اخبار

بررسی وضعیت بازار منسوجات نبافته و نقش آنها در زمان همه گیری جهانی Covid-19

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  پیش ­بینی ­ها حاکی از آن است که تا سال 2023 تقاضا برای الیاف نبافته رشد چشمگیری خواهد داشت. در آخرین گزارش انجمن صنایع الیاف نبافته INDA با همکاری انجمن EDANA، بازار تولید الیاف نبافته (Nonwoven fabrics) و همچنین سهم بازار محصولات تهیه شده از این الیاف در سال 2018 بررسی شده است. در ادامه مهم­ترین نکات این گزارش در رابطه با بازار این الیاف توضیح داده خواهد شد. شایان توجه است که گزارشی در این زمینه مشتمل بر پیش ­بینی این بازار تا سال 2023 وجود دارد که قابل خریداری است و در آدرس مرجع این مقاله برای علاقه ­مندان قابل دسترسی خواهد بود.

بررسی وضعیت تولید

  • از سال 2008 تا 2018 میزان تولید این الیاف حدود 6% رشد داشته است.
  • کشور چین بیشترین میزان سهم تولید را در این صنعت داشته است. به نحوی که در سال2018 کشور چین حدود 3/3 میلیون تن الیاف بافته ­نشده تولید کرده است.
  • در سال 2018، سهم تولید اروپا حدود 2.774.194 تن گزارش شده است که فروش همین مقدار بازگشت سرمایه ­ای در حدود 8.8 میلیون یورو برای اروپا به ارمغان آورده است.
  • میزان صادرات کشورهای اروپایی به سایر کشورهای جهان حدود 386.536 تن به ارزش 1.849 میلیون یورو بوده است.

 

بررسی سهم بازار محصولات تولید شده از الیاف نبافته

مطابق این گزارش سهم بازار محصولات تولید شده از الیاف نبافته در سال 2018 به شرح زیر بوده است:

  • محصولات بهداشتی (27.9 درصد)
  • وسایل حفاظت و مراقبت فردی (12.8 درصد)
  • ساختمان­سازی (9.6 درصد)
  • کاربردهای عمرانی (5.6 درصد)
  • خودرو (6.5 درصد)
  • انواع صافی (فیلتر) (3.6 درصد)
  • انواع بسته­بندی (3 درصد)

 

جمع بندی

نتایج فوق نشان می­دهد که همانند بسیاری از صنایع دیگر تا به حال بیشترین سهم تولید مربوط به تولیدکنندگان چینی بوده است درحالی­که پیش ­بینی­ می­شود در سال­های آتی، ممکن است بخشی از سهم تولید در آمریکا متمرکز شود. در صورتی که سرمایه­ گذاری مناسب در آمریکا در حوزه صنایع الیاف نبافته انجام گیرد، پیش ­بینی می­شود که سهم تولید این محصولات در آمریکا تا سال 2023 رشد یافته و تا حدودی گوی سبقت را از تولیدکنندگان چینی برباید. البته سیاست­های داخلی دولت آمریکا نیز مبنی بر ایجاد تعرفه­ روی محصولات وارداتی از چین، این احتمال را قوت می­بخشد که سرمایه­ گذاری و به تبع آن تولید این محصول در آمریکا گسترش یابد. علاوه بر این اقدامات و سرمایه­ گذاری­هایی نیز در اتحادیه اروپا در حال انجام است تا سهم تولید اروپا نیز نسبت به سال­های قبل در این حوزه افزایش یابد.

نکته قابل توجه اینکه الیاف نبافته در تولید بساری از لوازم بهداشتی و حفاظت فردی استفاده می­شوند که این روزها با توجه به شیوع کرونا استفاده از این محصولات رشد چشمگیری داشته است. به نحوی که کمبود این محصولات به ویژه در کشورهای اروپایی به شدت احساس شده و تولیدکنندگان آمریکایی و به ویژه اروپایی حتی با تمام ظرفیت خود نیز امکان رفع نیازهای جامعه را ندارند. همین نکته باعث شده تا تلنگری برای سایست­گذاران آمریکایی و اروپایی باشد تا برنامه­ ریزی و سرمایه­ گذاری­ هایی در این حوزه برای رشد تولید الیاف نبافته داشته باشند تا عملا نیازی به واردات این محصولات از کشور چین نباشد چه آنکه پس از کشف چندین محموله تقلبی از لوازم بهداشتی چینی در کشورهای اروپایی، هدف برای تقویت صنعت تولید این الیاف در اروپا متمرکز شد. به نظر می­رسد که این چنین برنامه ­ریزی­ هایی باید در ایران نیز مدنظر قرار گیرد.

 

 

آناهیتا هماوند ([email protected])

 

https://www.edana.org/nw-related-industry/nonwovens-markets

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا