اخبار

ایرانیان مقیم چین و عضو اتاق مشترک بازرگانی با سرکنسول دیدار کردند/ موضوع: مشکلات عدیده بانکی

بسپار/ ایران پلیمر نشست اعضا اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین – شانگهای با سر کنسول جمهوری اسلامی ایران آقای ایروش در شانگهای صورت گرفت. مشکلات عدیده بانکی ایرانیان مقیم چین موضوع اصلی این نشست بود.

آقای علیرضا ایروش سر کنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای در نشستی که عصر روز دوشنبه ۲۷ آگوست ۲۰۱۸ در محل کنسولگری برگزارشد،  ضمن نارضایتی از عملکرد بانکهای چینی ، اقدامات دولت چین را کاملا  ناکافی دانسته و اعلام کرد نزدیک به دوسال است مشکلات بانکی ایرانیان مقیم حوزه شانگهای و استانها و شهر های اطراف  توسط وی  پیگیری شده ولی از طرف چینی ها بی جواب مانده و مقامات بلند پایه ایرانی در وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و نیز وزارت صمت و بانک مرکزی ایران  همه در جریان این موضوع مهم هستند و به شدت از این عملکرد چینی ها ناراضی بوده و هستند.

بر خورد دوگانه چینی ها با ایرانیان مقیم چین و سخت گیری های غیر حرفه ای بانک های چینی  برای ایرانیان مقیم توسط شرکت کنندگان در نشست تشریح شد.
جناب آقای ایروش  اعلام داشتند به جد بدنبال رفع مشکلات بانکی و  و معضل بوجود آمدهخواهند بود و به سفارت ایران در پکن  نیز بار ها منعکس شده است و در کنفرانس اخیر سفرا در ایران نیز این مورد مطرح شده است .

در این نشست حضارشرکت کننده یک به یک مشکلات عدیده بانکی خود را مطرح  وتشریح کردند:  
  

اکثر بانکهای چین از  دو سال قبل با بهانه های مختلف از ارایه خدمات بانکی عادی و  افتتاح حساب برای ایرانیان مقیم خودداری می کنند تا آنجاییکه دانشجویان بورسیه برای دریافت هزینه تحصیلی خود از طریق بانک با مشکلات مواجه و دیگر ایرانیان  و خانواده انان  نیز برای امور عادی بانکی خود با موانع روبرو هستند.

بانکهای چین طی یکسال گذشته اکثر اتباع ایرانی مقیم چین را برای مسدود کردن حسابهای شخصی خود تحت فشار قرارداده و بعضا کارتهای بانکی و سیستم اینترنت بانکی آنها را نیز غیر فعال کرده اند.

طی ماههای اخیر بانکهای بزرگ چین شرکتهای ایرانی ثبت شده و همچنین فعال و قانونی در چین را برای مسدود کردن حساب اصلی شرکت که مورد تایید بانک مرکزی چین است و تمامی فعالیت های اصلی شرکت ها از طریق این حساب صورت می گیرد ، تحت فشار قرار داده اند و بعضا حسابها را به حالت تعلیق در آورده اند و برای شرکت های جدید ایرانی نیز امکان افتتاح نیست.

تنها بانک کونلون برای ارتباط مستقیم با سیستم بانکهای ایرانی ایجاد شده است و از زمانیکه سیاست ثبت سفارش در ایران اعمال می شود ارتباط تجاری شرکت های ایرانی تنها از طریق بانک کونلون قابل انجام است که متاسفانه بانک کونلون ضمن اعمال استانداردهای غیر معمول بانکداری خدمات قابل قبولی به شرکت های ایرانی ارایه نمی کند از آن جمله :

الف – بانک کونلون از افتتاح حساب برای شرکتهای ایرانی امتناع می کند طوریکه فقط تعداد اندکی از شرکتهای ایرانی در چین تحت فشارهای سفارت و بانک مرکزی ایران طی سالهای گذشته موفق به افتتاح حساب در این بانک شده اند.

ب- با توجه به شرایط ثبت سفارش در ایران، اکنون بیشتر شرکتهای ایرانی مقیم چین متقاضی افتتاح حساب در بانک کونلون هستند که با تلاشهای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین و با مساعدت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن تلاشهای بسیار زیادی  را برای امکان افتتاح حساب برای شرکتهای ایرانی انجام گرفته و هنوز بانک کونلون پس از چهار ماه اقدام عملی صورت نداده است.

ج- اکثر قریب به اتفاق شرکتهای ایرانی دارای حساب در بانک های  حتی کوچک  از ارایه خدمات این بانک ها و بهانه تراشی های غیر حرفه ای ، تهدید به تعلیق حسابها و بستن حسابها و … رنج می برند.

د- بانک گانگسو نیز از ششم آگوست  حساب کلیه ایرانیان مقیم چین را مسدود و از دادن خدمات به شرکت های ایرانی امتناع ورزیده است.

ایرانیان مقیم چین امیدوارند مقامات بلند پایه ایرانی در ایران و چین بتوانند در مذاکرات و جلسات  پیگیر مشکلات بانکی ایرانیان مقیم و حل کردن این معضل باشند و نیز  قول رییس جمهور  روحانی در سفر اخیر به چین و مذاکره با رئيس جمهور چین و دستور بررسی ایشان برای بهبود شرایط کاری ایرانیان مقیم و رفع موانع بانکی ایشان  تحقق یابدتا بتوانند از این رنج که باعث متوقف شدن زندگی و کار هایشان شده رهایی یابند.

منبع: اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا