اخبار

ایران و عراق در حوزه صنعت و بازرگانی چه توافقاتی کردند؟

بسپار/ ایران پلیمر وزیر صنعت، معدن و تجارت جزئیاتی از توافقات انجام گرفته میان دو کشور ایران و عراق در حوزه صنعت و بازرگانی را تشریح کرد.

 

رضا رحمانی در همایش تجاری اقتصادی دو کشور ایران و عراق عصر روز گذشته در اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به برخی از توافقات صورت گرفته میان دو کشور پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد، اظهار کرد: در سفری که به همراه آقای روحانی به عراق داشتیم چند یادداشت تفاهم در حوزه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت امضاء شد. احداث راه‌آهن شلمچه به بصره، تسهیل روابط روادیدی از جمله این موارد بود.

وی با بیان این که بخش‌هایی از توافقات صورت گرفته در این سفر اجرایی شده و بخش‌هایی نیز در مذاکرات روز گذشته با وزیر بازرگانی عراق در حال پیگیری است، سفر مقامات دو کشور را یک گام بزرگ رو به جلو توصیف کرد و افزود: در این مذاکرات برنامه‌ریزی ما برای رسیدن به مبادلات اقتصادی 20 میلیارد دلاری در سال 1400 مورد تاکید قرار گرفت و در مذاکرات من با وزیر بازرگانی عراق که شب گذشته نیز ادامه یافت، مقرر شد کمیته مشترکی در حوزه بازرگانی ایجاد شود و طی دو 3، 4 هفته آینده اعضای این کمیته که مشخص شدند نیز به عراق سفر می‌کنند تا مشکلات شرکت‌های ایرانی حاضر در عراق را حل و فصل کنند.

رحمانی ادامه داد: در حوزه ایجاد شهرک‌های صنعتی در مذاکرات روز گذشته خود با وزیر بازرگانی عراق دو نقطه را برای احداث این شهرک‌های صنعتی مشترک مشخص کردیم، یک نقطه در جنوب عراق و نقطه دیگر در منطقه اقلیم کردستان و همچنین در حوزه زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل جاده‌ای توافقنامه‌هایی برای فعال شدن ترانزیت ایران و عراق و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: علاوه بر این موارد تفاهمات خوبی در حوزه اتصال خط آهن شلمچه به بصره و موضوعات بانکی و بیمه‌ای نیز حاصل شد و در حوزه استاندارد که جزو موانع صادراتی‌مان بود نیز قول مساعدی از سوی وزیر بازرگانی عراق داده شد تا شرکت‌های بازرسی ایرانی به این بخش وارد شوند.

به گفته رحمانی در مذاکرات انجام شده بین دو طرف در حوزه این وزارتخانه همکاری‌های دو کشور برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی به سرانجام رسیده و محلی دائمی برای نمایشگاه‌های محصولات ایران در عراق تحویل طرف ایرانی شده است و امسال 28 نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش دو طرف برای حل موانع و مشکلات ایجاد شده در سال‌های اخیر در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: طی توافقات انجام شده بین دو طرف در حوزه گمرک مقرر شد، مقررات یکسانی بین دو کشور اعمال شود و وزیر دارایی عراق نیز اعلام آمادگی کرد تا این مشکلات را حل و فصل کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به 22 بند تفاهم صورت گرفته با کشور عراق در حوزه این وزارتخانه، گفت: علاوه بر همه این موارد ما از نخست‌وزیر عراق خواهش داریم تا در قدم اول که حذف مبلغ روادید بوده، در بخش دوم تسهیل در روادید تجار را مد نظر قرار دهد و صدور روادید یکساله برای تجار فراهم شود.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا