اخبار

ایران اکسپو ۲۰۲۴ اردیبهشت ماه در تهران

بسپار/ ایران پلیمر مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) گفت: هدف‌گذاری ما این است که ۳‌هزار تاجر و بازرگان از حدود ۱۰۰ کشور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ شرکت کنند. رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه ما اولین دوره نمایشگاه ایران اکسپو را با ۴۷۲ بازرگان از ۳۷ کشور دنیا در اردیبهشت ۹۲ برگزار کردیم گفت:  در دوره پنجم نمایشگاه که اردیبهشت امسال با حضور‌هزار و ۳۲۶ تاجر و بازرگان از ۷۰ کشور دنیا برگزار شد، ۱۳۰ مترجم تجاری داشتیم که در نهایت‌هزار و ۱۲۶ مورد جلسه B۲B را راهبری و برگزار کرده‌اند. تکبیری با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری گفت: یکی از آرزوهای دیرینه معظم له در راستای کاهش وابستگی ایران به اقتصاد نفتی این است که (کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درب چاه‌‌های نفت را ببندیم و کشور را با صادرات کالاهای غیرنفتی اداره کنیم)؛ که برگزاری نمایشگاه‌های ایران اکسپو نیز در راستای همین هدف صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به فضای ایران هراسی دشمنان ما، بستری را فراهم کردیم که بسیاری از تجار سطح یک جهانی برای نخستین بار وارد کشور شده بودند و نگاه‌های منفیِ بسیاری از بدو ورود به فرودگاه تا برگزاری نمایشگاه وجود داشت اما این نگاه‌ها به کلی تغییر کرد و حتی بعد از چند ماه در مورد حضور در فضای اقتصادی ایران ابراز علاقه کرده بودند و خوشبختانه امروز به راحتی دعوت از تجار مورد استقبال و علاقه آنها قرار گرفته و برای حضور، اعلام آمادگی می‌کنند.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در ادامه با اشاره به گروه‌های کالایی حاضر در نمایشگاه گفت: برای نمایشگاه بعدی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی و استقبال گسترده تجار قرار شد برخلاف دوره پیش که با ۱۲ گروه کالایی برگزار شد، فعلا ۶ گروه کالایی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات ، صنعت فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، خدمات فنی‌‌-مهندسی گروه پتروشیمی ، محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و فلزات در نمایشگاه حضور یابند و گروه‌هایی که جذابیت بیشتری دارند چنانچه فضای نمایشگاه اجازه داد یا حتی امکان برگزاری دو مرحله‌ای این نمایشگاه وجود داشت، در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

تکبیری ادامه داد: در شورای سیاستگذاری نمایشگاه، کمیته‌ای تشکیل شده که صادرکننده‌های برتر و ممتاز ملی و استانی شناسایی شده و دعوت و پذیرش آنها انجام می‌شود تا کار تجاری قوی‌تری انجام شود. البته این به آن معنا نیست که شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های کوچک و متوسط حضور نداشته باشند اما اصل تمرکز ما روی صادرکنندگان بزرگ است. وی با اشاره به موضوع ترجمه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: برای حوزه ترجمه، هدفگذاری ما جذب و آموزش ۳۰۰ مترجم است که این مترجمان در فرودگاه، هتل‌ها و سالن‌های نمایشگاه حضور خواهند داشت و عمده آنها جلساتB۲B را راهبری خواهند کرد. رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه، فرصت بسیار بزرگی را پیش روی صنایعی قرار می‌دهد که دچار مشکل هستند و طبیعتا با دستاوردهای بزرگی که این نمایشگاه دارد شاهد کاهش مشکلاتی هستیم که فعالان‌‌اقتصادی به دلیل تحریم‌ها یا مباحث تبادلات مالی با آن مواجه هستند.

تکبیری با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌‌پذیر نیست‌‌، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر سبب شده عدم‌وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد. وی افزود: طبیعتا برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های کشورمان از زبان تجار بین‌المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم ‌‌بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) تاکید کرد: در این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در عمل نشان خواهیم داد که کشور ایران، تحریم‌پذیر نیست و رویدادهایی نظیر ایران اکسپو از اهمیتی راهبردی جهت تقویت بنیان‌‌های اقتصاد ایران، آن هم در شرایطی که تاکیدات گسترده‌‌ای بر تقویت بخش غیرنفتی اقتصاد کشورمان می‌شود و مقام‌‌معظم رهبری نیز بارها بر ضرورت اهمیت و افزایش توسعه صادرات غیرنفتی تاکید داشتند، برخوردار است.

همچنین احمد ایمانی؛ دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در مورد اهداف و محورهای نمایشگاه اظهار کرد: بخشی از اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما از برگزاری نمایشگاه شامل افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در کشور، کسب تجربه برای انجام رویدادهای بین‌المللی، ترویج فرهنگ و هویت ملی ایران توسط سفیران کشورهای هدف، ایجاد برند ملی که در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌ها شامل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، فرهنگ، میراث فرهنگی، صاحبان صنایع حاکمیت مردم و گردشگری است.

ایمانی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریم‌های ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاه‌های اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود. وی ادامه داد: کمک به افزایش ارز آوری، شناسایی موانع صادرات ساخت ایران، تلاش جهت افزایش تنوع کالاهای صادراتی ایران و افزایش کشورهای هدف صادراتی، ایجاد رویکردهای آگاهانه و هوشمند جهت صادرات کالاهای صادراتی ایران که دیپلماسی اقتصادی نامیده می‌شود، از دیگر اهداف اقتصادی ما محسوب می‌شود. دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در عین حال تاکید کرد: کالاهای کشورمان هم قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند و کشورهای خارجی از نقاط مختلف جهان می‌توانند از ظرفیت و سرمایه‌ای که در کشورمان است، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه دارای ظرفیت‌‌های نهفته فراوانی است و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و همچنین تجار و بازرگانان خارجی، بازارهای خوبی را جذب خواهند کرد، اظهار کرد: نخستین گام برای ایجاد روابط بازرگانی با ایران، شناخت توانمندی‌های صادراتی کشورمان در عرصه‌‌های مختلف است. ایمانی افزود: بررسی اجمالی توسعه‌‌یافتگی بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که راه مناسب برای رسیدن ایران به توسعه اقتصادی و سپس دست یافتن به عدالت اجتماعی، تمرکز بر تولید و حمایت همه‌‌جانبه از آن با هدف توسعه کمی و کیفی صادرات است که البته تسهیل شرایط بخش تولید و صادرات، مستلزم تغییرات اساسی در شاکله کلی مقررات و ترسیم یک نقشه راه شفاف و وجود عزم راسخ در سیاستگذاران و حمایت موثر از فعالان این دو حوزه است.

دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در ادامه به بخش زیست بوم اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سایر کسب و کارها در داخل کشور از طریق نمایشگاه و راه‌اندازی توریسم تجاری از مهم‌ترین اهداف ما در بخش زیست بوم، طبقه‌بندی شده اند. وی در پایان اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰‌ هزار مترمربع و با حضور ۸۰۰ غرفه شرکت برتر صادراتی ایران و همچنین حدود ۲۵۰۰ شرکت‌کننده خارجی در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا