اخبار

بدهی خودرو سازان به قطعه سازها چند هزار میلیارد است؟!

بسپار می نویسد، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: امروز تولیدکنندگان قطعات خودرو با مشکل نقدینگی روبرو هستند بنابراین 70 درصد از طلب حدود پنج هزار میلیارد تومانی خود از خودروسازان را می خواهند.
محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ایرنا افزود: شرایط نامناسب نقدینگی قطعه سازان خودرو سبب کاهش عملکرد حدود 50 درصدی فعالان این بخش شده است.
به گفته این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، پیش از شروع تحریم ها در ایران، وضعیت تولید در این بخش مناسب بود به گونه ای که صادرات خودرو به کشورهای منطقه نیز به خوبی انجام می شد اما تحریم ها مانع ایجاد کرد.
آمارهای گذشته نشان می دهد، ارزش صادرات بخش خودرو سالانه بیش از 500 میلیون دلار بود اما تحریم بشدت بر این امر تاثیر گذار بود.
براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتظار می رود در سال 1396 ارزش صادرات خودرو و قطعات مربوطه در مجموع به 3.1 میلیارد دلار برسد که سهم خودرو در سال مورد نظر 2.2 میلیارد دلار پیش بینی شده است.
ارزش صادرات قطعات خودرو در سال 96 بیش از 900 میلیون دلار پیش بینی شده و انتظار می رود در افق 1404 به رقم 6 میلیارد دلار برسد.
به گفته نجفی منش، تداوم وضعیت دشوار فعالیت تولیدکنندگان قطعات خودرو، می تواند خطر تعدیل نیروی کار این واحدها را به دنبال داشته باشد.
وی اضافه کرد: مشکلات رکودی برای فعالیت این بخش مسائل را پیچیده ساخته، زیرا اغلب این واحدها برای فعالیت خود از تسهیلات بانکی بهره گرفته اند و اکنون بدهکارند و از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر دغدغه های فعالیت این بخش است.
نجفی منش گفت: امروز انتظار اعضای این انجمن از مسئولان دولتی این است که بیمه سهم دریافتی از این واحدها را کاهش دهد و مالیات بر ارزش افزوده نیز یک سال فرصت تنفس برای این بخش منظور شود.
وی افزود: شرایط نامساعد اقتصادی برای فعالان این بخش موجب شده که اعضا استمهال مالیاتی را خواستار شوند تا شرایط بهبود یابد.
این عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همانگونه که به نیروی کار در شرایط بیکاری توجه دارد، به کارفرمایان نیز مهلت بدهد تا بتوانند شرایط دشوار کنونی را پشت سرگذارند؛ اگر واحدهای این بخش ناگزیر از تعدیل نیروی انسانی 40 درصدی هستند، با تخصیص دستمزد این افراد، مانع از بیکاری آنها شوند.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: انتظار می رود با آغاز سال 2016 میلادی و اجرایی شدن توافق برجام و رفع تحریم ها، مشکلات واحد های تولیدی از جمله فعالان این بخش برطرف شود.
آمار تولید خودرو در کشور نشان می دهد تا سال 1390 روند روند رو به رشدی را داشتند اما سپس با شیب نزولی روبرو شدند.
سال 1390 تولید خودرو، یک میلیون و 650 هزار دستگاه بود، سال 1391 به 990 هزار دستگاه رسید؛ سال 1392 برابر با 730 هزار دستگاه شد و سال گذشته رقم اعلام شده یک میلیون و 140 هزار دستگاه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا