اخبار

بارگذاری نخستین محموله کاتالیست پلی اتیلن ایرانی در پتروشیمی مهاباد

بسپار/ایران پلیمر مدیر عامل پتروشیمی مهاباد از تولید آزمایشی پلی اتیلن با کاتالیست ساخت داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: اولین محموله کاتالیست پلی اتیلن که از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پویا پژوهش تولید شده است را و اسفندماه در فرآیند تولید تست خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا, احمد فرهمند مدیر عامل پتروشیمی مهاباد از تولید آزمایشی پلی اتیلن با کاتالیست ساخت داخل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: اولین محموله کاتالیست پلی اتیلن که توسط شرکت پویا پژوهش و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تولید شده است را دریافت کردیم و اسفند ما در فرآیند تولید تست خواهیم کرد. با وجود این کاتالیست انتظار داریم که میزان تولید افزایش یابد. افتخار می کنیم که با کاتالیست ساخت داخل محصول تولید خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود : مجموعه پویا پژوهش در حال حاضر علاوه بر کاتالیست پلی اتیلن در حال تولید کاتالیست متانول و اتیلن گلایکول نیز است که در گذشته از چین و ژاپن وارد میشد اما با بهره برداری از توان دانشی داخل می توانیم وابستگی را از بین ببریم.

فرهمند در مورد دیگر اقلام مصرفی پتروشیمی مهاباد توضیح داد و گفت: سیستم کنترلی اکسترودر ما متعلق به زیمنس بود اما در حال حاضر با دو شرکت در حال مذاکره هستیم تا در سال آتی برای توسعه سیستم از اکسترودر ٣ مگاواتی آنها استفاده کنیم. همچنین پمپهای واحد بخار که در حال حاضر در سرویس است تولید یک شرکت تبریزی است که در گذشته بصورت چند مرحله ای وارد می شدند.

وی در ادامه در مورد مواد مصرفی نیز گفت: مواد شیمیایی چون سود و اسید همه داخلی هستند و کاتالیست هم که تست شود از ساخت داخل خواهد بود همچنین در زمینه افزودنی ها, کلسیم استئارات شرکت فن آوران شیمی را استفاده می کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار است. مجموعه باختر همواره از استفاده از نوآوری و ساخت داخل استقبال می کند بطوریکه در حال حاضر حدود ٤٠ درصد از قطعات و ٥٠ درصد از مواد شیمیایی از داخل تامین می شوند.

مدیر عامل پتروشیمی مهاباد تولید در سال جاری را ٢٨ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی بیان کرد و گفت: ظرفیت اسمی طراحی شده ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن و ٣٠ هزار تن بوتن وان است که با تولید ٣٨٠ هزار تن در سال جاری توانستیم ٢٨ درصد بیشتر از ظرفیت طراحی شده تولید کنیم. این در حالی است که حدود یکماه نیز شات دان بودیم .

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا