اخبار

اولین اثر منفی اتصال عراق به سوئیفت: حذف ابزارهای دورزدن تحریم ها برای ایران

بسپار/ ایران پلیمر عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اتصال عراق به سوئیفت در آینده نزدیک، منجر به حذف برخی ابزارهای دورزدن تحریم‌ها خواهد شد.

علی شریعتی در مورد تأثیر تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت بر ورود دلار از عراق به ایلنا گفت: همه تلاش می‌کنند با افزایش فروش نفت و بازگرداندن ارز به داخل، بخش منابع ارزی تقویت شود. در این میان عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران و دارای ساختار بانکی سنتی همیشه در دور زدن تحریم‌ها کمک کننده بود اما تصمیم آمریکا باعث دشواری در این روند شد.

وی افزود: تصمیم آمریکا بخشی از واقعیت بازار ارز بوده و عراق بزودی به سوئیفت متصل می‌شود  و با این رویداد برخی ابزارهای دور زدن تحریم‌های ایران حذف خواهد شد. برهمین اساس تلاش برای آزادسازی منابع بلوکه شده یا اتصال بانک‌های ایران و روسیه در همین راستا است. باید ارزش این اقدامات را نیز محاسبه کرد اما تسهیل مبادلات تجاری با چین و عراق، منافع بسیاری به همراه خواهد داشت.

شریعتی ادامه داد: روزگاری تصمیم جهانگیری در ارز ترجیحی ۴.۲ هزار تومانی را به سخره می‌گرفتند در حالی که رانت و فساد ارز ۲۸.۵ هزار تومانی بسیار بیشتر از گذشته بوده و هر روز مقامات از کشف نرخ ارز صحبت می‌کنند اما هنوز نتیجه نداده و کسی هم پرسشی از جهانگیری در مورد نتیجه جراحی اقتصادی و نرخ ارز ترجیحی نمی‌کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا