اخبار

با چاپ سه بعدی محقق شد: نخستین کامپوزیت الماس با خواص بی‌نظیر رسانش گرمایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت Sandvik تولیدکننده مواد افزودنی، نخستین کامپوزیت الماس را به صورت سه بعدی چاپ کرده است. علی‌رغم اینکه این الماس براق نیست، اما برای کاربردهای صنعتی زیادی بسیار مناسب است. این ماده فوق‌سخت را می‌توان به شکل‌های پیچیده‌ای چاپ کرد و به این ترتیب تحولی در حوزه استفاده صنعت از مواد سخت طبیعی ایجاد کرد. 
الماس از هر ماده دیگری در طبیعت سخت‌تر است. این ماده یکی از اجزای کلیدی در گستره وسیعی از ابزارهای صنعتی مقاوم در برابر خستگی است؛ از ابزار معدن‌کاوی تا ماشین‌آلات و حتی ایمپلنت‌های پزشکی. از سال 1953 تولید الماس سنتزی نیز میسر شده است اما از آن زمان ساخت اشکال پیچیده از این جنس و ماشین‌کاری بر روی آن تقریبا غیرممکن بوده است. 
شرکت Sandvik برای اولین بار الماس‌های کامپوزیتی را به صورت سه بعدی چاپ کرده است که می‌توان آن‌ها را تقریبا به هر شکلی تولید کرد. این مسئله فرصت‌هایی را در به‌کارگیری این مواد در کاربردهایی فراهم می‌کند که پیش‌تر غیرممکن تلقی می‌شدند. 
آقای Mikael Schuinsky سرپرست تحقیق و توسعه و عملیات در شرکت Sandvik می‌گوید: ما توانایی تولید کامپوزیت‌های الماسی مستحکم را در اشکال پیچیده به دست آورده‌ایم که تحولاتی اساسی در نحوه استفاده صنایع از این مواد ایجاد کرده است. در حال حاضر تنها محدودیتی که بر سر راه شکل‌دهی و استفاده از این مواد فوق‌سخت وجود دارد، ذهنیت طراح است.
تفاوت میان الماس‌های Sandvik و الماس طبیعی یا سنتزی این است که الماس‌های این شرکت کامپوزیت هستند. عمده ماده به کار رفته از جنس الماس است اما برای اینکه قابل چاپ شدن و چگالش باشد باید به بستری از یک ماده بسیار سخت بچسبد تا به این ترتیب مهم‌ترین خواص فیزیکی الماس خالص را حفظ کند. 
خانم Susanne Norgren استاد مدعو دانشگاه Uppsala در رشته علوم مواد کاربردی می‌گوید: کامپوزیت‌ الماس شرکت Sandvik یک نوآوری واقعی است. این به آن معناست که می‌توانیم استفاده از الماس را در کاربردها و اشکالی که تا قبل از این ممکن نبود، آغاز کنیم. فقط تصور کنید که امکان چاپ هر چیزی به هر شکلی از جنس الماس، چه تفاوت‌هایی در صنعت ایجاد می‌کند.
کامپوزیت‌های الماس مورد آزمون قرار گرفته و خواص بسیار خوب در سختی و رسانایی گرمایی را در عین چگالی کم و انبساط گرمایی خوب و مقاومت در برابر خوردگی عالی نشان داده‌اند. از این ماده در روز 21 ماه مه 2019 در نمایشگاه RAPID+TCT در دیترویت، که رویدادی پیشرو برای صنایع تولید افزودنی‌هاست، رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا