اخبار

بازنشر/ گفت و گو با مهندس امیر نافعی، فردی که 20 سال است پشتیبانی دیرپاترین مجله الکترونیک صنایع پلیمر و پوشش را برعهده دارد: ایران پلیمر دات کام!

بسپار/ ایران پلیمر  گفت و گو با امیر نافعی که در ادامه می خوانید مربوط به آذرماه 1389 است و به مناسبت یکصدومین شماره انتشار بسپار انجام شده بود. حالا او و همسرش دوستان خوب ما و فرزند بسیار خواستنی شان در ایران زندگی نمی کند، اما همچنان پشتیبانی سایت ایران پلیمر بر عهده اوست یعنی نزدیک به 20 سال!  این گفت و گو و گفت و گوهای بعدی در شماره 200 ماهنامه بسپار که اخیرا منتشر شده است، نشان می دهد که این گروه رسانه ای تا چه حد در تعامل با افراد موثر در هر حوزه فعالیت، قدردان حضور بلندمت آنها بوده است.

 polymervapooshesh.ir نخستین سایت تخصصی پلیمر و پوشش در ایران است که متناسب با زمان خود، به شکلی حرفه ایی به انتشار اطلاعات و داده های مورد نیاز دست اندرکاران این بخش از صنعت پرداخت و خصوصا با ایجاد بانک اطلاعات آن لاین، در این شاخه نیز نوآوری کرد. مجله بسپار دارنده امتیاز حقوق معنوی و مادی این وب سایت، درطول سال های اخیر و متناسب با نیازهای جامعه مخاطب خود، به تغییراتی در شکل و محتوای این وب سایت دست زده است.  داستان این وب سایت هم داستان جالبی است.  مهندس امیر حسین نافعی، دانش آموخته رشته کامپیوتر از دانشگاه تهران است.  تمرکز و تجربه کاری او در سیستم های نرم افزاری تحت وب است.  صحبت با سابقه ایی از فعالیت های او آغاز می شود.

نافعی: من تجربیات کاری مختلفی داشته ام که شروع آن همکاری با کتاب اول بود. اولین بانک اطلاعات شهری در ایران که هرچند در کشورهای پیشرفته سال ها بودYellow Page  ها منتشر می شدند، در ایران  نو بود و به شکلی جدی  تا آن روز کاری انجام نشده بود. با کتاب اول درحوزه های مختلف مربوط به آی تی همکاری می کردم، از نرم افزارها و سیستم های  مدیریت بانک اطلاعاتی  گرفته  تا نرم افزار اختصاصی برای صفحه بندی کتاب اول. صفحه بندیYellow Page ، الگوریتم های خاصی دارد که در آن زمان به زبان فارسی یا نبود و یا چند نمونه ایی هم که بود  خیلی کارآمد نبود و مشکلات جدی داشت. 

“ایران پلیمر”  یکی از پروژه های بعدی ما بود. برای آن زمان همکاری خوبی روی آن انجام شده بود. ممکن است امروز (آذر 89) این کار ساده به نظر برسد  ولی زمانی که این سایت ایجاد شد، یعنی حدود ده یازده سال پیش، سایت های اینترنتی در ایران به این شکل فعال نبودند و دسته کم بانک های اطلاعاتی به شکل آنلاین، در اختیار مخاطب قرار نمی گرفت. بنابراین برای آن زمان، سایت به روز و خوبی بود که البته  حرکت آن به تدریج پخته تر شد.  سایت که در معرض دید خواننده  قرار گرفت، برای مدت طولانی استاتیک ماند و پویایی را که مخاطب انتظار داشت، نداشت تا اینکه بعد از چند سال با من تماس گرفتید و اعلام کردید  که می خواهید  ساختار سایت دگرگون شده و با یک چهره و سبک جدید در معرض دید مخاطب قرار بگیرد.

 

بسپار- خیلی سریع به امروز رسیدید برای تکمیل رزومه خود  اشاره کنید که در حال حاضر چه فعالیتی دارید؟

نافعی: الان در مجموعه همکاران سیستم مشغول به کار هستیم که بزرگترین شرکت خصوصیIT در ایران است و راهکارهای عالی و اداری برای شرکت ها و کارخانجات بزرگ ارایه می کند.

 

بسپار- اولین بار چگونه کار طراحی و راه اندازی وب سایت ایران پلیمر  به شما پیشنهاد شد؟

نافعی: من و نادر (نامور) در دبیرستان البرز همکلاس بودیم. بعد از قبولی در دانشگاه تا چند سال از هم بی خبر بودیم و درست بعد از فارغ التحصیلی بود که تصادفا یکدیگر را دیدیم. کار با بسپار هم از بانک اطلاعاتی “راهنمای بسپار” شروع شد. هم نرم افزار صفحه بندی  نسخه مکتوب آن و نسخه تحت وب و هم به صورت نرم افزاری روی CD، اولین کار مشترک من با بسپار بود

 

بسپار- درست است. آقای نامور هم به یاد دارند که روزی در خیابان بهار شما را به همراه دوست دیگری دیده اند و بعدتر درباره کار بانک راهنمای بسپار که اولین بانک اطلاعات صنایع  پلیمر و پوشش در ایران بود، با شما گفت و گو کرده اند.

 

نافعی: بله، شهریار عیوض زاده. ایشان هم البرزی بودند ولی همکلاسی نبودیم. من و شهریار با هم کار می کردیم. بحث بانک “راهنمای بسپار” در جلسه ایی که در بسپار بود و شما و نادر و یک نفر دیگر که به یاد نمی آورم چه کسی بود، مطرح شد.

در واقع کلیت ایده طرح شد و همکاری ما هم شکل گرفت. چند جلسه هم در باغ آقای دکتر ثابت در کرج داشتیم و در باره این موضوع صحبت کردیم. در آن زمان ایده سایت هم اضافه شده بود. من فکر نمی کردم این همکاری دراز مدت و جدی باشد، مخصوصا دوستم شهریار، موضوع را خیلی جدی نگرفته بود. شهریار جدا شد و ادامه پیدا نکرد. خیلی خوش بین نبود. من با یکی دیگر از دوستانم که کار هنری و گرافیک می کرد،  آقای دادرس کار سایت ایران پلیمر را انجام دادیم. امور فنی و برنامه نویسی در دستور کار من بود و بخش های بصری با ایشان. یادم هست که آن زمان سایت های ایران گسترده و پرتنوع نبودند و اکثر استاتیک بودند. ایران پلیمر، جزو سایت های دینامیک روز بود.

اولین نسخه بانک اطلاعات در Access نوشته شد و در ویراست بعدی به SQL Severتغییر کرد.

در آن زمان حتی سرور های ایرانی خوبی برای گرفتن فضا موجود نبود و ما هم این سرویس را از خارج گرفتیم. هزینه هایDomain  و Host  هم از الان خیلی بیشتر بود!

 

بسپار- طبیعتا در سال های ابتدای کار بسپار، شرایط مالی به دلیل دانشجو بودن و به هرحال عدم باورهایی که وجود داشت و حامی مالی چندانی نداشتیم، خیلی ضعیف بود. دستمزد شما در این پروژه ها چگونه پرداخت می شد؟

 

نافعی: یادم هست ایده  اولیه ای که روی سایت مطرح شد، مشارکتی بود. به بازار ایران خوشبین بودیم. من خیلی دریافتی مستقیم نداشتم، در درآمد های سایت از طریق جذب آگهی و … شریک بودم. این اتفاق هم افتاد، آگهی گرفتیم و حدود 30 درصد در درآمد شریک بودم که به من پرداخت می شد.

این موضوع برای من که تازه  دوران دانشجویی را پشت سر گذاشته بودم، جالب بود. بعدها این مدل عوض شد و همکاری ما به صورت پروژه ایی ادامه پیدا کرد.

 

بسپار- امروز “ایران پلیمر”  به عنوان یک وب سایت خبری تخصصی در دسترس کاربران  است. شکل جدید چه مراحلی را پشت سر گذاشت و با توجه به اینکه هنوز فازهای در دست اجرا دارد، کار چگونه انجام شد؟

نافعی:تقریبا دو سال و نیم قبل، روی این موضوع با من تماس گرفته شد. چند جلسه روی تغییرات اساسی و اینکه چه اطلاعاتی قرار هست روزانه ثبت شود و مسیر توسعه چه خواهد بود، صحبت کردیم  همانطور که اشاره کردید برخی از فازها هنوز اجرایی یا آماده نشده. یکی از جذابیت های این کار برای من این بود که می دیدم کاری که جزو اولین کارها بعد فارغ التحصیلی ام بوده ، هنوز زنده است.

کارهای زیادی انجام دادیم که دوام نداشتند و حتی سایت هایی بود که بعد از چند سال حتی Domain آن هم دیگر وجود نداشت اما ایران پلیمر  بعد از این همه سال زنده بود و هرچند خیلی به روز نبود ولی قصد داشت با چهره  جدید فعالیت  دوباره ایی را آغاز کند. حس علاقه خاصی به این سایت دارم  و دوست داشتم بعد این همه سال و خاطراتی که داشتم، خودم دوباره اجرا کنم. دوستی که کارهای گرافیکی سایت را انجام داده بود، دیگر در ایران نبود و من این مسیر را با شخص دیگری پیش بردم. با دات نت  کار کردیم و SQL Server 2005.

چند بانک اطلاعاتی روی سایت به روز شد. یکی بانک اطلاعات صنایع  پلیمر و پوشش و دیگری بانک اطلاعات متخصصین این صنعت. بخشی که به پویایی سایت خیلی کمک کرد،  بخش اخبار بود. در واقع کاری که در مجله بسپار انجام می شد، در یک بستر جدید در شبکه اینترنت قرار گرفت و اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت پلیمر و پوشش در ایران و دنیا با سیاست های خاص مجله در اختیار مخاطب قرار گرفت.

 بستری هم فراهم شد  که علاقه مندان  با ثبت نام و دریافت اشتراک بتواند این اخبار را بر روی ایمیل خود دریافت کنند. آرشیو مجلات هم هرچند در نسخه  قبلی وجود داشت. ساختار یافته تر شد و محتویات مجله با فاصله زمانی یک ماه  از طریق سایت در دسترس است. سایت دو زبانه فارسی و انگلیسی است.

 

بسپار- یکی از خاطرات خود را از مدت همکاری با بسپار بگویید؟

نافعی: … یکی از چیزهایی که از همان اول برای من جالب بود، نام ” بسپار” بود . این واژه خیلی برای من جالب بود. من با حوزه پلیمر آشنا نبودم، با این حال بسپار ترجمه موزون و قشنگی از پلیمر بود  وقتی من اولین لوگوی بسپار را دیدم، بدون اینکه کسی  به من گفته باشد، با شناختی که از نادر به عنوان دوست داشتم، فهمیدم که  طراحی اوست. نادر خیلی  خوش خط است و از فونتی که برای لوگو به کار رفته بود  فهمیدم که کار نادر است.

متن کامل این گفت و گو در شماره 100 ماهنامه بسپار در آذرماه 1389 منتشر شده است. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا