اخبار

بسته بندی: یکی از الزامات حفظ ایمنی و یکپارچگی محصول در صنعت پوشرنگ

بسپار/ ایران پلیمر صنعت پوشرنگ مانند هر صنعت دیگری، دارای الزامات مشخص و خاصی از جمله حفظ ایمنی و یکپارچگی محصول برای بسته بندی است. انواع خاصی از تجهیزات پر کننده مایع قادر به رعایت این معیارها و حصول بیشینه بازده در طول عملیات بسته بندی است.

 

اقدامات ایمنی در فرایند بسته بندی پوشرنگ

بیش­تر محصولات پوشرنگ حاوی مایعات قابل اشتعال هستند که نیازمند به تجهیزات و ادوات پر کننده و فرآیندی هستند که علاوه بر روش های درزگیری صحیح با مواد قابل اطمینان، از نشت و خطر آتش سوزی بالقوه و احتراق جلوگیری کنند.

پوشرنگ­های مایع می­توانند شامل طیف وسیعی از محصولات مانند لاک، رنگ دهنده، اسپری براق کننده، ورنی، و سایر محلول­های مایع باشند. سایر مواد مربوط به پوشرنگ می­تواند شامل رقیق­های پوشرنگ، خشک کن­ها و یا ترکیبات حلالی باشند. همه این­ها مایعاتی قابل اشتعال و نیازمند ماشین آلاتی خاص ( از جمله پر کننده) هستند که بتوانن با اطمینان از این محصولات استفاده کرد.

بسیاری از پوشرنگ های حلال پایه بسیار سمی و دارای بخارات آلوده هستند که سامانه­های بسته بندی با تجهیزات و مواد درزگیر موثر می­توانند از انتشار آنها جلوگیری کنند.

ماشین آلات بسته بندی پوشرنگ­ها در عین حال که باید تمام محصولات را به درستی بسته بندی کنند و برای حمل و نقل و انبار و ماندگاری طولانی آماده کنند، هم چنین باید کل این فرآیند را نیز ایمن نگه دارند.

یکی از بهترین راه­ها برای تخمین انواع خطرات ایمنی این محصولات، بررسی داده برگ اطلاعات ایمنی تامین کننده است. تامین کنندگان به این ترتیب می­توانند جزئیات بیش­تری را پیرامون خواص شیمیایی و خطرات احتمالی فراهم آورند.

 

یکپارچگی محصول برای پوشرنگ­ها

بسته بندی پوشرنگ­ها باید بتواند آن­ها را در برابر خشک شدن، نشتی یا ریخته شدن نگه داری کند. دستگاه­های پر کننده برای کار با قوطی­های پوشرنگ و درب آنها طراحی شده­اند تا به درستی از این محصولات استفاده شود.

درزگیری مناسب به حفظ محتوای موجود در ظرف و یکپارچگی محصول کمک خواهد کرد. برای کمک به حفظ یکپارچگی و پیوستگی محصول در طول فرآیند تولید، اطمینان از فرآیند درزگیری بدون نقص با استفاده از مواد درزگیر و تجهیزات با کیفیت بالا، امری ضروریست.

 

حفظ و نگه داری یک محیط سازگار

بسیاری از محصولات پوشرنگ برای جلوگیری از خطرات، حفظ ایمنی و اثربخشی کلی محصول، به محیط خاصی نیاز دارند. برخی از محصولات در صورت عدم نگه داری در دمایی معین و یا آلودگی به مواد شیمیایی و آلاینده در طول فرآیند بسته بندی یا انبارداری، بیش­تر در معرض آسیب و افت کیفیت قرار می­گیرند. به عنوان مثال، پوشرنگ­های آب پایه در دما­های پایین تر از نقطه انجماد تمایل به ایجاد یه حالت ژلاتینی دارند در حالیکه پوشرنگ­ها در دماهای بالا نیز ممکن است تغییر در گرانروی را تجربه کنند.

خطر بالقوه ضایعات محصول یا آسیب دیدگی در محل، سبب می­شود تا شرایط محیطی ایده آل از ابتدا تا انتهای فرآیند بسته بندی محصولات در نظر گرفته شود. یکی از بهترین راه­ها برای کمک به تسهیل آن، استفاده از دستگاه­های بسته بندی مایع مناسب است.

هم­چنین حفظ محیط مناسب و درست برای این محصولات، می­تواند در دراز مدت به صرفه جویی در هزینه ها با ضایعات کمتر کمک کند.

 

انواع تجهیزات بسته بندی مایع مورد نیاز برای ایمنی و حفظ پیوستگی محصول

بسته به نیاز­های خاص هر محصول، مانند محدوده گرانروی، دستگاه­های بسته بندی مایع مختلفی وجود دارد.

 

پر کننده­های مایع

دستگاه­های پرکننده مختلفی وجود دارند که می­توانند در بسته بندی پوشرنگ استفاده شوند، مانند:

 

پرکننده­های گرانشی

 پرکننده­های گرانش/فشار هر دو برای مایعات دارای گرانروی کم مانند آب تا گرانروی­های متوسط ایده آل هستند. با این حال پرکننده­های فشار/گرانش به طور معمول جهت مایعات غلیظ­تر استفاده می­شوند، در حالیکه از پرکننده­های گرانشی برای مایعات فومی شکل یا رقیق­تر استفاده می­شود.

این پرکننده­ها با استفاده از نیروی گرانش برای پر کردن مایع بر اساس وزن مخصوص کار می­کنند. از طرف دیگر، برای پر کردن مایعات غلیظ تر از ترکیب پرکننده­های فشار/گرانش استفاده می­کنند.

 

پرکننده­های پیستونی(میله متحرک)

 

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی/ کارشناس ارشد مهندسی رنگ/ پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 210 دوماهنامه  پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا