اخباراخبار ویژه

ایران پلاست/ مدیرعامل پتروشیمی تبریز: با خرید لیسانس تولید پلی اتیلن سنگین از شرکت پژوهش و فن آوری اعتماد به توان داخلی را محقق کردیم

بسپار/ایران پلیمر شرکت پتروشیمی تبریز (سهامی عام) در سال 1369 در زمینی به مساحت 391 هکتار تاسیس شد و یکی از بیشترین تنوع محصولات در میان شرکت های پتروشیمی را با تولید انواع محصولات پلیمری نظیر پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی، پلی استایرن های انبساطی، معمولی و مقاوم و نیز پلیمر ABS در گریدهای مختلف و نیز برش های هیدروکربنی پنج کربنه و بالاتر، پنتان، استایرن مونومر، بوتن-1، اتیل بنزن، تولوئن، برش 4 کربنه و 1 و 3 بوتادین داراست.

تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 2294 نفر است که تعداد 176 نفر امسال و اکثرا از طریق آزمون جذب شده اند.

سیاوش درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز در گفت و گو با ستاد خبری ایران پلاست گفت: این واحد تولیدی دارای انواع استانداردهای معتبر بین المللی کیفیت و مدیریت بوده و در کنار انجام مسئولیتهای مدنی خود نظیر کمک های نقدی و غیر نقدی به ارگانهای دولتی و تشکلهای مردمی و تلاش در راستای حفاظت از محیط زیست، پروژه های متعددی را در راستای توسعه سبد محصول و ارزش آفرینی در دست احداث دارد که واحد جدید پلی پروپیلن به ظرفیت 30 هزار تن در سال و واحد جدید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 310 هزار تن در سال از آن جمله اند.

انشالله در اوایل سال 1401 پلی پروپیلن به سبد محصولات پتروشیمی تبریز افزوده خواهد شد و با بهره برداری از واحد جدید HDPE در سال 1402 عملا ظرفیت تولید محصولات پلیمری مجتمع به بیش از دو برابر خواهد رسید.

وی در خصوص فرصت های اقتصادی کشور برای بومی سازی محصولات و صادرات در سالهای اخیر افزود: پتروشیمی تبریز با خرید لیسانس تولید پلی اتیلن سنگین از شرکت پژوهش و فن آوری عملا اعتماد به توان داخل کشور در استفاده از دانش و فن آوری  بومی را محقق کرده است.  بومی سازی دانش فنی تولید پلی استایرن انبساطی توسط پتروشیمی تبریز انجام شده و به صورت اختراع نیز ثبت شده است.

شرکت پتروشیمی تبریز طی سال 1400 و تاکنون بالغ بر 300 هزار تن فروش داخلی به ارزش 72667 میلیارد ریال و 93 هزار تن صادرات به ارزش 28780 میلیارد ریال داشته است.

درفشی در ادامه به نقش پتروشیمی ها در ارزآوری کشور در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: بعد از محدود شدن صادرات نفتی و کمبود ارز این صنایع پتروشیمی بود که با تولید بالا و صادرات خوب ارز آوری بسیاری برای کشور داشتند و حدود 85 درصد صادرات غیر نفتی مربوط به صنایع پتروشیمی است.

اگر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های 67 و 68 در خصوص پتروشیمی‌های اراک، تبریز و پتروشیمی‌های دیگر صورت نمی‌گرفت و ادامه‌ی همان سیاست‌ها در دوران بعد از آن اتفاق نمی‌افتاد، امکان صادرات محصولات پتروشیمی وجود نداشت.

وی همچنین نقش پتروشیمی ها در توسعه صنایع پایین دستی و تبدیلی و تکمیلی را به این صورت تبیین کرد:  نگاه کلان به صنعت پتروشیمی امروزه متفاوت از قبل بوده و  باید صنعت پتروشیمی را به مثابه زنجیره بزرگی از تولید و عرضه در نظر گرفت. در واقع توسعه صنعت پتروشیمی بدون تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی، اقدامی ابتر بوده و  اهداف صنعت پتروشیمی را در حوزه اقتصاد کلان محقق نمی کند. این موضوع برای کشور ما  که صنعت پتروشیمی در آن قدمتی بیش از نیم قرن دارد و به لحاظ برخورداری از مزیت های مختلفی همچون سهولت دسترسی به خوراک و مبادی صادراتی، جزو کشورهای پیشرو در صنعت پتروشیمی در جهان است، از اهمیتی به مراتب بالاتر برخوردار است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب در دوم شهریور 1399 در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت، به صراحت، به اهمیت موضوع صنایع پایین دستی پرداختند تا نشان دهند این موضوع در لایه های بالای تصمیم گیری نظام نیز از حمایت برخوردار است.

درفشی در ادامه گفت: سامانه جامع توسعه تجارت، سامانه بسیار خوبی است.  یک مکانیسم تسهیل‌کننده برای انجام امور بازرگانی است و یکپارچگی بسیار خوبی را می تواند در مورد بنگاه های اقتصادی ایجاد کند و باعث تسریع در امور ذیربط بشود.  با کاهش مراجعه حضوری به دستگاه‌های دولتی، باعث سرعت بخشیدن به انجام امور خواهد شد. البته ایراداتی هم دارد که وزرات صمت به عنوان متولی این سامانه می تواند با مشورت صنایع و شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی ها این ایرادات را رفع کند و به نظر بنده در آینده خیلی بهتر خواهد شد.

حضور شرکت پتروشیمی تبریز در ایران پلاست برای معرفی هر چه بیشتر ویژگی های این پتروشیمی صورت می گیرد. تنوع در محصول، بیشترین تعداد محصول از نظر نوع و گرید تولیدی، کیفیت بالای محصولات، انحصار در تولید برخی از محصولات با برند پتروشیمی تبریز و نزدیکی به بازارهای اروپا از امتیازات پتروشیمی تبریز است.

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست از 18 تا 21 بهمن ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

 

ستاد خبری ایران پلاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا