اخبار

بازنگری قید و بندهای صادراتی سال ۹۷ و احتمال پایان تعهدات ارزی

بسپار/ایران پلیمر  وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر لزوم عبور از قیدهای صادراتی مربوط به سال ۱۳۹۷، از ابلاغ مصوبه‌ای با هماهنگی معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری در آینده خبر داد و گفت: در این مصوبه بخش قابل توجهی از قید و بندها بخصوص در حوزه تهاتر برداشته شده، در زمینه بازگشت مالیات بر ارزش افزوده اتفاقات خوبی افتاده و سال آینده نباید تعهدات ارزی داشته باشیم.

سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان و مراسم بازگشایی مجازی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اظهار کرد: صادرات همواره مهم بوده است و در این دولت نیز بسیار مهم است. چرا که صادرات نفتی کاهش یافته و نقش صادرات غیر نفتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی این موضوع را فرصت بسیار مناسب و مغتنمی برای تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: تنظیم تراز تجاری کشور بیش از آنکه بر عهده نفت و بانک مرکزی باشد بر عهده صادرات و قشر صادر کننده است که این موضوع اهمیت صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیاری از تولیدات کشورمان دیگر تقاضای داخلی ندارند و می بایست با لوکوموتیو صادرات چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاوریم و تقاضای خارجی برای بخش هایی از تولیداتمان که بیش از نیاز بازار است شکل دهیم.

چهار محور اصلی وظایف دولت در قبال صادرکنندگان

فاطمی امین با اشاره به نقش دولت در این خصوص، گفت: چهار محور اولویت گذاری، تنظیم‌گری، تسهیلگری و نظارت چهار وظیفه مهم دولت است.

وعده صادرات ۴۰ میلیارد دلاری در سال جاری

وی با بیان اینکه امسال باید صادرات کشورمان حداقل به ۴۰ میلیارد دلار برسد، گفت: در شش ماهه دوم امسال باید پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات داشته باشیم. از نگاه مجموعه وزارت صمت فقط هدف گذاری عددی اولویت گذاری محسوب نمی‌شود و مابقی شاخص‌ها مانند تنوع کالایی نیز در کنار تنوع مقاصد صادراتی و صادرات به کشورهای اولویت دار باید مد نظر قرار گیرد.

فاطمی امین همچنین تاکید کرد: باید کالاهایی که کشورهای دیگر کمتر می‌توانند صادر کنند را صادر کنیم؛ یعنی وارد حوزه‌های فناوری و دانش بنیان و صادرات خدمات فنی و مهندسی شویم که توجه به این مهم همان اولویت گذاری است.

وی در خصوص اولویت گذاری به تنوع مقاصد و کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: صادرات باید متکثر و مقاصد و کالاها متنوع شوند که در این زمینه هماهنگی‌های خوبی انجام شده است.

قید و بندهای صادراتی سال ۹۷ بازنگری می‌شود

وزیر صمت در خصوص محور دوم وظایف که تنظیم گری است نیز اظهار کرد: در بخش دوم قوانین و مقرراتی که منافع همه را تامین کنند باید منعقد شوند، در سال ۱۳۹۷ به خاطر شرایط زمانی قیدهای گذاشته شد که این قید ها و مقررات مربوط به همان دوران بوده است و باید سریعاً از آنها عبور کنیم.

وی همچنین از ابلاغ مصوبه‌ای  با هماهنگی معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری در آینده خبر داد، آن را بسیار راهگشا توصیف کرد و گفت: در این مصوبه بخش قابل توجهی از قید و بندها بخصوص در حوزه تهاتر برداشته شده، در زمینه بازگشت مالیات بر ارزش افزوده اتفاقات خوبی افتاده و انشاالله  سال آینده نباید تعهدات ارزی داشته باشیم.

وی همچنین درخصوص موضوع رتبه بندی صادراتی نیز اظهارکرد: اولویت‌های کالایی در قاعده گذاری باید مد نظر قرار بگیرد، ثبت سوابق برداشته می‌شود و صادر کننده نمونه بر این مبنا نمونه است که چه نوع کالایی را به کدام کشور اولویتی صادر کرده است.

وزیر صمت همچنین درخصوص محور سوم اولویت‌ها که تسهیلگری است، افزود: باید کمک کنیم تا کسب و کارها در راستای اولویت ها حرکت کنند.

سال آینده ۱۶۰ رایزن بازرگانی خواهیم داشت

فاطمی امین با بیان اینکه در سال آینده ۱۶۰ رایزن بازرگانی و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۲۰ رایزن بازرگانی خواهیم داشت، تصریح کرد: هر جا که کنسول و سفارت داریم باید رایزن نیز داشته باشیم. هماهنگی بسیار خوبی در دولت وجود دارد، رئیس‌جمهوری بر دیپلماسی اقتصادی تاکید دارد و در این راستا با وزارت امور خارجه نیز هماهنگی‌های خوبی داریم.

وزیر صمت در پایان تاکید کرد: برنامه‌ها نباید مستقل از ذی‌نفعان آن بخش باشد، نظرات بخش اعمال می‌شود و در همین راستا از بخش خصوصی می خواهم حداکثر تا نیمه آبان برنامه‌های صادراتی خود را ارائه دهند.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا