اخبار

برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان پس از ۸ سال وقفه

بسپار/ ایران پلیمر پازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی امروز به ریاست مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، معاونان و مدیران اجرایی عضو ستاد با دستور کار “بررسی سازوکار تجارت تهاتری با کشورهای هدف و انجام هماهنگی‌های لازم جهت مشارکت در نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «ایران پروژه» در ترکمنستان” در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه نماینده سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حال حاضر در کنار مدل تهاتر کالا به کالا نوع دیگری از مکانیزم تهاتر با کشورهای هدف، تعریف شده است که تهاتر پایاپای وجه از طریق بانک‌های عامل در دو کشور است، افزود: برای تسهیل روند تهاتر و افزایش بهره‌وری نیاز به تدوین سازوکارهای مشخص، دقیق و اجرایی وجود دارد؛ با این حال این مکانیسم با برخی کشورها در آستانه عملیاتی شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد با تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری جهت استفاده از این روش در آینده‌ای نزدیک شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

در ادامه مهدی صفری با استقبال از ایده تهاتر پایاپای وجه افزود: در حال حاضر با بسیاری از کشورهای دنیا روابط بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان با فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز و طرح برنامه روشن و مدون برای اجرایی شدن این مکانیزم اقدام کرد.

بخش دوم نشست که به موضوع برگزاری نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اختصاص داشت، با ارائه گزارشی از سوی نماینده سازمان توسعه و تجارت آغاز شد. در گزارش این سازمان علاوه بر اشاره به سابقه برگزاری این نمایشگاه، دستاوردهای اقتصادی آن برای کشور در گذشته نیز برشمرده شد.

این نمایشگاه که در چهار محور نفت و گاز، راه و ساختمان، آب و برق و صدور خدمات فنی و مهندسی برگزار می‌شود، قرار است پس از ۸ سال وقفه در آبان ماه سال جاری در عشق آباد برگزار شود.

در پایان صفری استفاده از فرصت حضور در نمایشگاه‌ها و ارائه محصولات تولید داخل جهت ارزآوری برای کشور را مهم‌ترین نیاز و مأموریت اصلی متولیان اقتصادی کشور دانست و افزود: در این برهه از زمان هیچ فرصتی نباید از دست برود و نتایج تصمیمات و اقدامات اقتصادی باید به صورت ملموس در دسترس عموم قرار گیرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین از آمادگی کامل این وزارت خانه برای هرگونه حمایت، کمک و تسهیل امور جهت اجرایی شدن اهداف اقتصادی خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا