اخبار

بازار جهانی الیاف کربن تا سال 2026 به 3/4 میلیارد دلار می رسد/ سودآوری در صنایع خودرو و هوافضا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر طبق گزارش های منتشر شده توسط TMR بازار جهانی الیاف کربن طی سال های 2016 تا 2026 معادل با شاخص CAGR رشد 3/4 میلیارد دلاری افزایش مصرف خواهد داشت. تحلیل گر این گزارش دلیل این مساله را سودآوری مصرف این محصولات در صنایع خودروسازی و هوافضا عنوان کرده است. 
بازار جهانی الیاف کربن به دلیل افزایش محبوبیت این مواد در در چندسازه های ساختاری نظیر هواپیما، وسایل نقلیه و صنعت انرژی بادی رو به افزایش می باشد. الیاف کربن تقریبا وزنی نصف فولاد داشته، تعادل مناسبی از استحکام کشش، سفتی و تحمل دمایی را دارا می باشد. در عین حال این ماده انبساط گرمایی کمی را داراست.
در بین اصلی ترین تولیدکنندگان در این صنعت تلفیق های استراتژیک شرکتی نسبتا خوبی دیده می شود. از جمله اصلی ترین نقش بازی کنندگان در این صنعت می توان به Teijin Carbon، Toray Industries Inc، Hexcel Corporation، SGL Group، Mitsubishi Rayon Co., Ltd و Kureha Corporation اشاره کرد. شرکت های نام برده شده هریک به تنهایی دارای سهم عمده ای از بازار جهانی الیاف کربن می باشند. با این وجود تلفیق های گسترده ی شرکتی در بین آن ها دیده می شود. به عنوان مثال می توان به تلفیق شرکت های Cytec و Solvay اشاره کرد. در واقع طی داد و ستدی گسترده تمامی سهام شرکت Cytec بطور کامل به Solvay منتقل شده است. شرکت Solvay تولیدکننده ی شناخته شده ای در زمینه ی الیاف کربن بر پایه ی PAN و PITCH محسوب می شود.
تلفیق های دیگری نیز توسط شرکت های شناخته شده در حال انجام بوده که به زودی اعلام خواهد شد. علاوه بر این، تحقیقات گسترده ای در جهت مطابق سازی محصولات مذکور با نیازهای در حال رشد بشری در حال انجام است. 
بر اساس نوع محصول بازار الیاف کربن به بخش های  پایه پلی اکریلونیتریل (PAN)، پایه PITCH و سایر تقسیم بندی می شود. نوع دیگری از دسته بندی مربوط به فرآیندهای تولید با استفاده از این محصولات می باشد. از جمله فرآیندهای تولیدی می توان به فرآیند فشاری (Press)، قالب گیری تزریقی، سیم پیچی رشته ای (Filament winding )، پالتروژن و پیش باردار سازی (prepreg layup) اشاره کرد. 
از لحاظ جغرافیایی نیز منطقه ی آسیا اقیانوسیه بیشترین مصرف این محصولات را به خود اختصاص خواهد داد. عمده ی مصرف این منطقه به دلیل افزایش ساخت و سازها می باشد. اگرچه در آمریکای شمالی نیز با توجه به افزایش تولیدات هوافضایی مصرف این محصولات رو به گسترش می باشد. 
از جمله کاربردهای نو ظهور برای این محصولات می توان به تولیدات چاپ سه بعدی اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا