اخبار

بازار پوشش های دریایی/ بیشترین رشد در کدام کشورهاست؟

بسپار/ ایران پلیمر  در بازار پوشش های دریایی، با وجود قوانین سخت گیرانه و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، رشد چشمگیری  پیش بینی می شود.

ارزیابی های صورت گرفته در بازار جهانی،  ارزش بازار پوشش های دریایی را به بیش از 15 بیلیون دلار تا سال 2024، که تقریبا 7 درصد میزان CAGR (سرعت سالیانه رشد ترکیبی) از سال 2016 تا 2024 تخمین زده است.

یک موسسه آلمانی-مالزیایی در این مورد می گوید: “افزایش رشد تقاضای مصرف کمتر سوخت باعث افزایش نیاز به پوشش های معمول حاوی ترکیبات ضدخزه می شود.”

کریستیان اوتوسن، مدیر شرکت دریانوردی همپل،  در این باره افزود: “همان طور که پیش بینی شده بود، بازار پوشش ها در سال 2018، بسیار رقابتی و چالش برانگیز باقی ماند.” قیمت مواد اولیه نسبت بیش از میزان پیش بینی شده افزایش یافت که بر روی تمامی صنایع پوشش دریایی تاثیر گذاشت. در صنعت دریایی به طور جهانی، شرایط دشواری حاکم بود. بازارهای تازه تاسیس دریایی در آسیا و اروپا شروع به رکود کردند اما همچنان در بخش تعمیر و نگهداری دریایی شاهد رشد هستیم.

آل کامینسکی، مدیر دریانوردی آمریکا/کانادا برای پوشش های دریایی و محافظتی  PPG  در این باره اعلان کرد: “ما سال 2019 را به عنوان سال پیشرفت بازار جهانی پوشش پیش بینی می کنیم. صنعت تجاری پوشش های دریایی در آمریکای شمالی به طور مداوم از سال 2018 رشد داشته است و ما شاهد رشد روزافزون آن با سرعتی مشابه در سال 2019 و سال های بعدی خواهیم بود.”

 موسسه دریایی سولفور کپ تا اول ژانویه 2020 تحت تاثیر این روند قرار گرفته به طوریکه افزایشی از 5/0 تا 5/3 % داشته باشد.

اتوسن می افزاید: “بسیاری از صاحبان،  جهت مقاوم سازی، کشتی های خود را در اسکله قرار می دهند و  آن ها را مجهز به دستگاه های شوینده می کنند،ضمنا اینکه پوشش دریایی نیز بر روی کشتی های خود اعمال می کنند. همانطور که صنعت در جست و جوی راهی موثر جهت ارائه عملکرد بهتر است، تولیدکنندگان نیز باید جهت یافتن راه حلی برای مرتفع کردن حداقل نیازهای مشتری با حداقل سرمایه و کاهش مصرف سوخت تلاش کنند.”

کامینسکی اضافه می کند “هر صنعت بالا دست در زمینه نفت و گاز، منجر به ایجاد یک صنعت بالا دست دیگر در بازار پوشش دریایی آمریکای شمالی می شود. تمامی قایق ها و یدک کش های ناحیه گریت لیک، به طور مستقیم به صنایع نفت و گاز و یا به طور کلی، اقتصاد وابسته است  در نتیجه، باعث افزایش رشد بازار پوشش دریایی می شوند.”

 

مناطق  رشد

 بر طبق تحقیقات انجام گرفته توسط GMI، اقیانوس آرام در تسلط کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و ژاپن می باشد که این کشورها نقش شگرفی را در پیشرفت صنعت کشتی سازی بازی می کنند. 

چین به عنوان کشور پیشتاز در جهان بیشتر از 33% از سهم صنعت کشتی سازی را به خود اختصاص داده است.

در هر یک از تحقیقات GMI، اقیانوس آرام سهم بزرگی از کل صنعت را به فعالیت های کشتی سازی اختصاص داده است که نقش اصلی در این فعالیت ها را کشورهایی چون چین، ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و تایوان به عهده دارند.

اتوسن معتقد است: “ناحیه هایی با بیشترین تقاضای پوشش های دریایی، مستقیما با کشورهایی در ارتباطند که بالاترین میزان بارگیری و جابجایی  کالا با کشتی را دارند. در اروپا برای مثال، اصلی ترین کشورهای دارای صنعت کشتیرانی مانند یونان، آلمان و نروژ که به عنوان قطب های دریانوردی مطرح هستند، همواره بالاترین تقاضا در رابطه با پوشش های دریایی را دارند. آسیا از جمله ژاپن، چین و سنگاپور نیز، در این رابطه همواره، جز کشورهایی با تقاضای بالا هستند.

 

مقررات

مقررات محصولات خطرناک (BPR, Regulation (EU)528/2012) که توسط آژانس مواد شیمیایی اروپا تعریف شده است، نگران به کارگیری این مواد در بازار مصرف می باشند. این مواد سمی می توانند ماده ی اصلی تشکیل دهنده محصولاتی باشند که عملکرد حفاظتی از بشر، حیوانات و مواد در برابر زیست موجودات خطرناک مانند آفات و باکتری ها دارند.

 

اتوسن در این باره افزود: “درحال حاضر، تولید همه محصولات زیست کش قبل از ورود به بازار اروپا،  نیازمند مجوز از سوی آژانس مواد شیمیایی اروپا می باشند. به علاوه، مواد فعال موجود در این محصولات زیست کش ، باید از قبل تایید شده باشند. همه تامین کنندگان محصولات پوششی، محصولات خود را که سازگار با این قوانین جدید می باشند، توسعه داده و از عناصر فعال و زیست کش مورد تایید استفاده می کنند. همپل در صورتی که دو کشور چین و کره نیز خود را با قوانین مشابه مطابقت دهند، آماده همکاری با آن هاست.”

او همچنین، اضافه می کند: “یک حرکت جهانی در طی 10 سال اخیر به وقوع پیوسته که حفاظت از محیط زیست به عنوان یک موضوع بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است. با افزایش و متحول شدن قوانین محیط زیستی، تا جایی که امکان پذیر باشد برای کمک به مشتریان خود جهت آگاهی و منطبق کردن آن ها با قوانین جدید و به حداقل رساندن تاثیرات منفی آن ها بر روی محیط زیست، تلاش می کنیم.”

کامینسکی می گوید: “شرکت PPG مشاهده کرده است که نیاز به این قوانین سخت گیرانه در ایالت هایی که نیاز به استفاده از پوشش های ضد خزه دارند، افزایش یافته است.”

 

 

برگردان: مهندس سارا کرمی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، دانشگاه تهران

مهندس پریا معرف، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 207  دوماهنامه پوشرنگ که در پایان دی ماه منتشر شده، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا