اخباراخبار ویژه

ایران در اکسپوی 2020/ پیش بینی 25 میلیون بازدیدکننده!

اکسپو 2020 دبی یک نمایشگاه در ابعاد جهانی است که از 9 مهرماه جاری تا 11 فروردین 1401 در امارات متحده عربی به میزبانی دبی برگزار می شود. اکسپو جهانی از نظر اندازه، مقیاس، مدت زمان و تعداد بازدیدکنندگان، یک رویداد بین المللی بزرگ است.

این نمایشگاه، فستیوال و بستری است که در آن مشارکت کنندگان از سراسر جهان در فضایی به وسعت ۴۳۸ هکتار گرد هم می‌آیند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ایده‌ها را به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند و نوآوری می‌کنند. سایت این نمایشگاه بین شهرهای دبی و ابوظبی قرار دارد و طرح جامع آن، توسط شرکت آمریکایی HOK، در اطراف یک میدان مرکزی با عنوان Al Wasl، طراحی شده که توسط سه منطقه موضوعی بزرگ محصور شده است. هر یک از این فضاهای سه‌گانه به یکی از موضوعات فرعی نمایشگاه 2020 اختصاص داده شده است (فرصت، تحرک و پایداری). زیرساخت‌های سایت Expo 2020 به مساحت 4.38 کیلومتر مربع توسط Orascom و BESIX ساخته شده است.

اکسپو 2020 دبی اولین نمایشگاه جهانی است که در منطقه خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی (MEASA) برگزار می شود و اولین نمایشگاه بین المللی است که توسط یک کشور عرب میزبانی خواهد شد. امارات متحده عربی، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان که امسال نیز پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، با امید به جذب گردشگری و سرمایه گذاری، بیش از 7 میلیارد دلار به این رویداد اختصاص داده است.

بیش از 190 کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، که طی آن امارات متحده عربی -که توسط برخی از سازمان های غیردولتی به دلیل ضعف حقوق بشر در ارتباط با کارگران خارجی و عدم آزادی سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است- امیدوار است با دستاوردهای اقتصادی و تکنولوژیکی خود بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

این نمایشگاه بزرگترین رویداد حضوری جهان از زمان شروع همه گیری کووید -19 است و پیش بینی می شود 25 میلیون نفر قبل از بسته شدن آن در پایان ماه مارس سال آینده از آن بازدید کنند.

پاویون ایران که توسط شرکت معماری ایرانی Shift Process Practice در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر مربع طراحی شده و از سوی مجله معماری Architectural Design یکی از هشت پاویون برتر شناخته شده، اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگ ایران را به نمایش می‌گذارد. این غرفه همزیستی مسالمت آمیز را برجسته می‌کند و تمدن و سنت‌های کهن ایران، آیین‌ها و مردم آن را به نمایش می‌گذارد. در این پاویون صدها توپ ساخته شده از خاک رس پخته شده، از دیوارهای آلاچیق آویزان شده است که نشان دهنده سبک معماری سنتی ایران است و همچنین در آن می‌توانید بافت فرش دستباف ایرانی را امتحان کنید. برای خنک کردن فضای این پاویون از نهرهای کوچک با توجه به معماری سنتی ایران استفاده شده است و می‌توانید با بازدید از غرفه نوشیدنی‌ها، از انواع چای، دمنوش و عرقیجات سنتی لذت ببرید.
گفته می‌شود طراحی و معماری پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی مورد پسند واقع شده، اما به محتوای ضعیف و ناهماهنگ و بی‌ارتباط با زندگی آینده در ایران، نقدهایی وارد شده است. استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره ‌نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با موضوع فرهنگ، صنعت و گردشگری و همچنین کم‌ توجهی به موضوع توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا