اخبار

برای واردات تایر تصمیمات جدید اتخاذ شد

بسپار می نویسد، طبق اعلام مرکز اصناف و بازرگانان ایران از این پس واردات لاستیک و صدور گواهی توسط این مرکز علاوه بر حک نشان کیفیت Emark روی لاستیکهای وارداتی در مبداء تولید، از طریق ارایه گواهی کیفیت Emark اتحادیه اروپا انجام شده و واردات تایر خودرو ساماندهی می‌شود. 


در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن می‌گوید: قبل از اعلام مرکز اصناف و امور بازرگانان هر کسی که کارت بازرگانی داشت می‌توانست اقدام به وارد کردن لاستیک خودرو کند، ولی در برخی موارد شاهد بودیم که کالای وارداتی ضمانت نامه خدمات پس از فروش نداشت و مردم از این موضوع متضرر می‌شدند. البته از این پس قاچاق در این بخش بسیار کاهش خواهد یافت و خدمات پس از فروش این کالاها نیز تضمین می‌شود. 

عباس سماواتی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: تا پیش از این واردات تایر خودرو به صورت قاچاق از برخی گمرک‌ها انجام می‌شد، ولی از این پس تایر فقط از سه گمرک خرمشهر، بندر‌عباس و بوشهر وارد شده و طبیعی است که نظارت‌ها نیز بیشتر می‌شود. 

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است اگر کسی وارداتی را در این زمینه انجام می دهد باید علاوه بر داشتن کارت بازرگانی، پروانه نیز از اتحادیه مربوطه داشته باشد تا تمام واردات شفاف انجام شده و رقابت سالمی نیز به وجود آید. 

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن و فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان در عین حال بیان کرد: در بخشنامه جدید باید وارد‌کننده از کارخانه مبدا نمایندگی داشته و مورد تایید باشد و کارخانه مبدا نیز تحت لیسانس اروپا باشد و ضمانت‌نامه خدمات پس از فروش را نیز ارائه دهد که در این زمینه سازمان استاندارد ایران نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد. 

وی همچنین بر ضرورت داشتن تخصص واردکنندگان در این بخش تاکید کرد و گفت: واحد صنفی مربوطه باید شناسنامه‌دار باشد. پیش از این هر کسی می‌توانست با داشتن کارت بازرگانی و حتی بدون پرداخت مالیات اقدام به واردات کند. 

نیمی از لاستیک های خودرو وارداتی است 
سماواتی با بیان اینکه 50 درصد تایرهای مصرفی کشور وارداتی است اظهار کرد: کارخانه‌هایی که در زمینه تولید لاستیک فعالیت می‌کنند تقریبا برای ماشین‌آلات جدید تولیدی ندارند و فقط دو کارخانه داریم که معمولا دستگاه‌های خود را جدید و به روز‌ رسانی کرده‌اند و در زمینه تولید تایر برای این گونه ماشین آلات فعالیت می‌کنند. 

بیشتر واردات لاستیک خودرو از چین، تایوان و هند انجام می‌شود 
وی با بیان اینکه بیشتر واردات لاستیک خودرو از چین، تایوان و هند انجام می‌شود افزود: البته وارداتی نیز از اروپا داریم که در ابتدا به دوبی وارد شده و پس از آن به کشورمان انتقال می‌یابد. 

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن و فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان در عین حال بیان کرد: هرچه تعرفه لاستیک افزایش دهد و هزینه واردات بالا رود طبیعی است که قاچاق نیز افزایش می‌یابد تا واردکننده مجبور نباشد سود و عوارض گمرکی را پرداخت کند. 

بر اساس اعلام مرکز اصناف و امور بازرگانان، تمامی دارندگان گواهی فعالیت نمایندگی،‌ عاملیت فروش لاستیک خارجی و همچنین متقاضیان دریافت گواهی مذکور به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و ارتقای استانداردهای مربوط به کیفیت لاستیک وارداتی،‌ از این پس واردات لاستیک و صدور گواهی توسط این مرکز در چارچوب دستورالعمل (نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی ، دفاتر ، شعب و عاملیت فروش شرکتهای خارجی در کشور) و منوط به ارایه گواهی کیفیت Emark اتحادیه اروپا است و بدیهی است نشان کیفیت Emark باید روی لاستیکهای وارداتی در مبداء تولید حک شده باشد. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا