اخبار

بزرگترین مزایده بورس و خصوصی سازی/ واگذاری ۱۸درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

بسپار/ ایران پلیمر رئیس سازمان خصوصی سازی نحوه واگذاری ۱۸ درصد سهم باقی مانده دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را به عنوان تاریخی ترین مزایده در بورس و سازمان خصوصی سازی اعلام کرد.

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه سیصد و هشتادمین جلسه هیئت عالی واگذاری، نحوه واگذاری ۱۸ درصد سهم باقی مانده دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را به عنوان تاریخی ترین مزایده در بورس و سازمان خصوصی سازی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه چنین حجمی از واگذاری نه در فروش مستقیم و نه در فروش های رد دیون سابقه نداشته است گفت: به دلیل اهمیت این فروش، مقرر شد این واگذاری به دو شیوه انجام شود.

وی افزود: در شیوه اول این واگذاری پیشنهاد شد تا عرضه به صورت بلوک یکجا به ۲ سهامدار عمده فعلی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود و در شیوه دوم که با پیشنهاد برخی اعضای هیئت واگذاری مطرح شد، عرضه به صورت ۳ بلوک ۶ درصدی انجام شود که قاعدتاً این اقتضا را دارد که فضای رقابتی فراهم شود، اما به دلیل ارزش بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومانی این میزان سهم باقی مانده دولت، سازمان خصوصی سازی باید نسبت به مذاکره پیش از مزایده تدبیر کند که این امر تا هفته آینده انجام می شود.

قربان زاده از فعالان صنعت پتروشیمی، فعالان صنعت نفت و کسانی که در قالب شخصیت حقوقی امکان معرفی شرکت های حقوقی و کنسرسیوم دارند، دعوت کرد تا پیشنهادات خود را با سازمان خصوصی سازی مطرح کنند تا با یک عرضه رقابتی این بلوک ها به فروش برسد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: هیئت عالی واگذاری به سازمان خصوصی سازی یک هفته مهلت داده تا ضمن انتخاب یکی از این دو روش توسط کارشناسان، ساز و کار قیمت گذاری نیز انجام شده و جهت واگذاری به هیأت واگذاری اعلام شود.

وی همچنین با بیان اینکه در جلسه امروز هیئت عالی واگذاری ۲ موضوع دیگر نیز مورد بحث قرار گرفت، اظهار داشت: موضوع اول مربوط به شرکت هایی است که بر اساس مصوبات هیئت وزیران باید در قالب رد دیون ارزش گذاری آنها تصویب می شد و جزئیات سه شرکت مجتمع صنعتی اسفراین، شرکت آلومینای ایران و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند مورد بحث قرار گرفت و ایراداتی از سوی کارشناسان مطرح شد و اعضای هیئت واگذاری نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: با توجه به اینکه این موضوع هم مصوبه هیئت وزیران بوده و هم تکلیف بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه، مقرر شد در یک جلسه کارشناسی، قیمت مجتمع صنعتی اسفراین و شکرت آلومینای ایران با دقت نظر بیشتری تا هفته آینده مورد بحث قرار گیرد و نهایی شود.

قربان زاده موضوع دیگر مورد بحث را فروش سهام عرضه اولیه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اعلام کرد و افزود: اعضای هیئت واگذاری مصوب کردند ۱۰ درصد این پالایشگاه را به روش ثبت سفارش و یا به روش حراج عرضه اولیه در بازار سرمایه به فروش برسانیم که زمان اجرای آن نیز در اختیار وزیر اقتصاد قرار گرفت تا به عنوان رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار با توجه به اقتضای بازار سرمایه آن را تعیین کند.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا