اخبار

بازار مواد پتروشیمی چگونه آشفته شد؟/ گفت و گوی بسپار با عباسعلی متوسلیان، مدیرعامل یزدپولیکا: چرا همیشه مازاد تقاضا بر عرضه حاکم است؟

بسپار/ ایران پلیمر متوسلیان در گفت و گو با بسپار اظهار داشت: شاید اصلی ترین دغدغه ی صنعت پلاستیک، مواد اولیه باشد که 80 درصد ارزش وزنی آن را تشکیل می دهد. بی ثباتی مواد اولیه قطعا تاثیر مستقیم بر کسب و کار فعالان این صنعت و قراردادهای بلند مدت و حتی کوتاه مدت خواهد داشت. بنابراین روشی مورد نیاز است که پایدار باشد و به وضعیت بازار ثبات بخشد.
انجمن ملی و تشکل های ذیربط در اتاق ایران با تشکیل جلسات متعدد، بسته ی رقابت پذیری زنجیره ی ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی را با الگو گیری از کشورهای موفق در این زمینه به خصوص کشور چین در ده بند تدوین کرده اند که جا دارد از دکتر پدرام سلطانی، اتاق ایران و اعضای انجمن ملی قدر دانی کنم.

این بسته در صورت تصویب می تواند با اصلاح ساختار، رونق را به صنایع تکمیلی و فولاد بازگردانده و زنجیره ی تامین را بهبود بخشد. تا کنون در جلب رضایت کمیسیون  های اتاق نیز موفق بوده ایم.
وی در ادامه گفت: اگر سیستم توزیع تعریف شده و ساختار قانونی بود و همچنین فاصله  ی قیمتی بزرگی میان بازار و بورس وجود نمی داشت، قطعا شاهد تخلف و دستگیری های اخیر نیز نبودیم. چه بسا با ادامه ی این روند شاهد تکرار این وقایع در آینده خواهیم بود. البته قطعا باید با خاطی برخورد صحیح به عمل آید و با نظارت موافق هستم، اما با عدم عملکرد ابزارهای لازم و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه باز هم چنین انگیزهای وجود خواهد داشت و اقدامات اینچنینی مقطعی خواهد بود.
این موضوع زنگ خطری برای تشکلهاست که برای صیانت از صنعت و با انتقال تجربیات به مراجع بالاتر، ضعف های قانونی را مرتفع کرده و ساختارها اصلاح شود. در کشور ما ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی 7.6 میلیون تن است درحالیکه میزان مصرف داخل منهای واردات حدود 3.6 میلیون تن. چگونه است که همیشه مازاد تقاضا بر عرضه حاکم است؟
متوسلیان رسانه ها را چشم صنعت خواند و بیان کرد: شفاف سازی و اطلاع رسانی قطعا رسالت رسانه است و جا  دارد از مجله بسپار تشکر کنم که امروزه در صنعت مقبولیت دارد و این مهم جز با مدیریت حرفه ای و اصولی میسر نمی شد.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 198ام بسپار منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا