اخبار

بیشترین درصد اشتغال مختص آموزش در محیط واقعی کار/ 80 درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

بسپار/ ایران پلیمر بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین درصد اشتغال مختص آموزش در محیط واقعی کار است و ۸۰ درصد مهارت آموزانی که در محیط واقعی کار آموزش دیدند، پس از فراگیری مهارت صاحب شغل شده و جذب بازار کار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار با همکاری اصناف کشور یکی از برنامه‌های مهم و موثر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغال پذیری و ایجاد اشتغال پایدار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و بیش از ۸۰ درصد کسانی که در چنین محیط هایی آموزش دیده‌اند جذب بازار کار شده‌اند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از ابتدای دولت سیزدهم در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی،طرح “مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار” را با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار در اولویت خود قرار داده است.در حال حاضر ۳۰ درصد آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است. این طرح موجب افزایش بهره‌وری ملی می‌شود و بستر پایداری اشتغال نیروهای کار را فراهم می کند. افراد با آموزش در محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند.

در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طرح “مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار” با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی را از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت خود قرار داده و برای جرایی کردن طرح از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در محیط کارگاهی استفاده کرده و توسعه و تنوع الگوهای آموزشی را مدنظر قرار داده است.

از جمله اهداف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی است. در چارچوب این طرح، مهارت و شایستگی مورد نیاز در راستای استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای از مربی به مهارت‌آموز همزمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می‌شود.

غلامحسین حسینی‌نیا – معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح آموزش در محیط کار واقعی و مزایای اجرای آن به ایسنا گفت: این طرح شیوه جدیدی از استاد شاگردی است که قبلا مرسوم بوده و با کمک اصناف کشور اجرا می‌شود. در حال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی فعال در کشور وجود دارد و طبق برآوردهای ما از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت ورود به این طرح را دارند و می‌توانند کارآموز بپذیرند و مهارتی را به طور کامل فرا بگیرند.

بیشترین درصد اشتغال مختص آموزش در محیط واقعی کار

وی ادامه داد: افراد پس از ثبت‌نام در این طرح، بخشی از آموزش را که جنبه عمومی و نظری دارد در قالب کلاس‌های حضوری، آنلاین و برخط و بسته‌های آموزشی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، از طریق فنی و حرفه‌ای می‌آموزند و سپس به واحد صنفی مذکور معرفی می‌شوند و زیرنظر استادکارانی که آن فعالیت را به طور تجاری انجام می‌دهند و از آن کسب درآمد می‌کنند، مهارت را کامل فرا می‌گیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در کنار آن افراد بسته‌ای از آموزش‌های مهارتی نرم از قبیل بنگاه‌داری، مشتری مداری، دخل و خرج داری و تامین مواد و منابع اولیه را یاد می‌گیرند و در واقع در یک محیط واقعی آموزش‌های مهارتی لازم در حوزه کسب و کار را می‌آموزند.

به گفته حسینی‌نیا بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین درصد اشتغال در کشور مختص آموزش در محیط واقعی کار است و بیش از ۸۰ درصد مهارت جویانی که در محیط کار واقعی آموزش ببینند به سرعت مشغول کار می‌شوند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی، ۵۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی و ۱۴ هزار آموزشگاه خصوصی متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در کشور است. مجموع بخش دولتی و خصوصی سازمان ظرفیت برگزاری سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر دوره مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور را دارد و در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی کشور اثرگذار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا