اخبار

بازرگانی پتروشیمی بازیگر بورس کالا شد

بسپار می نویسد، بزرگترین تامین کننده مواد اولیه شرکت‌های پایین دستی پتروشیمی پس از فراز و فرود‌های بسیار بر سر ادامه حضور پتروشیمی‌ها در بورس کالا با برخورداری از کد معاملاتی حالا در کنار سایر عرضه کنندگان این بازار قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت بازرگانی پتروشیمی که همواره طی دو دهه گذشته به عنوان بزرگترین تامین کننده مواد اولیه شرکت های پایین دستی پتروشیمی شناخته می شده است با انتشار اطلاعیه ای از امکان خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا از طریق این شرکت خبر داده است.
مطابق با این اطلاعیه که سه شنبه هفته گذشته منتشر شده آمده است که «عطف به هماهنگی بعمل آمده با سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، امکان خرید محصولات در بورس کالا در سایت بهین یاب برای خریداران از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی فراهم گردیده است.»
این موضوع، خبری مهم برای بازار سرمایه و رکن مهمی از جمله بورس کالا است که در طول سه سال اخیر همواره آماج انتقاد ها و جوسازی ها برای متقاعد کردن دولت بر سر انصراف شرکت های پتروشیمی از عرضه محصولات در تالار نقره ای است. چرا که با وجود پافشاری وزارت صنعت،معدن و تجارت بر سر مخیر بودن پتروشیمی ها برای عرضه محصولات در بورس کالا و عدم توفیق برای همراه کردن همه بازیگران این بازار در به کرسی نشاندن خواسته خود اکنون جای گیری شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان اصلی ترین و بزرگترین تامین کننده مواد اولیه شرکت های پایین دستی پتروشیمی در کنار سایر بازیگران بورس کالا مورد وثوق این وزارتخانه و دیگر فعالان صنعت بزرگ پتروشیمی قرار گرفته است.
بازگشت بازیگر بزرگ بازار تامین کنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا می تواند از این منظر حائز اهمیت باشد که انحصار فروش با تجمیع عرضه و تقاضا در تابلوی معاملات رینگ پتروشیمی بورس کالا از بین رفته و بهانه عدم تخصیص مناسب عرضه محصولات به متقاضیان در این بازار از بین خواهد رفت.
از سویی دیگر حضور بازرگانی پترورشیمی در کنار سایر عرضه کنندگان در بورس کالا موید این نکته نیز هست که وزیر صنعت ، معدن و تجارت اکنون با پذیرش کارکرد های بورس و اهمیت این بازار شفاف و تحت نظارت ؛ از چالش برسر لزوم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و ادعاهای مطرح شده در این زمینه دست کشیده است.
بورس کالا به عنوان بازاری متشکل و خود انتظام تنها مرجع مورد اعتماد و قابل رصد برای متولیان اقتصادی کشور بوده و از اینرو می تواند مسیری مطمئن برای هدایت صنایع و حتی تبیین دورنمای نقشه های توسعه ای کشور باشد.
متولیان کشور می بایست همواره این نکته را مدنظر داشته باشند که ایران به لحاظ برخورداری از مزیت نسبی و حتی مزیت مطلق در تولید برخی محصولات پتروشیمی می‌تواند دست کم در دنیا مرجع تعیین قیمت باشد. این مهم میسر نخواهد شد الا با برخورداری از بازار مالی متشکل و حرفه ای در کنار بازار نقدی . بورس کالا به عنوان رکن اصلی بازار مالی این فرصت را می تواند برای کشور فراهم کند که با ارایه ابزارهای نوین مالی مختلف ضمن گرایش پول های سرگردان و سرمایه گذاران پراکنده در بازارهای غیر متشکل که به اصطلاح از آنها با عنوان دلال،سفته باز و یا واسطه گر یاد می شود از مسیری متشکل و تحت نظارت در بازار مالی به نفع صنعت به جریان انداخته و بازاری مطمئن و متعادل را میان عرضه و تقاضا رقم بزند.
از سویی دیگر متولیان و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی بویژه در صنایع پایین دستی این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از بازارهای نوین مالی از قبیل اوراق سلف موازی ، گواهی سپرده کالایی ، اوراق اجاره ، انبارهای بین المللی تحویل کالا ، ابزارهای معاملاتی مشتقه و دیگر ابزارهای مالی رایج در دنیا ضمن تبیین راهبرد چرخه تولید خود دیگر با دغدغه هایی همچون مازاد انبارها و یا حتی فقدان دسترسی به مواد اولیه مواجه نباشند. به تبع این موضوع دولت نیز می تواند از بابت تعادل عرضه و تقاضا در بازار و شناسیایی درآمد های مالیاتی خود خیال آسوده تری داشته باشد.
با این اوصاف منفعت حاصل شده از بابت این موضوع به جامعه ایرانی باز خواهد گشت. جامعه ای که در صورت یکطرفه شدن عرضه و یا تقاضا می تواند با بحران های خود ساخته و یا حتی دوره ای مواجه شود.
به نظر می رسد بورس کالای ایران می تواند در راستای توسعه این بازار و افزایش شفافیت ها ضمن ارایه ابزارهای نوین مالی متعدد برای فعالان صنعت پتروشیمی با ورود بازگیران حرفه ای و متخصصی همچون بازرگانی پتروشیمی زمینه مناسب تری برای بکار گیری همه فعالان این صنعت فراهم کند.
ارایه خدماتی همچون عرضه گواهی سپرده کالایی بر روی موجودی انبارهای تضمیبن شده کالایی و دیگر ابزارهای نوین مالی همزمان با باز شدن دروازه های بازار سرمایه بر روی بازارهای بین المللی مالی نیازمند بکارگیری ارکان قدرتمند تامین مالی از جمله متعهد پذیره نویسی ،ضامن نقدشوندگی و یا بازارساز های حرفه ای است که علاوه بر توان مالی نیازمند توان تخصص در بازارهای کالایی و بین المللی است از همین رو حضور بازرگانی پتروشیمی می تواند فرصت بکار گیری از توان تخصصی بازیگران بزرگ دولتی در بازار سرمایه را فراهم سازد.
البته این دغدغه نیز وجود دارد که با تجمیع همه عرضه های کوچک از طریق کد معاملاتی شرکت بازرگانی پتروشیمی به نوعی بورس با انحصار خرید مواجه شود و حتی کشف نرخ محصول با تردید مواجه شود اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت که با این تجمیع می توان به حل دغدغه تقاضاهای خرد با کنار رفتن پدیده هایی همچون تسهیم به نسبت امیدوار بود.
گزارش از:رضا امامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا