اخبار

بهزاد فتح آبادی، مدیر گروه صنعتی پارس میکسر: ایران پلاست، شکوفایی امید ما در اوج ناامیدی از صنعت پلاستیک داخلی بود

بسپار/ ایران پلیمر گروه ما سازنده ماشین آلات شست و شو و بازیافت مواد پلاستیکی است. تقریبا از دوازده سال  پیش فعالیت در این زمینه را آغاز کردیم اما پیش از آن نیز در صنایع  مرتبط با پلاستیک فعال بودیم. 
وی در رابطه با نوع ماشین آلات تولیدی گفت: ماشین آلات ما بازیافت تمام مواد پلاستیکی را در بر می گیرد. نایلون،PET و پلی استایرن را به بهترین نحو بازیافت کرده و به چرخه ی تولید باز می گرداند. در خط پلی استایرن علاوه بر جدا سازی ناخالصی ها، فویل و آلومینیوم آن را نیز جدا سازی کرده و بعد از شست و شو تبدیل به گرانول می شود. دستگاه های ما بیشتر مناسب برای بازیافت پسماندهای خانگی است. ابتدا مواد و ناخالصی ها جدا شده و زباله های پلاستیکی به تفکیک رنگ دسته بندی می  شوند. سپس  آسیاب و شسته می شود و پس از ذوب تبدیل به گرانول  مصرفی می شود. توانایی تولید هر خطی که مشتریان برای بازیافت پلاستیک بخواهند را داریم.
فتح آبادی درباره ی قدرت دستگاه های ساخته شده در کاهش ناخالصی مواد بازیافتی بیان کرد: برای مواد PET قابلیت ترکیب با مواد جدید وجود ندارد که در حال تحقیق هستیم تا بتوانیم آن را به گرانول قابل ترکیب با مواد نو تبدیل کنیم. البته در حد برنامه است و هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته. میزان ناخالصی حدودا زیر 200ppm است. برای شرکت کاله که یکی از مشتریان ما هستند محصولی با حدود 40ppm ناخالصی هم از دستگاه های ما خروجی داشته اند. متاسفانه درصد زیادی از زباله های ما دفن می شود در صورتی که کاملا امکان بازگشت مجدد به  چرخه مصرف وجود دارد. مرحله تفکیک نیز باید قبل از رسیدن به ماشین آلات انجام  پذیرد که متاسفانه به این شکل نیست. متاسفانه در مدیریت پسماند نوعی انحصار شکل گرفته و افراد خاصی به آن دسترسی دارند و ظرفیت بالقوه ای است که به هدر می رود. متاسفانه حمایت خاصی نیز از این بخش صورت نمی گیرد و دولت با دارایی و بیمه و غیره کار را برای تولید بسیار سخت می کند. محصولات ما کاملا قابل رقابت با نمونه¬های مشابه چینی و ترک است و امیدوارم این حمایت حداقل از طرف هموطنان خودمان پیش بیاید و  به جای خرید ماشین بی کیفیت چینی با قیمت خیلی بیشتر، از ماشین الات داخلی حمایت کنند.
فرهنگ بازیافت ایران در مرحله ی ضعیفی است. تولیدکنندگان نیز فقط برای تولید مواد درجه دو می توانند از مواد بازیافتی استفاده کنند و برای مواد نو و بهداشتی قابلیت استفاده ندارد. 
این شرکت برای اولین بار در ایران پلاست حضور یافته و از بازخورد نمایشگاه بسیار راضی است: از استقبال مشتریان بسیار غافلگیر شدم. حتی برخی نام برند ما را شنیده بودند و خوشحال بودند که می توانند در نمایشگاه اطلاعات تکمیلی ماشین آلات را مستقیما از ما دریافت کنند. در شرایط اخیر از فعالیت در بازار ایران نا امید بودم اما شناسایی برند پارس میکسر و اسقبال خوب، در واقع به خودم هم امیدوارم کرد. خطوط  بازیافت ما در کشور رومانی، عمان، عراق و  شرکت های داخلی زیادی نصب شده و تمام تلاش ما به خصوص در وضعیت کنونی ارایه بیشترین نتیجه در بازار داخلی است. اعتقاد راسخ دارم که جامعه ی ایرانی نباید محتاج واردات باشد. 
در این سال ها فرصت حضور در نمایشگاه پیش نیامد و بسیار خرسندم از اینکه ایران پلاست دوازدهم را از دست ندادیم. طوریکه در روز اول میزان درخواست مشتریان از زمان بندی ما برای ساخت ماشین ها پیشی گرفت. ستاد برگزاری نیز از هیچ کمکی دریغ نکرد و به آن ها خدا قوت می گویم.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 193ام بسپار منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا