتحلیل  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا