اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار پلی اتیلن HDPE سالانه 10 درصد رشد می‌کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بازار جهانی HDPE از 91.73 میلیارد دلار در سال 2022 به 100.99 میلیارد دلار در سال 2023 با نرخ رشد مرکب سالانه 10.1 درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود بازار HDPE تا 145.5 میلیارد دلار در سال 2027 با نرخ رشد سالانه 9.6٪ رشد کند. این داده‌ها بر اساس یک مطالعه بازار است که در ماه گذشته توسط Reportlinker منتشر شد.

محصولات ساخته شده از HDPE شامل بطری‌های شامپو، اسباب بازی‌ها، سیستم‌های لوله، سطل‌های بازیافت، ظروف مواد شیمیایی، بسته بندی‌های شیر، کیسه‌های مواد غذایی، روکش جعبه غلات و … است. ارزش‌ها در این بازار، ارزش‌های «دروازه کارخانه» هستند، یعنی ارزش کالاهایی که توسط تولیدکنندگان یا پدیدآورندگان کالا فروخته می‌شود، چه به سایر نهادها از جمله تولیدکنندگان پایین دستی، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان یا مستقیماً به مشتریان نهایی. ارزش کالا در این بازار شامل خدمات مرتبط فروخته شده توسط سازندگان کالا می‌شود.

HDPE یک بسپار پلاستیکی با خواص انعطاف پذیر است که در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاوم است و آن را برای مراقبت‌های بهداشتی و محیط‌های آزمایشگاهی مناسب می‌کند. HDPE همچنین در غشاهای مقاوم در برابر رطوبت، کیسه‌های انعطاف پذیر و فیلم‌ها استفاده می‌شود.

 

بازارهای HDPE و جزئیات آن

آسیا و اقیانوسیه بزرگترین منطقه در بازار HDPE در سال 2022 بود. آمریکای شمالی دومین منطقه بزرگ بود.

انواع HDPE گونه‌های PE 63، PE 80 و PE 100 است. برای مثال PE 63 در سیستم لوله کشی فشار متوسط، سیستم آبیاری و اتصالات آب آشامیدنی استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر HDPE  عبارتند از: خطوط لوله نفت و گاز، لوله‌های آبیاری کشاورزی، لوله‌های تامین آب، لوله‌های سیستم فاضلاب و غیره. صنایع مصرف کننده ی نهایی عبارتند از بسته بندی، ساختمان و ساخت و ساز، کشاورزی، خودروسازی و سایر صنایع. مجموعه منحصر به فرد خواص شامل وزن کم، مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر دمای پایین، به عنوان مهم ترین محرک‌های بازار برای HDPE عمل می‌کند. این خواص باعث افزایش تقاضا برای HDPE در صنایع مصرف کننده نهایی مانند تولید، انرژی، دریایی، معدن، دفن زباله، گاز، نفت، معدن، صنایع کشاورزی و … شده است.

لوله‌های HDPE از نظر زیست محیطی پایدار است. زیرا غیر سمی و نیز در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. بر اساس گزارش Pipeline & Gas Journal، تعداد زیادی از شرکت‌های نفت و گاز در حال بررسی لوله‌های پلاستیکی HDPE  به عنوان جایگزینی برای خط لوله هستند تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند زیرا در برابر خوردگی، انعطاف پذیر و سبک وزن هستند.

 

پلی پروپیلن یک تهدید بازار برای HDPE

استفاده از مواد رقابتی مانند پلی پروپیلن (PP) رشد در بازار HDPE را تهدید می‌کند. HDPE ماهیت مات و ترانما (transparent) دارد، در حالی که PP ماهیت بی شکل یا بلورین دارد و در مواردی که بسته بندی شفاف مورد نیاز است ترجیح داده می‌شود. پلی پروپیلن تا حد زیادی در برابر بسیاری از حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم است و بسیار کمتر از HDPE شکننده است.

PP همچنین قابل استفاده در مایکروویو و ماشین ظرفشویی است. به دلیل ماهیت سبک تر آن، PP اکنون در کاربردهای متنوعی از جمله بسته بندی مواد غذایی، منسوجات، تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات خودرو و …استفاده می‌شود. بنابراین، بازار HDPE تحت تأثیر این رقابت بین بسپاری PP و HDPE قرار دارد.

تقاضا برای مواد گرمانرم از صنعت خودرو را می‌توان به انقلابی در کاهش وزن نسبت داد. به عنوان مثال، BMW از پلاستیک‌های گرمانرم برای پوسته بیرونی جدیدترین وسایل نقلیه خود، مانند سری I استفاده می‌کند. افزایش تقاضا برای مواد گرمانرم در این حوزه باعث افزایش تقاضای PP شده است.

شرکت‌ها در بازار HDPE سرمایه گذاری زیادی برای افزایش پایداری بسپار با حرکت به سمت مواد اولیه ایمن برای محیط زیست و در عین حال حفظ کیفیت محصول و استانداردهای ایمنی انجام می‌دهند. به عنوان مثال، Chevron Phillips Chemical یکی از تامین کنندگان برتر پلی اتیلن در جهان است. این شرکت HDPE، MDPE، LDPE، LLDPE، متالوسن و مستربچ‌ها را برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله لوله‌های تحت فشار، بطری‌های صابون و مواد شوینده، بسته بندی‌های انعطاف پذیر، پوشش‌ها و لایه‌ها، فیلم‌ها و موارد دیگر ارائه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا