اخبار

اگر تاییدیه محیط زیست دارید می توانید PET وارد کنید

بسپار می نویسد، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: واردات PET به کشوربا مجوز 15-10 درصد واردات و با رعایت ضوابط مربوطه امکان پذیر است و واحد واردکننده این محصول پتروشیمی باید دارای تأییدیه زیست محیطی باشد .

 محمد مهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اظهار کرد: در جلسه هایی که با حضور مقام های وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونان سازمان محیط زیست و تعدادی از تولیدکنندگان الیاف پلی‌استربرگزار شد به 3 نتیجه مطلوب دست یافتیم.
رئیس‌زاده گفت: نتیجه اول در مورد حجم واردات PET به کشور بود که مقرر شد مجوز 15-10 درصد واردات با رعایت ضوابط مربوطه ( طبق میزان نیازی که دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت اعلام خواهد کرد)، صادر شود.
منظور از ضوابط مربوطه این است که واحد واردکننده باید دارای تأییدیه محیط زیست باشد و این موارد صرف تولید شوند تا واردات جنبه تجاری پیدا نکند.
رئیس زاده ابراز داشت: ترکیه قوانین ضد دامپینگ را درمورد واردات پلی‌استر از ایران اجرایی کرده اما ضایعات PET که باید مورد مصرف واحدهای تولیدی داخل قرار گیرد از مرزهای غربی کشورصادر می‌شوند، قرار شد در این زمینه طبق ضوابط مشخص یا عوارض افزایش پیدا کند و یا از صادرات این محصول جلوگیری شود.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: ماده اولیه مصرفی برخی از بخش‌های صنایع نساجی مانند تولیدکنندگان پلی‌استر، به نفع پاک‌سازی محیط زیست است زیرا از بطری‌های آب معدنی، نوشابه و … استفاده می‌کنند که طبق فرایندهای تخصصی تبدیل به پلی‌استر می‌شوند و هم قابلیت مصرف در بازارهای داخلی و هم صادرات دارند بنابراین سازمان محیط زیست باید نهایت همکاری را با صنعت نساجی به عمل آورد اما به دلیل کاهش مصرف بطری‌های PET به دلایل مختلف (از جمله فصل سرما و عدم انجام حج واجب، حج عمره و …) با کاهش چشمگیری روبرو هستیم لذا برای تنظیم بازار درخواست کردیم که کمبود آن مورد نیاز واحدهای نساجی از طریق واردات تأمین شود که بررسی این موضع به جلسه دوم با مسئولان سازمان محیط زیست موکول شد.
بر اساس اعلام انجمن صنایع نساجی ایران، وی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان حاضر در جلسه با دیدگاه ما موافق بودند وقرار شد برحسب میزان آلایندگی، وصولی‌ها خرج همان صنعت و سلامت مردم شود.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران افزود: موضوع دیگر به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داشت که به تازگی تشکیل شده و مسئولان ذی‌ربط می‌توانند از محل عواید این صندوق به صنایع مختلف جهت کاهش و رفع آلایندگی کمک کنند.
رئیس زاده افزود: بحث استانداردها یکی دیگر از بخش‌های جلسه مشترک انجمن صنایع نساجی با مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست را تشکیل می‌داد و مسئولان سازمان اعلام کردند این سخت‌گیری‌ها تداوم خواهند داشت زیرا برای مثال فقط در تهران 5 هزار واحد صنفی تولیدی وجود دارد بنابراین استانداردهای ما نمی‌تواند با استاندارد کشوری که چنین تعداد واحدهایی در اختیار ندارند، یکسان باشد

 منبع: نیپنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا