اخبار

ایران پلاست 98/ انجمن صنایع همگن پلاستیک استان البرز اعضای خود را در یک پاویون گرد هم آورد

بسپار/ ایران پلیمر به بهانه برگزاری سیزدهمین دوره  نمایشگاه ایران پلاست، ستاد خبری نمایشگاه  به سراغ رحیم بنامولایی رییس اتاق بازرگانی استان البرز و کیانوش شریفی رییس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک استان البرز رفته است و در گفتگویی چند و چون فعالیت بنگاه های صنعت پلاستیک در این استان صنعتی کشور،  تشریح شد.

بنامولایی: ماده 5 قانون فضای بهبود کسب و کار هر چند از سال 90 مصوب شده ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. ما در اتاق البرز به همه انجمن های عضو یک میز اختصاص دادیم. یکی از اولین کارهای ما ساماندهی و ممانعت از موازی کاری در تشکل ها بوده است. در دوره قبل  و در این دوره 9 تشکل از حدود 22-23 تشکل فعال در استان، در اتاق ثبت شده اند و تحت حمایت های مادی و معنوی قرار گرفته اند. در دوره قبل اتاف معاونت تشکل ها ایجاد شد و شروع به شناسایی تشکل های ملی کردند و در نهایت حدود 240-250 تشکل ملی در اتاق ایران به ثبت رسید.
ما اینجا فضا و امکانات، اینترنت و اتاق جلسات را با هدف ترویج کارگروهی و اهمیت دادن به خرد جمعی در اختیار انجمن ها گذاشته ایم.
یکی از درخواست های ما از دولت این است که اگر به دنبال واگذاری تصدی گری هستند، باید مسوولیت های خود را به انجمن ها بسپارند. برای دادن موافقت اصولی و صدور پروانه نظر انجمن های تخصصی را استعلام کنند. مثلا در صنعت پلاستیک بپرسند آیا زنجیره ارزش تکمیل هست؟ هدایت سرمایه گذاری اتفاق بیفتد.

-در جلسه اخیر اتاق های بازرگانی با معاون رییس جمهور این موضوع از سوی رییس اتاق مطرح شد که تشکل های کشور زیر پرچم اتاق بازرگانی تجمیع شوند. یعنی مراکز مختلف امکان صدور مجوزهای موازی برای تشکل را نداشته باشند. قول شفاهی مساعدی هم داده شد. نظر شما در این خصوص چیست؟
بنامولایی: بله در حال حاضر مراکز متعدد تصمیم گیری هم در دولت و هم در بخش خصوصی وجود دارد. در دولت منجز به نارضایتی، بروکراسی و رانت و فساد می شود و در بخش خصوصی عدم صدای واحد.
در ادوار گذشته با توجه به عدم ثبات سیاسی در بخش خصوصی خانه های صنعت، اتاق ها و انجمن ها و … ایجاد شدند، حالا که ثبات سیاسی شکل گرفته لایه ها باید حذف شوند. در همه جای دنیا اتاق ها متولی تشکل های بخش خصوصی هستند.
بله در جلسه ای که اشاره کردید آقای شافعی پیشنهاد دادند که متولی تشکل های اقتصادی بشود اتاق، تشکل های سیاسی را وزارت کشور متولی گری کند و تشکل های صنفی را وزارت تعاون.
ما معتقدیم که مطالبات بخش خصوصی باید از یک تریبون مطرح شود و متمرکز باشد. در غیر اینصورت دولت هیچ امتیازی نخواهد داد و ما رشد نخواهیم کرد.

-در صحبت های خود به حمایت مادی و معنوی از تشکل های عضو اشاره کردید. این حمایت ها به چه شکلی در اختیار تشکل ها قرار می گیرند؟
بنامولایی: اتاق ایران بودجه ای را به اتاق های استان ها تخصیص می دهد و ما متناسب با پیشرفت کار تشکل ها به آنها پرداخت هایی داریم. مثلا انجمن پلاستیک استان نسبت به سایرین فعال تر و صاحب نظر هستند و وقت می گذارند، طبیعی است از امکانات اتاق بیشتر استفاده می کنند.
ولی داستان این است که ما حتی در سطح کشور و همچنین در سطح استان نقشه راه نداریم. اگر توانستیم به یک انجمن بگوییم خب امروز صادرات اعضای تو مثلا 50 میلیون دلار سالانه است، اگر بتوانی آن را 20 درصد افزایش بدهی، در ازای آن مطالباتت را تا هر کجا که لازم باشد دنبال می کنیم … آن وقت کار انجام می شود. در حالیکه ما امروز مطلقا داده ای در اختیار نداریم.

-وزن صنعت پلیمر در بخش صنعتی استان البرز چه قدر است؟ به عنوان یک استان صنعتی در کشور …
بنامولایی: این را آقای شریفی باید بگویند … شاید نزدیک به 200 واحد فعال پلاستیک داشته باشیم.
شریفی: برآورد من بالای 350 واحد است.
بنامولایی: همین یکی از نقاط ضعف ما عدم وجود بانک های اطلاعاتی است. ما در کشور توانسته ایم با توسعه پتروشیمی ها مواد اولیه صنعت پلیمر را تامین کنیم که می تواند کمک به زنجیره ارزش آفرینی باشد. هم در شیشه و هم در پلاستیک پتانسیل ایجاد واحدهای بسته بندی خوب را داریم. باید به جای خام فروشی روی این بخش ها سرمایه گذاری و تمرکز کنیم.
اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه روی داشته هایمان برنامه ریزی کنیم. ارتقای آموزش و خصوصا آموزش های کاربردی در اتاق و تعامل دانشگاه و صنعت مساله ای است که در اتاق بازرگانی استان البرز به شدت روی آن فعال هستیم.
شریفی: من فکر می کنم در گام اول، دولت باید تکلیف خود را با بخش خصوصی معلوم کند. بگوید آیا انجمن ها را قبول دارد و از طریق چه ابزار حمایتی عمل خواهد کرد. در استان البرز 350 واحد کوچک و بزرگ پلاستیک وجود دارد. اینها کوچکترین تمایلی به عضویت در انجمن ندارند. خب من انجمن، هیچ منابع مالی و هیچ منابع اطلاعاتی ندارم! در صورتیکه کافیست دولت الزام کند دارندگان پروانه های صنعتی را که عضو انجمن ها بشوند.
در استان ما 3500 پروانه صنعتی وجود دارد، شما از صادرکننده سوال کنید چند واحد پلاستیک وجود دارد؟ با چه میزان اشتغالی؟ با چه گروه تولیداتی؟ نمی دانند!
استان البرز سابقه زیادی ندارد و از سال 89 مستقل شده است. در هر حال انجمن هرگز سوالات شما را نمی تواند پاسخ بدهد. چون ورودی نداریم. امروز یک پزشک فارغ التحصیل، بخواهد مطب دایر کند، باید عضو نظام پزشکی باشد. یک وکیل باید عضو کانون وکلا باشد. دست درکاران عمران و معماری باید عضو نظام مهندسی بشوند. حتی رستوران داران و … اتحادیه دارند. ولی برای صنعت هیچ الزامی به حضور در تشکل ها وجود ندارد. ما در انجمن اگر بدانیم مثلا از این 350 واحد، چه تعداد صادرکننده هستند به عراق شاید بتوانیم حمل و نقل به صرفه تر فراهم کنیم یا دفاتر مشترک در آن کشور و یا بسیار پیشنهادهای دیگر. ولی بازارسنجی و نیازسنجی مستلزم داشتن اطلاعات است.
 

-خب واحدها هم احتمالا به دلیل اینکه در نقطه صفر هیچ دریافتی از انجمن ها ندارند، انگیزه ای هم برای عضویت ندارند …
شریفی: بله، داستان مرغ و تخم مرغ است! من انجمن باید به واحدهایی خدمات بدهم که هیچ اطلاعاتی از آنها ندارم. به نظر من همین تعرفه برق صنعتی می تواند ملاک باشد. برق صنعتی یعنی دولت دارد سوبسید پرداخت می کند، می شود به واسطه همین سوبسید از واحدها خواست و الزام کرد که عضو تشکل ها بشوند. در اینصورت انجمن فرم های اطلاعاتی آماده می کند و بر اساس داده های جمع آوری شده تیم های تخصصی از رسانه ها و دانشگاه ها جذب کند و با برنامه ریزی، خدمات دهی کند.
ما برای عضویت به ابزارهای غیررانتی نیاز داریم. برخی دوستان در تشکل ها دنبال مثلا تخصیص سهمیه مواد هستند که جز رانت و فساد در آن نیست. صرفا به خاطر منافع شخصی است.
در همین استان البرز به رغم مخالفت ما، شرکت شهرک های صنعتی، تعاونی صنایع پلاستیک را تشکیل داد و در بحث تخصیص سهمیه مواد اولیه با 68 میلیارد تومان اختلاس مواجه شد! ما در انجمن از ابتدا مخالف بودیم.
ما اگر 350 عضو داشته باشیم با حق عضویت سالانه یک میلیون تومان، می توانیم کمیته های تخصصی تشکیل بدهیم و کلی کار کنیم. 
امروز هر استانی بنا به ظرفیت های خود باید انجمن های تخصصی استانی داشته باشد و تجمیع اینها بشود انجمن های ملی.

 

-آقای مهندس شریفی، انجمن صنایع همگن پلاستیک استان البرز از چه وقت تشکیل شده؟ فکر می کنم دوره سوم هیئت مدیره آن است. تا کنون چه فعالیت هایی انجام شده است؟
شریفی: از سال 1389 استان البرز مستقل شد. ادارات صنایع شکل گرفتند در سال 90. انجمن صنایع همگن پلاستیک استان هم با حدود 16-17 عضو تشکیل شد در همان سال و وارد سومین دوره سه ساله شده است. هفت هشت ماهی هم هست که من مسوولیت هیات مدیره انجمن را عهده دار شده ام. ولی متاسفانه امور در حد حیات و ممات است و داوطلبانه حدود 20 عضو داریم.

 

-چند شهرک صنعتی در استان هست؟
شریفی: 12 شهرک صنعتی مصوب در استان داریم. یکی از مشکلات ما شعاع 120 کیلومتری است که کل استان را در بر می گیرد. غیر از شهرک های صنعتی به تعبیر اداه صنایع لکه های صنعتی را هم در استان داریم و مجموعا 3600 واحد صنعتی در البرز مجوز فعالیت دارند.
برای دریافت سهمیه مواد وزیر صنعت خواسته بودند که انجمن ها هم امضا کنند. ولی انجمن ها نه الزامی به عضویت واحدها در تشکل داشته باشند و نه بازدید و راستی آزمایی! فردا اگر خلافی رخ دهد که نمونه های آن را هم فراوان این روزها در دادگاه ها دیده ایم، دست رییس انجمن بالاست! البته ما خواستیم که درخواستشان را مکتوب کنند ولی حداقل منفعت اینکار این بود که برخی واحدهای صنعت پلاستیک استان را در هنگام مراجعه شناختیم! مثلا واحدی بود با مصرف 60 هزارتن در سال PET. خطوط خیلی عظیمی را آورده بودند که انجمن اصلا مطلع نبود.

 

-حضور در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست چگونه خواهد بود؟
شریفی: نخستین پاویون انجمن های پلاستیک در ایران پلاست را خواهیم داشت که با کمک مالی اتاق ممکن شده است. تجربه خیلی خوبی خواهد بود.
۳۳۶ مترفضایپ اویون است که ۱۱ شرکت فعال درحوزه پلاستیک مستقردراستان البرز در آن حضور خواهند داشت. آرمان پلیمر سینا، سرسبزپلاستیک، کیان بسپار، گلستان پلاستیک کرج، روتنگران پارسه، یونیورسال پک، پلاستیک کار، سیحون، سازه مصنوعات پیشرو البرز، شمش آزادی، سپهر پلاستیک پدیده و انجمن پلاستیک البرز در این پایون محصولات خود را ارایه می کنند.
برندینگ انجمن را هم در نظر داشته ایم در این حرکت. ما برای ترغیب اعضا به عضویت جز ابزارهای تشویقی چیزی در اختیار نداریم.

 

– جایگاه نمایشگاه های تخصصی در توسعه تولید و صادرات کشور چه می تواند باشد؟
شریفی: نمایشگاه ایران پلاست چکیده صنعت است. فارغ از مسایل سیاسی که بر رونق دوره های مختلف نمایشگاه موثر هستند، نقشی بسیار اثر گذار بر توسعه صنعتی کشور می تواند داشته باشد.
شما گلف فود را در امارات ببینید. بدون داشتن ساختارهای تولیدی و صنعتی دومین نمایشگاه صنعت غذایی در دنیا را برگزار می کنند! اینجا ما عادت کرده ایم در هر استان یک نمایشگاه پلاستیک می گذاریم.
نمایشگاه باید بین المللی، آبرومند و با حضور شرکت های توسعه صادرات باشد. هیات های تجاری از کشورهای مختلف و منطقه برای بازدید بیایند. عدم فعالیت ما در بازارهای هدف به از دست رفتن آنها منتهی می شود. ما بازار عراق را به ترکیه واگذار کردیم. در حالیکه بخش خصوصی واقعا می تواند با تجمیع فعالیت های خوبی را انجام دهد.
بنامولایی: بله. در ترکیه شرکت های توسعه صادرات فعال هستند. اینها بازارشناسی، بازاریابیو تقسیم بازار می کنند. ما متاسفانه چنین سازوکارهایی نداریم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا