اخبار

اولویت‌های واردات اسباب‌بازی/ سهم ۳۰ درصدی قاچاق در بازار

بسپار/ ایران پلیمر رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود در حال حاضر سهم کالای قاچاق در این بازار حدود ۳۰ درصد است، گفت: در حوزه واردات، تولیدکننده‌ها در اولویت واردات قطعات و ماشین‌آلات هستند، واردات اسباب‌بازی نیمه ساخته و قطعات در اولویت هستند و واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند نیز مجاز نیست.

آیدین مهدی‌زاده در حاشیه افتتاحیه ششمین جشنواره اسباب بازی و سرگرمی، با بیان اینکه چون مرز بین اسباب بازی با کالاهای دیگر مثل لوازم التحریر و صنایع دستی مشخص نیست، آمار مشخص و رسمی از تولید و مصرف اسباب بازی وجود ندارد، اظهار کرد: تخمین زده می‌شود ارزش بازار اسباب‌بازی ایران، متناسب با جمعیت کشور، حدود یک درصد بازار جهانی، معادل یک میلیارد دلار است که ۴۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود و مابقی از طریق کالای خارجی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار ایران بازار مستعدی است که هنوز به سقف خود نرسیده و جای کار دارد، گفت: واردات اسباب بازی در دوره‌ای به دلیل محدودیت‌های ارزی ممنوع بود، اما از بهمن سال گذشته با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی، واردات این محصول باز شده است. بر این اساس واردکننده باید با سابقه و دارای تخصص باشد، تولیدکننده‌ها در اولویت واردات قطعات و ماشین‌آلات هستند، واردات اسباب‌بازی نیمه ساخته و قطعات در اولویت هستند و واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند نیز مجاز نیست.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان اینکه از سال گذشته چهار برند به حوزه تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیک وارد شدند، گفت: البته کمبود بازار فقط مربوط به کالاهای الکترونیکی نیست و بخشی از آن به کالاهای فرهنگی برمی‌گردد. به طور کلی تاکید ما این است که اسباب‌بازی بنجل و رده دو و سه وارد کشور نشود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه همه کالاهای خارجی در سطح عرضه، به صورت رسمی وارد کشور نشده، گفت: یکی از مشکلات حوزه اسباب بازی، واردات کالای قاچاق است. البته از سال گذشته کارگروهی برای مبارزه با قاچاق اسباب بازی تشکیل شده و اسباب‌بازی جزو اولویت‌های ده‌گانه ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است. با آزاد شده واردات اسباب‌بازی، قاچاق کاهش یافته و تخمین زده می‌شود در حال حاضر سهم کالای قاچاق در این بازار حدود ۳۰ درصد است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های شکلی و محتوایی در واردات و تولید اسباب‌بازی، گفت: مغایرت‌هایی که باعث محدودیت تولید یا واردات می‌شود در حوزه‌های حقوق، اخلاقی، روانشناسی و غیره است که در شورای نظارت بر اسباب بازی ۱۳ زیرفصل دارد. از این تعداد، ۱۱ سرفصل، مثل کپی رایت، شرایط سنی، محیط زیست، خشونت و غیره، جهانی است. دو سرفصل هم مختص فرهنگ کشور در حوزه‌های اعتقادی و اخلاقی است.

گفتنی است؛ ششمین جشنواره اسباب بازی و سرگرمی ۱۶ تا ۲۱ مهرماه، از ساعت ۱۰ تا ۲۰ عصر در برج میلاد برگزار می‌شود.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا