اخبار

بازار جهانی مواد مورد نیاز صنعت بسته بندی سالیانه ۳ درصد رشد می کند/ عمده رشد در چه موادی، چه بخشی و در چه کشورهایی است؟ جایگاه پلاستیک ها کجاست؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر طبق تحقیقات انجام شده توسط Global Market Insights، اندازه ی بازار مواد مورد نیاز برای بسته بندی در سال ۲۰۱۶، ۹۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و تا سال ۲۰۲۴ شاخص رشد CAGR آن ۳ درصد تعیین شده است.

بازار مواد مورد نیاز برای بسته بندی، بر اساس نوع ماده به بخش های مختلف کاغذ، مقوا، پلاستیک های صلب، فلزات، پلاستیک های انعطاف پذیر، شیشه، چوب، منسوجات و سایر مواد همچون فوم و چرم تقسیم بندی می شود.

نوع ماده ی مصرفی

در بین تمامی این مواد، پلاستیک ها مهم ترین و پرمصرف ترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند. در بین پلاستیک های مختلف نیز، مهم ترین جایگاه به پلاستیک های صلب تعلق می گیرد. شاخص رشد CAGR این مواد طی دوره ی مذکور بیش از رشد متوسط و تا ۵/۳ درصد خواهد بود. دلیل اصلی رشد این بخش، افزایش نیاز به موادی نظیر PET، پلی اتیلن پرچگال و PVC است. عمدتا این مواد برای تولید بطری مخصوص نگهداری نوشیدنی هایی نظیر آب، نوشیدنی های بدون الکل و آب میوه ها مصرف می شوند. پلاستیک های صلب علاوه بر موارد مطرح شده در کاربردهایی نظیر بسته بندی مواد غذایی فرایند شده، مواد ارایشی بهداشتی، دارویی و محصولات خانگی نیز مصرف می شوند.

 

 

نوع محصول تولیدی

بر اساس نوع محصول تولیدی نیز، بازار این محصولات به بخش های مختلف تقسیم بندی می شود. بیشترین تولید محصول مربوط به بخش تولید بطری (Bottles and cans) شناخته شده است. تولید بطری به منظور بسته بندی در سال ۲۰۱۶، ۲۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. از بطری در بسته بندی های مواد مختلف استفاده می شود. افزایش نیاز به بسته بندی نوشیدنی ها، یکی از دلایل رشد استفاده از مواد بسته بندی در تولید بطری طی سال های آینده خواهد بود.

به دنیال افزایش نیاز به بطری، نیاز به درب های بطری (Caps and closure) نیز افزایش خواهد داشت. افزایش نیاز به مواد بسته بندی برای تولید درب بطری طی دوره ی مذکور، ۳ درصد خواهد بود.

صنعت غذا و نوشیدنی

اندازه بازار جهانی صنعت غذا و نوشیدنی در سال ۲۰۱۶، 4/8 تریلیون دلار ارزش گذاری شد. طبق پیش بینی ها طی ۵ سال آینده شاخص رشد این بازار ۴ درصد خواهد بود. رشد بازار صنعت غذا و نوشیدنی یکی از مهم ترین دلایل رشد بازار مواد مورد نیاز برای بسته بندی خواهد بود.

افزایش نیاز به تولید محصولات خانگی نظیر شوینده ها و پاک کننده ها، منجر به افزایش محصولات مورد نیاز برای بسته بندی این مواد خواهد شد. بازار پاک کننده های خانگی در سال ۲۰۱۶، ۲۵ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۴ با رشدی ۴ درصدی به ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

یکی دیگر از کاربردهای حائز اهمیت، بسته بندی مواد مورد نیاز برای محافظت های شخصی (Personal care) است. با افزایش متوسط درامد در بسیاری از جوامع استفاده از این محصولات نیز افزایش یافته است. صنعت این محصولات تا سال ۲۰۲۴ به ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده و رشد این صنعت یکی از عمده ترین دلایل رشد بسته بندی خواهد بود.

منطقه

بازار محصولات مورد نیاز برای بسته بندی بر اساس منطقه نیز تقسیم بندی شده است. امریکای شمالی و اروپا پرمصرف ترین مناطق شناخته شده اند. بازار مواد مورد نیاز در بسته بندی در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۶، ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شد. تغییر الگوی غذایی در این منطقه یکی از دلایل اصلی رشد مصرف محسوب می شود.

اروپا در سال ۲۰۱۶، ۲۰ درصد از کل مصرف مواد مورد نیاز برای بسته بندی را به خود اختصاص داد. کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه و انگلستان مهم ترین کشورها در این زمینه محسوب می شوند. کشورهای اروپای شرقی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته تر این قاره مصرف کمتری را از مواد بسته بندی دارا هستند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا