اخباراخبار ویژه

ایران پلاست در ایستگاه پانزدهم

بسپار/ ایران پلیمر هر نمایشگاه تخصصی در دنیا یک تیم سیاست گذاری دارد. این تیم یا شورا عمدتا متشکل از نمایندگانی از تشکل های صنفی در کنار یک برگزارکننده قوی و حرفه ای است. برگزارکننده ای که البته با یک برنامه بلندمدت مدیریت نمایشگاه را در دست دارد و قرار نیست هر سال یا هر چند سال یکبار عوض شود. اصلا چنین دغدغه یا بیمی وجود ندارد. شورای سیاست گذاری تصمیمات راهبردی می گیرد. خط مشی ها را تعیین می کند و مهره ها را طوری می چیند که نهایتا یک نمایشگاه می شود K یا ChinaPlas. با دنیا تعامل دارند و در یک فضای بین المللی می دانند که از  حضور و مشارکت نقش آفرینان تکنولوژی تراز اول چه نتایجی می تواند حاصل شود. دنیای تجارت و تبادلات اقتصادی را به بزرگی زمین می بینند.

در ایران نه فقط در مورد نمایشگاه ایران پلاست، در هیچ نمایشگاه تخصصی دیگری این حداقل ها را نداریم. مجوزهای برگزاری هر سال توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی صادر می شود البته پیش آمده که برای دو یا سه سال هم واگذار شده باشد. زمان برگزاری نمایشگاه ها نه فقط در دوران کرونا که یک شرایط غیرقابل پیش بینی در تمام دنیا بوده که پیش از آن هم مرتبا دچار تغییرات بوده. یعنی هر سال باید بنشینیم تا جدول برگزاری نمایشگاه ها منتشر می شود. دیده ایم که همین ایران پلاست خودمان در فرودین بوده، در شهریور بوده، در مهر بوده، در بهمن بوده … این هم که فریاد بزنیم همتاهای این نمایشگاه در هر دوره وقتی از نمایشگاه هایشان بیرون می رویم تاریخ دوره بعدی را بر در و دیوار کوبیده اند با نهایتا چند روزی جابجایی و همه می دانند که K  در اکتبر برگزار می شود و دیگر نمایشگاه ها هم، حتی همین همسایه خودمان در ترکیه هم نمایشگاهش تاریخ معلومی دارد هر سال، انگار کسی نمی شنود.

اینکه کسی گوش نکند البته نافی مطالبه گری نیست ولی وضع موجود و نمایشگاه هایی که تنها فرصت حضور صنایع کشور برای معرفی دستاوردها هستند و به نظر نمی رسد برخلاف خیلی موارد دیگر که دیده ایم در این چند سال، برگزاری مجازی نمایشگاه ها دست کم تا چند سال آینده جای برگزاری فیزیکی نمایشگاه ها را بگیرد، چاره ای جز مشارکت باقی نمی گذارد.

ایران پلاست پانزدهم در حال برگزاری است با همه آنچه که از تغییر تاریخ تا تغییر محل حتی تا یک ماه مانده به برگزاری و باز هم حتی تا چند روز پیش از برپایی دیدیم و شنیدیم. نمایشگاهی کوچکتر از همیشه اما با مشارکت کنندگانی با انگیزه. بازدیدکنندگانی کاملا هدفمند و سازوکاری که تلاش می کند در روزهای نمایشگاه فضایی حرفه ای برای دستیابی مشارکت کنندگان به دستاوردهای معقول فراهم کند. حضور هیات های تجاری همسایگان که بیشترین خریداران مواد، ماشین آلات و محصولات صنعت پلاستیک هستند در نمایشگاه مشهود است.

امروز و فردا به سراغ تشکل های حاضر در نمایشگاه خواهیم رفت و از آنها در خصوص برنامه ها و نهایتا آنچه در این چهار روز برایشان حاصل شده، خواهیم پرسید. این پاسخ ها نشان خواهد داد که این نمایشگاه با تمام محدودیت هایش چه قدر توانسته آورده داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا