مقالات

بهتر است بر اساس آخرین یافته های علمی صحبت کنیم

بسپار می نویسد، دکتر باقری از سال 1376 عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف است که در سال 1386 شرکت دانش بنیان پارسا پلیمر شریف را پایه­ گذاری کرده و از آن تاریخ به عنوان رییس هیات مدیره و رییس تحقیق و توسعه شرکت مشغول به فعالیت است.

چندی پیش اظهارنظر یکی از فعالان صنعت پلاستیک درخصوص سفره ­های یکبار مصرف پلاستیکی جنجالی شد. این اتفاق بسپار را بر این داشت که با گفتگو با متخصصان و فعالان این حوزه به بررسی این ادعا بپردازد. در شماره گذشته بسپار مصاحبه ­های متعددی در این خصوص منتشر شد. در این شماره با توجه به علاقمندی آقای دکتر باقری، نظرات وی را نیز منتشر خواهیم کرد.

باقری: در شرکت پارسا پلیمر شریف ترکیبات پلیمری برای انواع کاربردها در صنایع مختلف تولید می­شود تا بتوانیم برای رفع نیازهای کشور و کاهش واردات فعالیت­های مناسبی انجام دهیم. فعالیت عمده شرکت در خصوص یکبار مصرف ها، تولید افزودنی­های مورد استفاده در این صنعت در قالب مستربچ است. یک حرکت زیست محیطی که در شرکت در حال انجام است، استفاده از پلیمرهای طبیعی در آمیزه ­های مورد مصرف در یکبارمصرف ­ها است. این طرح مراحل پایلوت را طی کرده و در آینده نزدیک محصولات آن وارد بازار می­شو­د.

بسپار- چندی قبل و از طریق خبرگزاری ایسنا، نقل قولی مطرح شد که سفره­های یکبار مصرف را به دلیل وجود کربنات کلسیم عامل بیماری های مختلفی می­دانست. شما به عنوان متخصص و فعال این حوزه چه نظری دارید؟

باقری: کلی صحبت کردن (اینکه بگوییم همه سفره­ها ایراد دارند یا اساساً هیچ اشکالی وجود ندارد) صحیح نیست. به طور عادی این محصولات از جنس پلی ­اتیلن هستند و استفاده از پلی اتیلن گرید خوراکی هیچ اشکالی ندارد و کاملا عادی است. مهم افزودنی­های مورد استفاده است. ممکن است عده­ای به رنگ و چاپ و یا افزودنی خاصی ایراد بگیرند. قطعا همه تولیدکنندگان یک نوع افزودنی غیرمجاز به پلی­اتیلن اضافه نمی­کنند و نمی­توان یک اشکال را به همه تعمیم داد. لازم بود ایشان دلیل خود را به روشنی عنوان می کرد.

برخی از این سفره ها چندلایه است و ممکن است کربنات کلسیم در همه لایه­ها نباشد. کربنات کلسیم خالص هیچ مشکلی برای انسان ندارد و در بعضی از صنایع غذایی به عنوان افزودنی استفاده می­شود. مثلا در برخی مناطق مرطوب درصد کمی کربنات کلسیم به شکر اضافه می­کنند تا دانه­های شکر به یکدیگر نچسبند. همچنین در محصولات بهداشتی مثل خمیردندان کربنات کلسیم رسوبی که خالص است استفاده می شود.

من از یک واحد تولید سفره دیدن کرده­ام که سفره دو لایه بدون کربنات کلسیم تولید می­کرد. البته اطلاع ندارم سایر واحدها چگونه تولید می­کنند. ممکن است حتی واحدی سفره تک لایه حاوی کربنات کلسیم غیر بهداشتی استفاده کند اما تعمیم این مساله به همه انواع سفره­ها صحیح نیست.

بسپار- نظر شما در خصوص فرهنگ مصرف و بازیافت یکبارمصرف­ها در کشور چیست؟ پیشنهادی در این خصوص دارید؟

باقری: از زمانی که محصولات یکبار مصرف پلاستیکی وارد چرخه زندگی بشر شده­اند باعث ایجاد سهولت بسیاری شده­اند. از آن ها بسیار استقبال شده، به سرعت رشد کرده­اند و اکنون حجم مصرف بزرگی را به خود اختصاص می­دهند. در عین حال به دلیل زباله زیادی که تولید می­کنند و سرعت تخریب کم در محیط، تهدید جدی برای محیط زیست هستند. خصوصا در کشور ما که سیستم­های جمع آوری و امحای زباله چندان منظم نیست و همچنین متاسفانه برخی از هموطنان زباله های پلاستیک را در طبیعت رها می کنند، این مساله جدی است.

یکی از راه­حل­های جهانی برای کاهش معضلات زیست محیطی پلاستیک­ها، بازیافت است که در کشور ما به طور محدود و عمدتا غیرعلمی انجام می­گیرد. بازیافت باید با روش مهندسی و علمی و در حجم وسیع اتفاق بیافتد. متاسفانه در کشور بیشتر مجموعه­های بازیافت به صورت علمی کار نمی­کنند و در نتیجه استفاده از مواد بازیافتی نکته منفی در بسیاری از واحدهای تولید تلقی می­شود. در حالیکه در کشورهای صنعتی و پیشرفته موسسات تولید بزرگی هستند که محصولاتشان برپایه مواد بازیافتی است. در واقع این شاخه باید در کشور فعال شود.

متن کامل این گفت و گو را در ماهنامه بسپار تیرماه شماره 166ام بخوانید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا