مقالات

بازار پوشش ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت های مشاوره ای Douglas Bohn، Orr و Boss در تاریخ 9 آگوست 2019 به منظور تخمین و ارزیابی بازار پوشش درآسیا اقیانوسیه با یکدیگر همکاری کردند. آسیا اقیانوسیه بزرگترین بازار پوشش می باشد که رشد این بازار از نظر نرخ مصرف  در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است. بنابراین، مهمترین بازار مصرف پوشش در دنیا به حساب می آید. آسیا اقیانوسیه منطقه وسیعی از جهان است که شامل بزرگترین کشورهای جهان با اقتصاد پویا از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، استرالیا و کشورهای دیگر می باشد. این منطقه نه تنها بزرگترین بازار جهانی می باشد بلکه به طور مداوم نقش مهمی را در بازار جهانی پوشش ایفا می کند.

در سال 2018، شرکت های  Orr و Boss تخمین زده اند که میزان  بازار آسیا اقیانوسیه از نظر ارزش دلاری معادل 68/4 بیلیون دلار آمریکا و 22/7 بیلیون لیتر است . این درحالی است که بازار جهانی پوشش تخمین زده شده توسط Orr و Boss به میزان 151 بیلیون دلار آمریکا و 42 بیلیون لیتر می باشد. نرخ رشد بازار پوشش های آسیا اقیانوسیه از لحاظ ارزش به میزان 6/6% و از نظر حجم به میزان 3/4% در سال 2018 بوده است. نرخ رشد در سال های اخیر به میزان قابل توجهی به علت رکود اقتصادی چین کاهش داشته است. اما نرخ رشد همچنان در سال 2018 نسبت به نرخ میانگین رشد جهانی صنعت پوشش به میزان 5/4% در ارزش و 2/8% در حجم بالاتر است. محرک های کلیدی رشد، مشابه  نواحی دیگر دنیا و شامل تولید ناخالص ملی (GDP) ، ساخت وساز، تولیدات صنعتی و خودرو سازی می باشد.

بخش های مهم بازار شامل تزئینی، صنعتی عمومی (GI)، پودری، پوشش های تعمیر و نگهداری و محافظتی صنعنی (IM  و PC)  و چوب می باشد. پنج بخش اشاره شده، 80%  ارزش و 88% حجم بازار را به خود اختصاص می دهند. نمودارهای دایره ای ارائه شده در این مقاله، بخش های مختلف را نمایش می دهند.

بزرگترین بازار پوشش درآسیا با اختلاف زیاد نسبت به سایر کشورها، متعلق به بازار کشور چین است. این رقم به میزان بیش از نیمی از حجم و ارزش بازار پوشش در آسیا است. جدول ارائه شده در مقاله، بازار پوشش کشورهای مختلف را نشان می دهد.

در سال های اخیر، مساله رکود در کشورها نسبتا ثابت باقی مانده است و تغییر اصلی مربوط به بازارهای هند و همچنین آسیای جنوبی بوده است که شروع به رشد سریع تر نسبت به سایر کشورها نموده اند و با رقابت با کشور ژاپن در مقام دوم و سوم بزرگترین بازارهای پوشش آسیایی قرارگرفته اند. روند رشد بازارهای پوشش در این کشورها معمولا به نرخ رشد اقتصادی این کشورها پیوند خورده است: اقتصاد هند و همچنین اقتصاد کشورهایی همچون اندونزی و دیگر کشورهای آسیای جنوبی بسیار سریع در حال رشد است.

کشورهایی با بازار نوظهور پوشش، به طور قابل ملاحظه ای در این عرصه خودنمایی می کنند. همان طور که توضیح داده شد، نرخ رشد در منطقه جنوبی و جنوب شرقی آسیا مانند هند، بنگلادش و فیلپین بسیار بالاست.  پیش بینی می شود که این گرایش رو به رشد هم چنان ادامه دار و در هند و جنوب آسیا رو به افزایش باشد.

چین

شرایط اقتصاد چین در چند سال اخیر رو به افول بوده اما باید توجه داشت که رشد آن سریع تر از اقتصادهای بزرگ جهان می باشد. در سال 2018، رشد تولید ناخالص ملی به میزان 6/6% رسیده است. پیش بینی شده است که در سال های 2018 تا 2023 رشد  تولید ناخالص ملی در کشور چین به میزان 5/9% نرخ سالیانه رشد ترکیبی (CAGR) افزایش یابد. این نرخ رشد پایین تر از نرخ رشد پیشین در کشور چین می باشد. به عنوان مثال در سال های 2005 تا 2010، رشد اقتصاد چین هرساله روندی معادل 11/3% داشته است. رکود، نتیجه طبیعی بلوغ اقتصادی چین است.

رکود در اقتصاد چین اساسا در بخش های تولیدی رایج بوده است.  شاخص مدیریت خرید  (PMI) مربوط به بخش های تولیدی چین در نمودار نشان داده شده است. داده های زیر 50 حاکی از کاهش حجم تولید و داده های بالاتر از 50 نشان دهنده افزایش حجم تولید می باشد.

 

مترجمین:مهندس سارا کرمی  کارشناس ارشد ،دانشگاه تهران مهندس پریا معرف  کارشناس ارشد، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا