مقالات

بررسی راه پیش روی قالب‌گیری تزریقی قطعات اپتیکی

بسپار/ ایران پلیمر ساخت لنزهای پیچیده با آمیزه ­ها و فناوری­های نوین قالب­گیری تزریقی، فرصت­های جدیدی را در تولید چراغ خودروبرای صنعت خودروسازی فراهم کرده­‌است.

 

امروزه، پیشرفت فناوری قالب‌گیری تزریقی، برای تولیدکنندگان چراغ خودرو، بازدهی و بهره‌وری قابل توجهی فراهم کرده­است. علاوه­­ بر این، آمیزه‌های قالب­گیری جدید و اصلاح شده، باعث افزایش عملکرد نورشی (lighting) این قطعات برای خودروسازان نیز شده ­است،ضمن این­که امکان طراحی و شیوه‌های نوین تولید را نیز در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد.

به نقل از شرکت KraussMaffei، در حال حاضر در بازار تولید چراغ­های خودرو و قطعات تزریقی نوری (اپتیکی)، چندین روند اصلی وجود دارد. به طور مثال، جایگزین کردن صفحات پخش (spreading discs) با چراغ‌های LEDیکی از این روند­ها می‌باشد. علاوه ­بر این‌ها گرایش­ های جهانی به سمت تولید قطعات چندلایه و هم­چنین تولید قطعات با فناوری حسگر یکپارچه نیز در حال افزایش است. این محبوبیت و گرایش تنها در مورد قطعات داخلی خودرو صادق نیست و شامل قطعات خارجی خودرو(نظیر فاصله­ اندازها (spacers)) نیز می‌شود. تقاضا برای استفاده از سامانه‌های نوآورانه جدید در تولید چراغ‌های جلو، مانند سامانه‌های چراغ ­های ماتریسی (matrix lights) LED/ و نمایشگرهای شفاف بالاسریHUD [Head-Up-Display] و هم­چنین استفاده از آرایه ­های (arrays) لنز‌ها به جای لنزهای تکی در حال افزایش است. از دیگر مثال‌های این افزایش تقاضا استفاده از لنزهای تولید شده از کائوچوی سیلیکونی مایع (LSR)، به دلیل داشتن مقاومت دمایی در ضخامت­های کوچک­تر و شاخص زردشوندگی کمتر، می‌باشد.

صرفه‌ی اقتصادی، کاهش زمان چرخه‌ی تولید و هم‌چنین کاهش ضایعات از جمله عوامل اصلی و موثر توسعه‌ی محصولات جدید می‌باشند. برای مثال، محصولاتی با ریزساختارها (micro structures) و مواد اولیه جدید، به ساختار و طراحی درست قالب‌ احتیاج دارند. در این زمینه، موسسات دانشگاهی در حال تحقیق و توسعه فناوری­ها و فرایندهای جدید هستند. شبیه­سازی­ها و سامانه­های دوربین­دار جدید برای بازرسی بصری ریزساختارهای پیچیده نیاز است. هم‌چنین تمایل به تولید قطعات چندلایه، شامل ایستگاه خنک‌کننده،  راهگاه­چین روباتی، برش­دهنده لیزری یا بازرسی نوری تماما خودکار، رو به افزایش است. اگرچه قالب‌های تولید محصولات چندلایه به دلیل ساختارهای متفاوت دو طرف قالب پیچیده‌تر شده­اند و احتیاج به قالب‌های سنگین­تر و بزرگ­تر با سطح پیشرفته‌تر و اجزای متحرک دارند.

قالب‌های با وزن بیشتر و ابعاد بزرگ‌تر، چالش ویژه‌ای در قالب‌گیری قطعات نوری ایجاد می‌کنند، به این دلیل که نیاز به قالب‌گیری در صفحات بزرگ­تر با نیروی گیره ثابت دارند. شرکت KraussMaffei مدعی است که طراحی پودمانی (modular) محصولات CX (شکل 1)،PX و GX این شرکت بدون عیب و نقص پاسخ­گوی این نیازها می‌باشد. هم‌چنین صنعت 0/4 نیز به چالش کنونی در بازار تبدیل شده ­است، که هم‌زمان موقعیت‌های بسیاری برای بازدهی و بهره‌وری بیشتر پیشنهاد می‌کند. محصول DataXplorer این شرکت یک ابزار کامل برای دنبال کردن تاریخچه‌ی هر قطعه، شامل ارزیابی و کنترل کیفیت می‌باشد. هم‌چنین این قابلیت برای قالب‌های قطعات نوری نیز بسیار مهم است. موضوع مهم دیگر، افزایش تقاضا برای استفاده از سامانه‌های کنترلی جدید است که علاوه­ بر قابلیت نصب آسان، برای عملکرد در فرایندهای پیچیده‌تر همانند استفاده در قالب‌های چندلایه، مناسب ‌باشد.

 

برگردان : نیلوفر مداحی‌‌زاده

[email protected]

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مردادماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا