اخبار

بالاترین ارزش بازار فرابورس در اختیار گروه شیمیایی‌ها قرار گرفت

بسپار به نقل از شانا می نویسد، گروه محصولات شیمیایی هفته گذشته با ارزش ٢٢٣ هزار و ٦٢٧ میلیارد ریالی و سهم ٢٣ درصدی از ارزش کل معاملات، بازار را در اختیار گرفتند.

  • بازار اول فرابورس هفته گذشته روند روبه رشدی را در معاملات تجربه کرد، به طوری که ٣٧١ میلیون سهم به ارزش ٧٧٦ میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد ٩٢ و ٧٧ درصدی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد.

    بررسی معاملات صنایع فرابورسی در هفته پیش حکایت از پیشی گرفتن ارزش معاملات صنعت «فلزات اساسی» نسبت به سایر صنایع دارد به طوری که این گروه با ارزش معاملاتی بالغ بر ٥٠٧ میلیارد ریال توانست سهم ٢٤ درصدی از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) را به تفکیک گروه‌های صنعت به خود اختصاص دهد.

    در این میان گروه «بانکها و موسسه های اعتباری» و نیز «پالایشی‌ها» به ترتیب با سهم ٢٣ و ١٦ درصدی در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

     از طرفی بیشترین ارزش کل بازار به تفکیک صنایع در آخرین روز معاملاتی هفته پیش نیز در اختیار گروه محصولات شیمیایی و سپس فلزات اساسی قرار گرفت و این دو گروه به ترتیب با ارزش بازاری بالغ بر ٢٢٣ هزار و ٦٢٧ میلیارد ریال و ١٢٦ هزار و ١٩٩ میلیارد ریال، سهم ٢٣ و ١٣,٢ درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفتند.

    فرابورس ایران معاملات خود در سومین هفته از خردادماه را با داد و ستد دو  هزار و ١٩٧ میلیون ورقه بهادار به ارزش هفت هزار و ٨١٤ میلیارد ریال به پایان رساند که این ارقام نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد ٤٢ و ٢١ درصدی حجم و ارزش مبادلات حکایت می‌کند.

    به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، هفته گذشته همراه با دادوستد انواع اوراق بهادار در بازارهای فرابورس، سهامداران روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه ٢٣٠ میلیون سهم معادل ١٠ درصد از سهام هلدینگ نیروگاهی تابان هور در بازار نخست نیز بودند که این عرضه با استقبال خیره کننده معامله‌گران آنلاین و در واقع رکوردشکنی مشارکت آنها در عرضه‌های اولیه همراه بود. این نماد تازه وارد که از این پس در نماد «وهور» شاهد معاملات آن در بازار نخست خواهیم بود در جریان عرضه اولیه یم هزار و ٧٨٠ ریال کشف قیمت شد.

    بازار دوم هفته گذشته نیز همسو با روند رو به رشد بازار نخست، با افزایش ارزش معاملات روبرو شد به طوری که با معامله ٣٥٩ میلیون سهم به ارزش ٢ هزار و ٧٠٣ میلیارد ریال، رشد ١١٥ درصدی ارزش معاملات را در مقیاس هفتگی تجربه کرد.

    در بازار ابزارهای نوین مالی نیز صکوک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن اگرچه با کاهش حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیش روبرو شدند، اما به ترتیب رشد ٣٢، ١٣٤٧ و ٧ درصدی حجم معاملات را نسبت به مدت مشابه پارسال در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساندند. ضمن این که ارزش معاملات این ابزارهای مالی نیز با روند رو به رشدی در این بازه زمانی (نسبت به مدت مشابه سال ٩٤) همراه شد.

    صکوک به‌عنوان یک اوراق بهادار اسلامی در حالی در سبد انتخاب سهامداران قرار گرفته که بررسی روند معاملات آن در بازار ابزارهای نوین مالی حکایت از استقبال بیش از پیش معامله‌گران از این ابزار تامین مالی نسبت به گذشته در فرابورس دارد.

    به هر ترتیب در آخرین روز کاری هفته شاخص کل فرابورس روی عدد ٨٠٨ واحد ایستاد که نسبت به روز پایانی هفته پیش افت ٠,٨ درصدی را نشان می‌دهد.

    ارزش بازار نیز در روز چهارشنبه (١٩ خردادماه) به رقم ٩٥٢ هزار و ٦٨٢ میلیارد ریال رسید که نسبت به روز مشابه در هفته پیش با کاهش کمتر از ٠,٥ درصد روبرو شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا