اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ با اپلیکیشن های بازیافت در ایران آشنا شویم

بسپار / ایران پلیمر

در ابتدا اگر بخواهیم واژه پسماند را به راحت ترین شیوه ممکن معنی کنیم می توان آن را موادی ناشی از فعالیت موجودات زنده که به صورت ناخواسته و يا غير قابل استفاده دور ريخته می شود دانست.
در این مقاله به دنبال آن هستیم تا برخی استارت آپ های ایرانی در زمینه مدیریت پسماند را به شما معرفی کنیم. مدیریت پسماند را می توان مجموعه مقررات منسجم و سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند که منطبق بر اصول زیست محیطی و بهداشت عمومی است دانست.
نکته جالب در خصوص استارت آپ های ایرانی این حوزه این است که تقریبا تمام آنها ادعا می کنند که اولین مجموعه در این حوزه در ایران هستند! اما تعداد نصب این برنامه ها متاسفانه نشان می دهد که هیچ یک از آنها اقبال عمومی نداشته اند.
در چند سال گذشته شهرداری های شهرهای مختلف ایران خصوصا کلان شهرهایی از جمله تهران، اصفهان، شیراز و … خبر از تلاش برای تشکیل استارت آپ های مختلف مدیریت پسماند داده اند که البته میزان موفقیت آنها در هاله ای از ابهام بوده و تا امروز فقط شهرداری مشهد و کرج تا حدی در این کار پیش رفته اند. این شهرها با استارت آپ های بخش خصوصی همکاری دارند. در ادامه با برخی از استارت آپ های این حوزه بیشتر آشنا خواهیم شد.

بهروب
بهروب یک اپلیکیشن جمع آوری پسماند خشک از مبداء است که با همکاری شهروندانی که در منزل زباله های خشک و تر را از هم جدا می‌کنند، کار می کند. با ثبت درخواست در اپلیکیشن، زباله ها را به مامور بهروب تحویل می‌دهند و به ازای آن پول و امتیاز دریافت می کنند. همانطور که گفته شد این اپلیکیشن در شهرهای تهران، کرج و مشهد فعالیت دارد. این شرکت از سال ۱۳۹۶ با تحقیق و مطالعه در حوزه اکوسیستم پسماند شروع به کار و اولین قرارداد جمع آوری پسماند خشک از مبدا را با سازمان مدیریت پسماند کرج در اسفند ۱۳۹۷ منعقد کرد.

 

داده‌های به دست آمده از درخواست و جمع آوری پسماند تفکیک شده شهروندان، در پنل‌ها بررسی شده و اتوماتیک به سیستم جمع‌آوری منتقل می‌شود. از آنالیز داده‌ها می توان برای فرهنگ‌سازی و مدیریت ناوگان و همچنین تصمیم‌گیری کلان شهری استفاده کرد. هر شهر به مناطق کوچکتر تقسیم شده و سیستم جمع‌آوری نیز توسط مناطق مدیریت می‌شوند. اطلاعات سیستم درخواست و جمع آوری براساس تقسیم‌بندی ایجاد شده دسته بندی و گزارش‌های مربوط به آن ایجاد می شود. این استارت آپ البته یکی از ضعیف ترین سایت های ممکن با کمترین امکانات ممکن را دارد. همچنین وقتی از اپلیکیشن استفاده می کنید امکان تحویل پسماند در شهری مثل تهران که در سایت گفته شده جزو محدوده پوشش دهی است، وجود ندارد. همچنین امکاناتی مثل پرداخت قبض در اپلیکیشن که تعبیه شده، کار نمی‌کند.
البته می‌توانید با این اپلیکیشن شارژ بخرید و یا منزل خود را بیمه کنید! که با توجه به منقضی شدن نماد اعتماد الکترونیکی این سایت به نظر کار مطمئنی نیست. همچنین با تحویل پسماندها به ماموران بهروب حساب شما در این اپلیکیشن شارژ می‌شود و می توانید محصولاتی که در فروشگاه خود اپلیکیشن هستند را خریداری کنید.
این اپلیکیشن بیش از 5000 بار دانلود شده و دارای رتبه 5/3 است.

زیست اپ
زیست‌اپ سامانه آنلاین در حوزه جمع‌آوری ضایعات خشک و بازگشت این ضایعات به چرخه بازیافت در استان های تهران و اصفهان است که از سال ۱۳۹۶ فعال شده است. کاربران خانگی و شرکتی می‌توانند درخواست جمع‌آوری زباله‌های خود را در اپلیکیشن ثبت کنند تا ماشین‌های زیست‌اپ برای جمع‌آوری به محل کاربر مراجعه کنند.

 

گردآوری: فرنام نامور

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره نوروزی (۲۲۱) ماهنامه بسپار که در نیمه اسفندماه ۹۹ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا