اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار جهانی پوشش های ضد خوردگی

بسپار / ایران پلیمر  از پوشش های ضدخوردگی به منظور حفاظت از فلز و یا سایر سطوح در برابر تخریب طبیعی ناشی از عوامل خورنده مانند رطوبت، مواد شیمیایی و نمک استفاده می شود. در سراسر جهان، خوردگی باعث خسارات مالی زیادی در صنایع مختلف می گردد. هم چنین خوردگی به تدریج سازه ها را ضعیف کرده و تهدیدی برای ویژگی ها و خواص و زندگی است. پوشش های ضدخوردگی یکی از موثر ترین و اقتصادی ترین راه حل ها برای مقابله با خوردگی است. آن ها به عنوان یک مانع بین سطح و عوامل خورنده عمل کرده و باعث افزایش طول عمر سازه و بهبود بازده می-شوند. پوشش های ضدخوردگی را می توان بصورت اپوکسی، پلی یورتان، اکریلیک، آلکید، روی، لاستیک های کلر دار(کلرینه شده) و سایر( شامل سیلیکات ها، فلورو کربن ها، کوپلیمر ها، سرامیک، گرافن و ورقه های شیشه ای) دسته بندی کرد. نوع پوشش های ضدخوردگی استفاده شده بستگی به ویژگی های مورد نیاز برای کاربرد های خاص دارد.

پوشش های ضدخوردگی برای صنایع تبدیل به ضرورت شده اند تا  از سرمایه های کلان در قالب پول، دارایی و امنیت کارگران محافظت کنند. از این پوشش ها در صنایعی چون دریایی، نفت و گاز، پتروشیمی، زیر ساخت ها و تولید انرژی، استفاده می شود. سهم بازار جهانی پوشش های ضدخوردگی با عملکرد بالا در سال 2018 حدود 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شد. در چند سال گذشته، به دنبال تقاضای صنایع نفت و گاز، تقاضا برای پوشش های ضدخوردگی با عملکرد بالا سال به سال افزایش یافته است. از سویی دیگر، تقاضا از صنایع دریایی به دلیل کاهش تقاضای بازار کشتی سازی جدید، ضعیف تر شده است. با این حال، تولیدکنند گان در مورد ساخت و کشتی سازی امیدوارند که احتمالا باعث افزایش تقاضا برای پوشش های ضدخوردگی با عملکرد بالا شده و پیش بینی می شود بازار بین سال های 2019 تا 2024 حدود %40 رشد داشته باشد.

در سال 2018، پوشش های ضدخوردگی بر پایه اپوکسی با %41 سهم، بیش ترین درصد بازار را به خود اختصاص دادند. این رشد به خاطر استفاده گسترده و مزایای این پوشش مانند حفاظت خوردگی خوب و مقاومت در برابر آب بود. پوشش های ضدخوردگی بر پایه پلی یورتان با %21 سهم، دومین بخش بودند. انتظار می رود پوشش های ضدخوردگی بر پایه اپوکسی به دلیل تطبیق پذیری(در فرمول) در مقایسه با انواع پوشش های ضدخوردگی دیگر، تا سال 2023 هم چنان به عنوان یک بازار سودآور باقی بماند. علاوه بر این، این نوع از پوشش ها می توانند در پوشش های چند گانه نیز استفاده شوند. با این حال، انتظار می رود پوشش های ضد خوردگی بر پایه اکریلیک سریع ترین رشد را در بازار به دلیل خواص ضدخوردگی مناسب و افزایش تقاضا برای پوشش های ضدخوردگی پایه آب، داشته باشند

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر صنایع رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۹ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا