اخبار

به بهانه روز ملی صادرات/ وضعیت صادرات در نیمه اول سال جاری/ ۱۰ مشتری اول کالاهای ایرانی

بسپار/ایران پلیمر صادرات غیر نفتی ایران در شش ماهه امسال بیشتر از سال گذشته شده است و در این میان شاهد رشد تجارت کشورمان با شرکای همیشگی‌اش هستیم.

به بهانه روز ملی صادرات (۲۹ مهر ماه) به سراغ آمارهای تجاری رفتیم تا ببینیم صادرات غیر نفتی ایران در پایان شهریور ماه سال جاری چه وضعیتی دارند و میزان تغییرات آن‌ها نسبت به شش ماهه سال گذشته چقدر است.

آمارهای رسمی منتشر شده در گمرک نشان می‌دهد در شش ماهه نخست امسال بیش از ۶۷ میلیون ۷۳۴ هزار تن انواع محصولات و کالاهای غیرنفتی از ایران به بیش از ۱۴۹ مقصد مختلف صادر شده است که ارزشی بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار داشته است.

این آمار از نظر وزنی ۲۹.۰۹ درصد رشد را نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد و البته حدود دو درصد ارزش صادراتی این کالاها پایین‌تر از همین بازه زمانی در سال گذشته است. البته آمارهای وارداتی نیز در مقیاس وزنی و ارزش دلاری نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

در این آمارها چین نخستین‌ مقصد صادراتی ایران و می‌توان گفت بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی است، چرا که بیش از ۶.۹ میلیارد دلار از کالاهای ایرانی به چین صادر شده است و سهمی بالغ بر ۲۸.۶۷ درصد از کل ارزش صادرات ایران در شش ماهه ابتدایی امسال را شامل می‌شود.

از سوی دیگر عراق با ۴.۵ میلیارد دلار و سهم ۱۸.۸۱ درصدی، امارات متحده عربی با صادرات حدود سه میلیارد دلاری و سهم ۱۲.۴۹ درصدی، ترکیه با صادرات ۲.۴ میلیارد دلاری و سهم ۱۰.۳۵ درصدی و هند با صادرات حدود یک میلیارد دلاری و سهم ۴.۴ درصدی از کل ارزش صادراتی محصولات ایرانی در شش ماهه نخست، عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران را شامل می‌شود.

البته پس از هند کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی در رتبه‌های ششم تا دهم عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران قرار می‌گیرند.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران در شش ماهه نخست امسال شامل محصولات پتروشیمی و میعانات می‌شود، چرا که نخستین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده است که در شش ماهه نخست امسال بیش از ۴.۹ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار در ظروف یک هزار سانتی‌مترمکعب و بیشتر صادر شده است و بالغ بر هفت درصد کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

پس از گاز طبیعی پروپان و بوتان مایع شده در همین مقیاس نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد که به ترتیب ارزش صادراتی آنها بیش از ۱.۶ و ۱.۱ میلیارد دلار بوده است و سهمی بیش از ۶.۸ و ۴.۸ درصد از کل ارزش صادراتی ایران را شامل می‌شود. قیر و نفت چهارمین کالای عمده صادراتی ایران از نظر ارزش دلاری محسوب می‌شود و متانول در رتبه پنجم جای می‌گیرد.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار قیرنفت به کشورهای مختلف صادر شده است و ارزش صادراتی متانول در شش ماهه نخست امسال به یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار می‌رسد و این محصولات به ترتیب ۴.۳۴ درصد و ۴.۳۱ درصد کل ارزش صادراتی ایران به کشورهای مختلف را شامل می‌شود.

این پنج محصول عمده صادراتی ارزشی بیش از شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارند و ارزآوری آنها به اندازه ۱۰ درصد کل صادرات ایران در شش ماهه نخست امسال است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا