اخبار

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعت اسباب بازی

بسپار/ایران پلیمر معاون دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت گفت: وزارت صمت به دنبال این است صنعت اسباب بازی در شهرک تخصصی اسباب بازی رشد کند که در این زمینه پیگری‌ها، مکاتبات و موافقت‌ها انجام شده و اگر محقق شود اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان است.

محسن حموله در گفت‌وگویی با بیان اینکه دفتر صنایع خلاق و ورزشی از سال۱۴۰۰ در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است، گفت: هشت رشته فعالیت از جمله اسباب بازی در این دفتر مشخص شدند و تولید، بازار، تجارت و بحث‌های مربوط به فناوری و کسب و کار این رشته ها از سوی کارشناسان دفتر رصد و هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مدت اقداماتی با برگزاری جلسات با افراد متخصص و کارشناسان در این صنعت انجام شده تا بتوانیم برای این صنعت پیش نویس سند راهبردی اسباب بازی را آماده کنیم، اظهار کرد: در این پیش نویس بخش‌های مختلف صنعت سرگرمی و اسباب بازی دیده شده است و به زودی بعد از جمع بندی از این سند رونمایی خواهد شد. در این سند نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای این رشته فعالیت تخصصی و چشم انداز پنج ساله صنعت اسباب بازی دیده شده است.

به گفته معاون دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، افرادی که در سامانه جامع تجارت، به عنوان تولیدکننده اسباب بازی، کد نقش دارند و آمار تولید خود را در این سامانه اطلاع رسانی می کنند، می‌توانند از حمایت‌های دفتر صنایع خلاق در این حوزه بهره مند شوند. یکی از مشکلات صنعت اسباب بازی در کشور بحث آمار مصرف، تولید و صادرات است. البته آمارهایی وجود دارد، اما می‌توان گفت دقیق نیستند و نظرات متفاوت است. بنابراین مکاتباتی با مرکز آمار برای تهیه آمارهای دقیق انجام شده است.

حموله با بیان اینکه کیفیت تولید اسباب بازی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و صادرات هم در این حوزه حتی به کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود، گفت: به دنبال این هستیم با حمایت‌هایی که برای این صنعت در نظر داریم، فصل جدیدی برای تولید اسباب بازی آغاز شود.

وی با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در حال تشکیل کمپینی هستند تا شرکت‌هایی که کالای صادراتی دارند را معرفی کنند، گفت: واردات اسباب بازی از کشورهای مختلف انجام می‌شود، اما بیشترین واردات مانند اکثر کشورها از کشور چین است. در دفتر صنایع خلاق اخیرا با هماهنگی شورای نظارت بر اسباب بازی کمیسیون فنی نظارت بر واردات اسباب بازی هم تشکیل شده که اعضای این کمیسیون کالاهای ثبت سفارش شده را بررسی می‌کنند تا کالای بدون کیفیت یا کالای دارای مغایرت فرهنگی با جامعه ما داشته باشد وارد نشود و ضرر و زیانی هم شامل حال واردکننده نشود.

معاون دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در پاسخ به سوالی درباره احتمال همکاری با چین در حوزه تولید اسباب بازی، تصریح کرد: تلاش ما این است ابتدا تولیدکنندگان داخلی صرفا در نمایشگاه‌های تخصصی حضور داشته باشند، در این صورت ممکن است قراردادهایی برای تولید مشترک نیز فراهم شود. چین هم در حوزه اسباب بازی برای همه کشورهای جهان مطابق کیفیتی که مصرف کننده درخواست کند، تولید می‌کنند.

حموله درباره سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان اسباب بازی نیز گفت: وزارت صمت به دنبال این است صنعت اسباب بازی در شهرک تخصصی اسباب بازی رشد کند که در این زمینه پیگیری‌ها، مکاتبات و موافقت‌ها انجام شده و اگر محقق شود، اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان است. اما تاکید می‌کنم کسانی می‌توانند از این حمایت‌ها استفاده کنند که در سامانه جامع تجارت کد نقش داشته باشند و خودشان را معرفی کرده باشند. در اصل یکی از راه‌های جلوگیری از تولید اسباب بازی کپی و زیرپله‌ای، شفاف شدن فضای تولید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا