اخبار

برنامه‌ریزی برای تجارت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران و بلاروس تا ۱۴۰۴

بسپار/ ایران پلیمر رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد توافق‌های صورت گرفته در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس منجر به دستیابی به حجم تجاری ۴۰۰ میلیون دلاری دو کشور تا دو سال آینده شود

به گزارش ایسنا، شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران با بلاروس دیروز با ریاست «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنعت جمهوری بلاروس، «ایوان اسملگین» معاون وزیر کشاورزی و خواربار و «دمیتری کالتسوف» سفیر و «دنیس ازدوروف» رایزن بازرگانی این کشور در تهران برگزار شد.

توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های صادرات و واردات محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات معدنی و حمل و نقل عمومی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و زمینه‌هایی ورزشی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست میان مسوولان ارشد دو کشور بود.

مهدی ضیغمی – رئیس کل سازمان تجارت ایران – در حاشیه این نشست با اشاره به روند رو به رشد تجارت ایران و بلاروس گفت: دو کشور پتانسیل بالایی برای افزایش سطح تجارت دارند که در گذشته به میزانی که باید رشد نداشته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس منجر به دستیابی به حجم تجاری ۴۰۰ میلیون دلاری دو کشور تا دو سال آینده شود و با اشاره به تجارت ترجیحی ایران و اورسیا و تبدیل آن به تجارت آزاد به زودی، امضای این توافق را زمینه‌ساز افزایش حجم تجارت ایران و بلاروس و دیگر کشورهای حوزه اوراسیا عنوان کرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به صنعتی بودن کشور بلاروس ابراز امیدواری کرد با گسترش تجارت ایران و بلاروس دو کشور بتواند برای رفع نیازهای صنعتی، معدنی و کشاورزی یکدیگر از این همکاری بهره ببرند و گفت: در این اجلاس توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های تجاری صورت گرفت و بخشی از توافقات و موضوعات مشترکی که از گذشته متوقف مانده بود، احیا شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین به توسعه همکاری‌ مشترک با بلاروس در حوزه‌های معدنی، ماشین آلات معدنی و تراکتورسازی اشاره کرد و از پتانسیل صادرات قطعات فنی و مهندسی و تجهیزات پزشکی از ایران به بلاروس خبر دارد.

ضیغمی با اشاره به سفر آتی معاون رئیس جمهوری بلاروس به ایران و سفر  دیگر مقامات بلندپایه از جمله سفر سال گذشته رئیس جمهوری بلاروس به ایران و هیات‌های تجاری متعدد از دو کشور را موجب افزایش توافقات تجاری و تسهیل تجارت دو کشور و توافقات صورت گرفته عنوان کرد.

در پایان این جلسه، سند یادداشت تفاهم‌ شانزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران با بلاروس توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر صنعت جمهوری بلاروس به امضا رسید.

توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های صادرات و واردات محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات معدنی و حمل و نقل عمومی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و زمینه‌هایی ورزشی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست میان مسئولان ارشد دو کشور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا