اخبار

بدنه پلاستیک فشرده در خودروی برقی BMW

بسپار به نقل از مهر مینویسد، نسل جدیدی از خودروهای برقی ساخته شده که از ظاهر بدنه گرفته تا توزیع سیستم باتری با سایر خودروهای مشابه متفاوت است.

 خودروی برقی i3 که از مدتها پیش سر و صدای زیادی درباره آن به راه افتاده بود از چندی پیش وارد مرحله تولید انبوه شده است. با این حال ویژگیهای ساختاری و فنی این خودرو آنقدر جالب توجه بوده که کارشناسان صنعت خودروسازی از آن به عنوان یکی از موفق ترین محصولات خودرویی بی.ام.و یاد می کنند.

خودروی i3 مجهز به موتور بنزینی دو سیلندر 650 سی سی با توان 34 اسب بخار است که در کنار موتور برقی خودرو جای می‌گیرد. با این حال نکته جالب اینجاست که این موتور احتراقی نقش مستقیمی در تامین نیروی حرکتی خودرو ندارد بلکه در نقش ژنراتور عمل کرده و باتری خودرو را شارژ می‌کند.

برخلاف بسیاری از خودروهای برقی، مجموعه باتری محصول جدید بی.ام.و که از نوع لیتیوم یونی خنک شونده توسط مایعات است در سرتاسر قسمت زیرین خودرو جاساز شده است. این نکته یکی از ابتکارات عمل اصلی مهندسان بی.ام.و در خودروی برقی جدید این شرکت به شمار می‌آید.

باتری این خودرو با استفاده از شبکه برق خانگی در عرض ۱۱ ساعت شارژ می‌شود اما با استفاده از سیستم شارژ مخصوص بی.ام.و موسوم به “وال باکس” این مدت به شش ساعت کاهش می‌یابد.

بی.ام.و اعلام کرده با سیستم شارژ سریع “دی سی” در مدت ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد باتری شارژ می‌شود.

خودروی جدید بی.ام.و در زمره خودروهای مقرون به صرفه و دوست دار محیط زیست قرار می‌گیرد. i3 با هر بار شارژ کامل باتری ۱۶۰ کیلومتر حرکت می‌کند و در صورتیکه در وضعیت اقتصادی (ECO) قرار گیرد تا ۲۰۰ کیلومتر نیز طی مسافت می‌کند. البته نسخه‌ای از این خودرو که مجهز به فناوری افزایش برد حرکتی است، با هر بار شارژ کامل باتری حدود ۳۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

بدون شک نباید از خودروهای برقی انتظار شتاب اولیه چشمگیری داشت با این حال i3 صفر تا ۱۰۰ را در ۷.۲ ثانیه طی می‌کند که پیش بینی می‌شود در نسخه‌های بعدی این رکورد امیدوارکننده بهبود یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

سری خودروهای i بی.ام.و مبتنی بر تازه‌ترین فناوریهای خودروسازی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال بدنه i3 از پلاستیک فشرده فیبر کربنی ساخته شده و این درحالی است که از آلومینیوم و سایر فلزات سبک در ساخت شاسی آن بهره گرفته شده است. این ابتکار عمل منجر به وزن اندک خودرو یعنی ۱۱۹۵ کیلوگرم شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا