اخبار

ایران پلاست دهم: پیروزی فراملی، شکست ملی

بسپار می نویسد، اهالی این صنعت حتما از داستان تغییر تاریخ نمایشگاه دوره دهم ایران پلاست از مهر به فروردین و تلاش تشکل ها برای تغییر آن طی مذاکرات طولانی و عدم دستیابی به خواسته خود و نهایتا عدم حضور در نمایشگاه خبر دارند. داستان ایران پلاست دهم داستانی طولانی و پیچیده است. گره هایی که شاید اگر زودتر و به راحتی باز می شد،  در پایان به گره کور عدم مشارکت در نمایشگاه توسط تشکل ها، واحدهای بزرگ ماشین آلات، تولیدکنندگان مواد اولیه و محصولات و رسانه های تخصصی کشور منتهی نمی شد. 

در نهایت نمایشگاه دهم بدون حضور بیش از 230 واحد تولیدی، بسیاری از تشکل های بنام این صنعت و رسانه های تخصصی برگزار شد. در عین حال فضای پس از تحریم و همکاری مسه دوسلدورف با ستاد برگزاری نمایشگاه موجب حضور شرکت های خارجی بسیاری در نمایشگاه شده بود. نتایج این نمایشگاه چیست؟ کدام گروه از آن بهره بردند؟ چه کسانی متضرر شدند؟ ایران پلاست دهم به راستی چه ارمغانی داشت و یا خواهد داشت؟ 

در گزارش تفصیلی ماهنامه بسپار از نمایشگاه که  در شماره اردیبهشت ماه و شماره بعد آن منتشر می شود به این سوالات پاسخ خواهیم داد. اینک کوتاه بخوانید از این دوره ی نمایشگاه. 


پاکستانی ها به واردات محصولات پتروشیمی از ایران و گسترش همکاری ها با شرکت هایی نظیر پتروشیمی جم تمایل دارند.

در حاشیه ایران پلاست دهم؛
مذاکرات ایران و لبنان برای خرید پتروشیمی آغاز شد

مذاکرات ایران و پاکستان برای امضای قرارداد فروش پتروشیمی آغاز شد


جزئیات صادرات محصولات پتروشیمی به روسیه/ آسیا کماکان بزرگترین بازار پتروشیمی ایران

هیات مکزیکی برای خرید محصولات پتروشیمی وارد تهران شد

مذاکره هیئت تونسی با شرکت های پتروشیمی ایران

مدیرعامل پتروشیمی جم خبر داد:
آفریقا و آمریکای جنوبی بازارهای نوظهور پتروشیمی ایران

پتروشیمی KPI قزاقستان در حال بررسی بازار ایران برای سرمایه گذاری است

با حضور هیاتی در نمایشگاه ایران پلاست؛
بارسلونای اسپانیا مشتری جدید پتروشیمی ایران/ ماتادروها آماده امضای قرارداد شدند

نگاهی به برخی از تیترهای اخبار سایت رسمی ایران پلاست که بیندازید. “پتروشیمی” کلمه کلیدی بسیاری از این اخبار است. قراردادهای جدید و گسترش بازار پتروشیمی اتفاق پسندیده ای است و هیچ ایرانی ای ناخرسند از رشد این صنعت نخواهد بود. اما هدف از ایران پلاست چیست؟ این هدف تنها در گسترش صنعت پتروشیمی کشور خلاصه می شود؟ صنایع پایین دست، تولیدکنندگان ماشین آلات و مصنوعات پلاستیکی چه جایگاهی در ایران پلاست دارند؟

همانگونه که آمار غرفه گذاران (منتشر شده توسط سایت رسمی ایران پلاست) از کاهش 37 درصدی غرفه گذاران داخلی و رشد 163 درصدی غرفه گذاران خارجی خبر می داد، این موضوع در بازدید میدانی از نمایشگاه نیز مشهود بود. برداشته شدن سد تحریم و همکاری مسه دوسلدورف موجب جذب بیش از 500 شرکت خارجی از 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی، 1 کشور آفریقایی و 1 کشور از قاره اقیانوسیه در فضایی به وسعت 8000 مترمربع در سالن های متعدد شده بود. آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چک، سوئیس، هلند، دانمارک، لهستان، روسیه، بلژیک، چین، کره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، ترکیه، امارات، عراق، بحرین، پاکستان، آفریقای جنوبی و استرالیا اسامی کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست امسال بود. حضور پر رنگ ماشین آلات اروپایی وجه چشمگیر این حضور خارجی است و شاید پس از پتروشیمی های داخلی شرکت های بزرگ ماشین سازی اروپایی برندگان نمایشگاه باشند. نمایشگاه برای آنان فراتر از انتظار بود و دستگاه های نمایش داده خود را به فروش رساندند. البته بخشی از این شرکت ها نیاز با احتیاط بیشتری وارد بازار ایران شده بودند. به طور مثال کراسمافای اذعان داشت به دلیل برطرف نشدن کامل همه محدودیت ها در مبادلات بانکی هیچ دستگاهی را به نمایشگاه نیاورده است. اروپایی ها در مصاحبه های خود از رضایت سخن می گفتند اما نماینده ایرانی یکی از شرکت های اروپایی اعلام داشت به تمام انتظارات خود دست نیافته اند چون مشکلات بانکی کاملا رفع نشده است. از سوی دیگر سالن های مختص شرکت های غیراروپایی همچون چین و تایوان بازدیدکننده چندانی نداشت.

[EasyDNNGallery|1585|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

جای خالی ماشین سازان بزرگ کشور در نمایشگاه مشهود بود و نمایشگاه پلاستیک که باید محلی برای عرضه دستاوردهای صنعت ماشین سازی هر کشور باشد، بیشتر محلی برای عرضه ظروف پلاستیکی و لوازم خانگی پلاستیکی تبدیل شده بود. البته بی شک اینگونه مصنوعات بخشی از صنعت پلاستیک کشور هستند اما حضور آنها در نمایشگاه هایی با بازدیدکننده و مصرف کننده نهایی قطعا منطقی تر است. در بخش مواد اولیه و آمیزه های پلیمری اوضاع به وخامت بخش ماشین سازی نبود و بخشی از صنعت کشور در این حوزه پا به نمایشگاه گذاشته بودند.

[EasyDNNGallery|1586|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||] آنچه مسلم است ایران پلاست دهم آیینه تمام نمای صنعت پلاستیک کشور نبود و هرچند موفقیت های فراملی را در پی داشت اما در بخش ملی به توفیق لازم دست نیافت.

 

مهندس سعیده خلجی، خبرنگار بسپار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا