مقالات

بازار پوشش های خودرویی (OEM)

بسپار- تقاضای مربوط به بازار پوشرنگ به مسائل اقتصادی و زیست محیطی بستگی دارد. عواملی از قبیل افزایش تقاضا برای تولید خودرو، فرسودگی وسایل نقلیه، مشکلات زیست محیطی و بهبود زیرساخت­ها موجب افزایش  درخواست تولید پوشش­های خودرویی (OEM) شده است. Grand View Research در سال 2015 گزارشی از تغییرات بازار پوشش­های خودرویی تا سال 2022 منتشر کرد.

. بر اساس این گزارش در سال­های آینده بازار جهانی پوشش­های خودرویی رشد قابل توجهی خواهد داشت. افزایش توجه و تمایل مصرف کنندگان به ظاهر و ماندگاری پوشش و محافظت در برابر پرتوی فرابنفش، نور آفتاب، باران اسیدی و گرد و غبار از دلایل رشد این بازار ذکر شده است.

افزایش تولید خودرو در کشورهایی مانند چین، مکزیک، اندونزی، ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی، آلمان و هند و همچنین فرسوده شدن خودروهای فعلی به رشد بازار پوشش­های مربوط کمک خواهد کرد. به علاوه، رشد شتابیده اقتصادی در برخی کشورها موجب بهبود زیرساخت­های حمل و نقل و همچنین تمایل افراد به داشتن خودروی شخصی شده است. افزایش تقاضای پوشش در بسیاری از کشورها از قبیل چین و برزیل در جهت تولید محصولات سازگار با محیط زیست بوده است.

پژوهشگران معتقدند به دلیل گسترش معاملات و تفاهم­نامه­های میان تولیدکنندگان اصلی پوشش و شرکت­های بومی، منطقه آسیا اقیانوسیه تا سال 2022 پرچم دار بازار پوشش­های خودرویی خواهد بود.

قوانین سخت­گیرانه زیست محیطی در آمریکای شمالی و اروپا موجب افزایش تقاضا برای تولید پوشش­های آب پایه، تابش پز و پودری شده است. این افزایش نیز به نوبه خود رشد بازار پوشش­های خودرویی را به همراه خواهد داشت.

اقتصاد مناسب و تحولات سیاسی در منطقه­ی آمریکای لاتین بسیاری از تولیدکنندگان پوشش­های خودرویی را به سرمایه گذاری در این منطقه تشویق کرده است. از سوی دیگر نوسانات قیمت مواد اولیه، از جمله رنگدانه، رزین و افزودنی­ها، رشد بازار پوشش­های خودرویی را در این منطقه با محدودیت مواجه کرده است. به علاوه، اثرات زیان بار زیست محیطی پوشش­های حلال پایه و عدم تأمین تمام خواص مورد انتظار پوشش­های متداول، یک چالش در بازار پوشش­های خودرویی در آمریکای لاتین به شمار می­رود. لازم به ذکر است فعالیت­های تحقیق و توسعه شرکت­های فعال در این منطقه برای برطرف کردن مشکلات کنونی می­تواند موجب رشد بازار پوشش­های خودرویی در سال­های آینده شود.

بر اساس پیش­بینی­ها ارزش بازار پوشش­های خودرویی تا سال 2022 به 69/27 میلیارد دلار خواهد رسید. میزان تقاضای جهانی این پوشش­ها در سال 2014 معادل 2/3769 کیلو تن بود و انتظار می­رود تا سال 2022 به 5000 کیلو تن برسد. این رقم معادل رشد سالیانه 5/4 درصد خواهد بود.

 [EasyDNNGallery|16050|Width|200|Height|200|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

بن پوشه­ها در سال 2014 بیش­ترین میزان مصرف را در میان انواع بخش­های پوشش خودرویی داشته­اند. انتظار می­رود با گسترش بازار بن پوشه­ها از سال 2015 تا 2022 رشد سالانه­ای معادل با 5 درصد داشته باشد.

بیش­ترین تولید خودرو در سال 2014 مربوط به خودروهای سبک بوده است. با توجه به افزایش درخواست خودروی شخصی در کشورهایی مانند چین، مکزیک، تایلند، هند و عربستان سعودی انتظار می­رود بازار پوشش­های خودرویی نیز رشد قابل توجهی داشته باشد. رشد صنعتی در برخی کشورها نیز موجب افزایش تولید خودروهای مربوط می­شود. این امر علاوه بر تأثیرگذاری بر بازار پوشش­های خودرویی، بازار سوخت را نیز به پیش خواهد برد.

رشد سالانه بازار پوشش­های خودرویی در فاصله زمانی یاد شده در منطقه آسیا اقیانوسیه، 6/5 درصد خواهد بود. افزایش تولید خودرو و توسعه زیرساخت­های جاده­ای در کشورهای چین، ژاپن، اندونزی، هند، مالزی و تایلند از علت­های این رشد بیان شده است.  

بازارهای نوظهور

بنا به گفته استیون مارکویچ، نایب رییس اجرایی سامانه­های پوششی Axalta، تقاضای تولید پوشش­های خودرویی در راستای رشد جهانی تولید ناخالص ملی (GDP) با افزایش سالانه 3 درصدی روبرو است. این شرکت علاوه بر تأمین نیاز خودروسازان، در مناطق نوظهور و مستعد سرمایه گذاری می­کند. با توجه به رشد بازار در کشورهایی از قبیل چین، Axalta خود را متعهد به تأمین بازار جهانی خودرو می­داند. بر این اساس، در سه سال گذشته سرمایه گذاری­هایی در چین، هند، مکزیک، آرژانتین و برزیل انجام شده است. همچنین تأسیسات این شرکت در اروپا و آمریکای شمالی به روز شده است. مرکز جدید نوآوری جهانی Axalta به منظور توسعه فناوری پوشش­های خودرویی در فیلادلفیا تأسیس شده است. مرکز فناوری شانگهای نیز به همین منظور در منطقه آسیا اقیانوسیه فعالیت می­کند.

BASF نیز در پی توسعه محصولات خود در بازار پوشش است. محصولات این شرکت در حال رشد و حضور در بازارهای مربوط هستند. اگر چه این مشارکت، جهانی نیست. به عنوان مثال، حضور محصولات این شرکت در آمریکای جنوبی به شدت کاهش یافته است. BASF عمدتاً بر بازارهایی با رشد بالا تمرکز دارد. توسعه تجهیزات تولید رزین در چین یکی از این نمونه­ها است. بیش­ترین رشد بازار محصولات این شرکت در زمینه پوشش­های خودرویی و در آمریکای شمالی است. 

بخش مدیریت محصولات PPG از رشد تقاضای پوشش­های خودرویی با نرخی بالاتر از رشد صنعت خبر داد. این شرکت در چین و سایر کشورهای نوظهور در زمینه پوشش مستقر شده است. به این ترتیب امکان استفاده از کارخانجات توسعه نیافته و ایجاد فناوری­های نوین در سالن­های رنگ را برای خود فراهم نموده است. موقعیت PPG به عنوان پرچمدار بسیاری از فناوری­ها، امکان رشد را در کشورهای مستعد و صنایع موفق خودرو فراهم کرده است. این شرکت تلاش دارد تا تولید برخی محصولات خود را در چین و مناطق نوظهور دیگر بومی­سازی کند. به عنوان مثال، تأسیسات تولید پوشرنگ در تیانجین چین بزرگ­ترین کارخانجات تولید جهانی این محصول به شمار می­رود. PPG در حال افزایش ظرفیت تولید رزین و پوشرنگ در چین است. مرکز اختلاط الکتروپوشش در مکان (On-site elecrtocoat coatings blending) در کارخانه رزین ژانگ جیاگانگ به ارزش 20 میلیون دلار با همین هدف تکمیل شد. در سال 2015 سرمایه گذاری در بخش تولید پوشش در مکزیک و برزیل به منظور تأمین نیاز این منطقه انجام شد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام ویژه نامه پوشرنگ که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا