مقالات

بازار پوشش های صنعتی/ پیش ­بینی می­شود تا سال ۲۰۲۰ پوشش­های آب پایه از پوشش ­های حلال پایه پیشی گیرند

بسپار- پوشش­های صنعتی دارای بازار بزرگ و متنوعی هستند. معمولاْ از پوشش ­های صنعتی برای پوشش ­دهی سازه­ های با ارزشی استفاده می­شود که باید در شرایط سخت جوی پایدار بمانند. به طور مثال از این پوشش­ ها برای حفاظت از سازه ­های نفت و گاز ساحلی، ساختمان­های تجاری و صنعتی استفاده می­گردد.

سابقاْ پوشش­های حلال پایه  بخش عمده محصولات حفاظتی و پوشش­های ویژه را به خود اختصاص می­دادند. با این حال نتیجه تحقیقات جدید گروه های بازاریابی در امریکا نشان می­دهد که پوشش­های آب پایه تا سال ۲۰۲۰ از پوشش­های حلال پایه در بازار پوشش­های حفاظتی و پوشش­های ویژه پیشی خواهند گرفت و حلال­ها در فرمولاسیون سیستم­ های آب پایه، صد در صد جامد و سایر پوشش­های فاقد مواد فرار جایگاه خود را از دست خواهند داد.

با توجه به این مطالعات، پیش­بینی می­شود تا سال ۲۰۲۰ تقاضا برای پوشش­های آب پایه در بخش­های حفاظتی و پوشش­های ویژه رشد ۵/۲ درصدی (معادل ۸۵ میلیون گالن) داشته و جایگاه پوشش­های حلال پایه  را در بازار پوشش از آن خود کنند. هم­چنین پوشش­های آب پایه جای پای خود را در بازار پوشش­های حفاظتی دریایی با عقد قراردادهای بین ­المللی متعدد محکم کرده ­اند. این پوشش­ها چسبندگی مطلوبی به زیرایندهای متداول (فلزات) دارند و پس از خشک­شدن پایداری مناسبی در برابر شرایط جوی، مواد شیمیایی و سایر عوامل تخریبگر در تجهیزات شناور در آب، از خود نشان می­دهند.

شلی بوش، معاون مدیر کل PPG، پوشش­های صنعتی جهانی، گفته است: “سختگیری در مقررات محیط زیست در سال­های پیش رو به افزایش خواهد گذاشت، زیرا دولت­ها در سراسر جهان به دنبال کاهش مصرف منابع طبیعی، انتشار گازهای گلخانه­ای و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نگران­کننده هستند.” “در حالی که مالیات VOC در چین و مقررات REACH در اروپا به این مساله توجه ویژه­ای دارند، تمام لایه­های دولتی، از جمله کشورهای منطقه، در حال پیگیری و مشارکت در این امر مهم هستند.”

“برای بسیاری از مشتریان ما رعایت قوانین تنها بخشی از معادله است” بوش افزود “آنها خود را سفیران حفاظت از محیط زیست دانسته و رویکرد جامع­تری برای این منظور دارند، از جمله حذف فلزات سنگین، کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر مفید محصولاتشان. ما همواره مشتریان خود را به استفاده از پوشش­های سازگار با محیط به جای پوشش­های حلال پایه ترغیب می­کنیم. در این موارد بسته به نوع اعمال پوشش، بهترین راه­حل می­تواند استفاده از پوشش­های پرجامد، پوشش­ های حلال پایه با مواد فرار کم، پوشش­های آب پایه ، پوشش­های پودری یا الکتروپوشش­ها باشد. ما انتظار داریم این رویه در سال­های آتی ادامه یابد و بر سرعت آن افزوده شود. قوانین بین­المللی با افزایش تمرکز سرمایه­گذاران، سازمان­های غیردولتی، سازمان­های محلی، مصرف­کنندگان نهایی و مشتریان ما به مسائل زیست محیطی از این رویه حمایت خواهند کرد.”

مدير كل صنايع بين­المللي شروين ويليامز،  ديويد كالابرا گفته است: “ما هم­چنان به بررسي تاثير قوانين زيست محيطي مانند قوانين VOC و محدوديت­هاي شيميايي بر فناوري­هايمان مي­پردازيم. به وضوح مي­توان مشاهده نمود كه كاهش VOC صنايع پوشش را از پوشش­هاي مايع به فناوري پوشش­هاي پودري سوق مي­دهد. با تشويق دولت چين، توليد پوشش­ هاي آب پایه  رو به افزايش است. پوشش­هاي اكريليكي و آلكيدي آب پایه  در كنار هم مورد نياز صنعت هستند همان گونه كه پوشش­ هاي پلي ­يورتان آب پایه  با پوشش­هاي آستري اپوكسي آب پایه  به كار گرفته مي­شوند. در آخر اين نكته بايد در نظر گرفته شود كه در كل خط پوشش بايد از پوشش­هاي آب پایه  به جاي حلال پایه  استفاده شود”

اروپا در تصويب قوانين زيست محيطي پيشگام بوده است. جرارد وريز مدير بخش تجاري پوشش­هاي محافظتي شمال اروپا AkzoNobel گفته است:” در اروپا از سال­ها قبل استفاده از پوشش­هاي پرجامد آب پایه  به جاي پوشش­هاي كم جامد به عنوان يك رويه در پيش گرفته شده است. بسته به روش اعمال هر دو فناوري قابل اجرا هستند.”

مايكل كش از شركت پوشش­هاي صنعتي Axalta گفته است:” در Axalta ما منتظر قوانين محيط زيست براي اصلاح پوشش­ها به منظور سازگاري با محيط زيست نمي­شويم، ما از طيف گسترده­اي از مشتريانمان كه مي­خواهند به حفظ و نگهداري محيط زيست براي نسل­هاي آينده كمك كنند الهام مي­گيريم. مشتريان ما، ما را به سوي نوآوري­هايي مانند پوشش­هاي پودري براي پوشش­دهي سطوح آلومينيومي، پوشش­هاي آب پایه  براي پوشش­دهي سطوح فلزي كويلي و پوشش­هاي ذوبي براي پوشش­دهي خطوط لوله، سوق مي­دهند. ما مي­دانيم كه مشتريان صنعتيمان بسيار آگاه به مسائل زيست محيطي هستند و ما با آنها همكاري بسيار نزديكي داريم تا بتوانيم استراتژي­هايمان را در راستاي نيازهاي تجاري آنها قرار دهيم و تعهدات مشتركمان را پايدار سازيم”.

قوانين زيست محيطي عامل اصلي در كاهش استفاده از پوشش­هاي حلال پایه  در جهان بوده است. كلاوس مولر، معاون گروه بازاريابي شركت Hempel گفته است:”دو راه موثر در محدود كردن ميزان مصرف حلال در صنعت استفاده از پوشش­­هاي آب پایه  و يا استفاده از پوشش­هاي پرجامد با درصد حلال كمتر بوده است. بخش تحقيق و توسعه صنعت پوشش تحقيقات گسترده­اي را براي توليد محصولاتي با تاثير كم بر محيط زيست انجام داده است و در حال گسترش اين تحقيقات است.”

وضعيت بازار

با توجه به گزارش­هاي رسيده از PPG’s Bausch، پوشش­هاي صنعتي در سطح بين­ المللي در سال گذشته با روند اقتصادي در مسير رشد قرار گرفته است. همان­گونه كه انتظار مي­رفت، عملكرد پوشش­هاي صنعتي در نقاط جغرافيايي مختلف بسيار متفاوت بوده است. در آسيا و اقيانوسيه، پوشش­هاي خودرويي، حمل و نقل و مواد الكترونيكي رشد قابل توجهي داشته ­اند. در چين هم­چنان پوشش­هاي صنعتي در حال توسعه هستند و اين در حالي است كه نرخ رشد در هند و آسياي جنوب شرقي جزو سريع­ترين كشورهاي دنيا بوده­است.

اقتصاد امريكا و كانادا با كاهش توليد صنعتي، رشد كمتري را تجربه كرده است. پوشش­ تجهيزاتي مانند خودرو به عملكرد منطقه­اي وابسته بوده است. گزارش Bausch هم­چنين نشان ميدهد كه اقتصاد اغلب بخش ­هاي امريكاي لاتين تحت تاثير چالش­هاي اقتصادي كشور برزيل قرار گرفته و رشد منفي داشته است. نقطه قوت كشورهاي اين منطقه رشد توليد خودرو در كشور مكزيك بوده است. فعاليت­ هاي صنعتي EMEA يك بازيابي ضعيف در چالش ­هاي اخير اروپاي مركزي و شرقي نشان مي­دهد. زيرساخ ت­ها هم­چنان در خاورميانه حالت ايستا و پایدار دارند.

12 ماه گذشته شرايط بازار با چالش­هاي بازار نفت خام رو به رو بوده است. Vries مي­گويد: “

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 180ام دوماهنامه پوشرنگ که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا