اخباراخبار ویژه

سرمقاله ویژه نامه پوشرنگ/ این پیله ها را باید درید

بسپار / ایران پلیمر هر چند به نظر نمی رسد سیاست های کلان حاکمیت، اهمیت فضای باز و ارتباطات فراملی علمی و تخصصی با کشورهای پیشرفته و صنعتی را درک کند و برای حمایت از اقتصاد کشور، تلاشی در این راستا داشته باشد و یا اصولا اولویتی برای آن قایل شود، مثل همیشه بخش خصوصی همچنان برای بقای خود و ارتزاق بخش بزرگی از جامعه همراه و وابسته، به اندک ابزارهای موجود متوسل می شود تا نام ایران را همچنان در مجامع فنی مطرح دنیا زنده نگاه دارد.

این روزها نمایندگانی از ایران، دکتر رنجبر (از روسای جلسات و عضو کمیته انتخاب مقالات برتر) و دکتر یحیایی در کنگره فنی پوشش های اروپا حضور دارند و در ادامه در مجمع Fatipec که هر چهارسال یکبار برگزار می شود حضور خواهند یافت. ایران از سال 2017 به همت مهندس محمود کثیریها و سایر همکاران، توانست عضویت دایم در فدراسیون تشکل های صنایع پوششی اروپا را پس از دو سال عضویت ناظر به عنوان نخستین عضو غیر اروپایی به دست آورد. شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته، ایران را در Fatipec نمایندگی می کند.
این فدراسیون از سال 1950 تاسیس شده و در حال حاضر متشکل از اتحادیه های 12 کشور اروپایی از جمله آلمان، چک، فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، مجارستان، روسیه، سوییس و یونان است که حدود 3000 زیر مجموعه تخصصی دارد. فعالیت های این فدراسیون بیشتر فناورانه است. برگزاری همایش های تخصصی در حوزه رنگ و پوشش برای ارایه آخرین دستاوردها، حمایت از علوم و تکنولوژی پوشش ها در سراسر جهان و البته تلاش در حوزه قانون گذاری خصوصا آنچه در حفظ و پاسداشت محیط زیست این روزها بسیار مطرح است.

متاسفانه به رغم برنامه های اولیه، حصول دستاوردهای این عضویت برای کشور تا امروز در سایه بیم و امیدهای سیاست های بین المللی و محدودیت های تحریمی قرار داشته و صرفا در دوران پسابرجام به برگزاری چند نشست تخصصی محدود بوده است.

از مهم ترین اهداف عضویت در این فدراسیون برقراری ارتباطات تخصصی و فنی برای تبادلات دانشی با کشورهای صاحب تکنولوژی بوده که به دنبال دور جدید تحریم های بین المللی بی نتیجه مانده. درست است که انباشت دانش در کشور، جایگاه آن را در علوم، گاها در میان برترین های دنیا قرار می دهد، اما تا خروجی این دانش در بدنه صنعت کشور به کار گرفته نشود، اثر آن بر اقتصاد و زندگی عموم مردم دیده نخواهد شد.
امیدواریم سفر نمایندگان علوم و صنایع پوشش ایران و حضور آنها در کنگره بین المللی یاد شده بتواند راهی برای خروج از پیله انزوای کشور و رسیدن به راهبردهای جدید برای تعاملات تخصصی با دنیای فناور و نوآور باشد.

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا