اخبار

برای اولین بار در کشور: روان ساز ده هزار برای به تعویق انداختن خشکی رنگ های آب پایه تولید شد

بسپار/ ایران پلیمر مهندس شهرام یزدی کارشناس صنعت رنگ و رزین به همراه مهندس علی فرزانه مدیرعامل میریکافام موفق به ساخت روانسازی شدند که به عنوان یک همتراز کننده قوی و یک وتینگ ایجنت (wetting agent) مطلوب در رنگ های آب پایه کاربرد دارد.

مهندس یزدی در گفتگو با خبرنگار بسپار، از ویژگی های این ماده گفت: رنگ آب پایه ساختمانی تنها با تبخیر  حلال آب ، تشکیل فیلم می دهند که در ایران با توجه به تسلط شرایط جوی گرم و خشک در بیش از ۸۵% کل مساحت کشورم، به معضلی جدی بدل شده  و تشکیل فیلم را را با دشواری، خش قلم را افزایش و لطافت و پوشش رنگ را با کاهش و کاستی مواجه می کند.

 تا به امروز راه حل این مساله افزودن برخی حلال های گران قیمت به رنگ بود که زمان خشک شدن را به تعویق می انداخت. حلال های ارزان نیز اغلب بوی نامطبوع و یا عوارضی چون افزایش حساسیت به آب را به همراه دارند.

از جمله حلال های قطبی موفق برای این منظور می توان به منو پروپیلن گلایکول و سپس تگزانول اشاره کرد. البته باید توجه داشت که تگزانول طی فرآیندی در کارخانه به رنگ اضافه شده و قابل اضافه کردن توسط نقاشان و مجریان نیست.

این دو حلال هم اکنون به ترتیب ۲۸ و ۴۰ هزار تومان قیمت دارند که مصرف شان را غیراقتصادی می کند.‌

وی ادامه داد: برای اولین بار در ایران، روانساز ده هزار را ارایه کردیم که بسیار کم بو بوده و و علاوه بر به تعویق انداختن زمان خشک شدن، به وتینگ و دیسپرسینگ بهتر ذرات و و همترازی و یکدست شدن سطح رنگ کمک کرده و زبری رنگ در فصول گرم را به شدت مهار می کند.

به روایتی روانساز ده هزار نوعی خاصیت لغزندگی در ذرات رنگ ایجاد کرده و میزان پراکنش ذرات را افزایش می دهد و با ایجاد محیطی آزوتروپ ، تبخیر مجموع حلال ها و آب در رنگ را با تاخیر مواجه می کند. همچنین به راحتی و به میزان مورد نیاز – طبق شرایط جوی متفاوت – می تواند توسط مجری و نقاش به رنگ اضافه شود و قیمتی بسیار پایین تر از نمونه های مشابه دارد. یعنی به قیمت تقریبا کیلویی ۷.۵۰۰ تا ۸.۰۰۰ تومان در بسته بندی های متنوع عرضه می شود.

یزدی اظهار داشت: تولید این روانساز بر اساس نیاز رنگسازان و مجریان کشور طراحی شده و لذا با دوزهای متنوع از ۱ تا ۵ % برای رنگ و بتونه های مختلف تحت شرایط محیطی متفاوت، قابل مصرف است که در دستورالعمل ها با جزییات بیشتر تبیین شده است.

از دیگر  خواص این محلول قابلیت استفاده برای رنگ هایی که عمل دیسپرس را بخوبی انجام نداده باشند به صورت یک وتینگ و  دیسپرسینگ ایجنت کمکی عمل می کند و تا حدی جلوی تجمع ذرات را می گیرد. در نتیجه با استفاده از این محصول در هنگام مصرف مشکل دیسپرس رنگ تا حد بالایی برطرف خواهد شد.

لازم به ذکر است که در آینده گریدهای دیگری نیز ارایه خواهیم داد که با استفاده از هیدروکربورهای سنگین تر، زمان خشک شدن و میزان لغزندگی ذرات افزایش یافته و تنوع بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تا به حال معرفی روانساز فقط با ارسال نمونه به همکاران رنگساز صورت گرفته و استقبال خوبی را همراه داشته که باعث افتخارست.

 ترجیح ما فروش محصول به رنگسازهاست تا هم در محصولات خود به کار برده و هم به عنوان مکمل در کنار محصولات شان به بازار عرضه کنند.

از سویی از آنجا که فصول گرم سال در راه است، انتظار استقبال رو به تزایدی از این محصول داریم. با توجه به تغییرات فصلی روانساز ده هزار، توان خود را از نیمه اردیبهشت تا اواسط آبان هر سال در اغلب نقاط گرم و خشک کشور به خوبی نمایش خواهد داد.‌

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا