اخبار

برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۱ معرفی شدند/ جایزه 1.14 میلیون دلاری به دو دانشمند اهدا می شود

بسپار / ایران پلیمر جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ به دیوید مک میلان و بنجامین لیست اهدا شد.

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ به دیوید مک میلان و بنجامین لیست به پاس تلاش‌هایشان برای توسعه ارگانوکاتالیز نامتقارن اهدا شد.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت” آلفرد نوبل”، کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی، که بیشتر او را به دلیل ابداع “دینامیت” می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. وی در آخرین وصیت‌نامه خود سرمایه حیرت انگیزش را برای تأمین هزینه‌های “جایزه نوبل” اختصاص داد.

کمیته نوبل گفت این دو دانشمند “ابزار دقیق و جدیدی برای ساختن مولکول ابداع کرده‌اند. کاتالیز آلی تاثیر بزرگی بر پژوهش‌های دارویی گذاشته و شیمی را سبزتر کرده است.”

کاتالیزور تسهیل و تسریع‌کننده واکنش‌های شیمیایی است. برخی کاتالیزورها حاوی فلزات سنگین هستند از این رو ساخت و بکارگیری آنها گران است و دفع آنها سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شود. کاتالیزورهای آلی فاقد این فلزات هستند و از کربن و هیدروژن و گوگرد و دیگر عناصر آلی تشکیل شده‌اند و از این رو آلودگی محیط‌زیستی کمتری دارند.

بنیامین لیست ۵۳ سال دارد و پژوهشگر شیمی در موسسه ماکس پلانک آلمان است.

دیوید مک‌میلان متولد اسکاتلند است. او هم ۵۳ سال دارد و پروفسور شیمی در دانشگاه پرینستون آمریکاست.

جایزه نوبل امسال معادل ۱/۱۴ میلیون دلار است که بین دو برنده تقسیم می‌شود.

در حالیکه تصور می‌شد ساخت واکسن کرونا با فناوری جدید “ام‌آران‌ای” بخت زیادی برای بردن نوبل پزشکی امسال داشته باشد این جایزه به دانشمندانی که گیرنده‌های لمس را شناسایی کردند اهدا شد.

در سال‌های اخیر برخی جوایز نوبل شیمی به دانشمندانی داده شد که کارشان به حوزه پزشکی و درمان مرتبط می‌شد و از این رو برخی احتمال می‌دادند شاید نوبل شیمی به مبدعان واکسن کرونای فایزر و مدرنا برسد اما چنین نشد.

سال پیش امانوئل شارپنتیه و جنیفر دودنا، دو دانشمند زن، برای پیشبرد فناوری ویرایش ژنتیکی یا به اصطلاح “قیچی ژنتیکی” برنده نوبل شیمی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا