اخبار

تأثیر شوک قیمت‌های نفت به تولید و تقاضای پلاستیک

بسپار / ایران پلیمر به نقل از بلومبرگ، قیمت‌های نجومی نفت در حال سرایت به صنعت پلاستیک است و تولیدکنندگان در چنین شرایطی با توجه به کاهش حاشیه سود فعالیت‌های تولیدی خود را کاهش می‌دهند و این نخستین نشانه‌ از نوسان تقاضاست که امکان دارد به بخش‌های دیگر هم سرایت کند.

پنج بازرگان بازار پلاستیک اعلام کردند که چند کارخانه تولید محصولات پلاستیک در آسیا که موادی را برای ساخت بلوک‌های ساختمانی، اسباب‌بازی‌های کودکان و فضای داخلی خودرو تولید می‌کنند، مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید خود را تا 80 درصد کاهش داده‌اند.

واحدهای کراکر به‌طور معمول با ظرفیت کامل یا نزدیک به آن فعالیت می‌کنند.

به گفته بازرگانان که خواستار تولید پلاستیک در واحدهای کراکر واقع در کشورهای کره ‌جنوبی، تایوان و مالزی هستند، افزایش قیمت نفت خام و شرایط ناشی از آن در زمینه عرضه نفتای آسیا از روسیه، اقتصاد تولید پلاستیک در واحدهای کراکر را به چالش می‌کشد.

این موارد نشانه‌های اولیه از مسائلی است که درگیری‌‎های روسیه به اوکراین ممکن است برای صنایع متکی به مواد خام ایجاد کند.

به گفته آرمان اشرف، مشاور صنعتی مؤسسه فکتس گلوبال انرژی، 15 درصد از نفتای مورد نیاز آسیا از روسیه و مناطق دریای سیاه و بالتیک وارد می‌شود.

بسیاری از پتروشیمی‌ها خرید خود از روسیه را متوقف کرده‌اند و با توجه به اینکه محصولات نهایی آنها تا حدود 6 هفته یا بیشتر زمان می‌برد، در خرید نفت خام از هر نقطه‌ای در چنین سطح بالایی مردد هستند.

هزینه‌های گران حمل و نقل به این مشکل افزوده و سبب می‌شود شرکت‌های فعال در صنعت پلاستیک به جای اینکه ریسک زیان‌های هنگفت را متحمل شوند، به فکر کاهش فعالیت بیفتند.

تحلیلگر ارشد FGE گفت: شرایط فعالیت واحدهای کراکر در آسیا بسیار مبهم است و خرید نفتا در شرایط نفت 130 دلاری ریسکی بزرگ است و حاشیه سود حداقل برای یک ماه پایین خواهد ماند.

حاشیه سود محصولات از جمله اتیلن و پروپیلن که برای تولید در صنایع پلاستیک استفاده می‌شود پیش از این پایین بود و از زمان درگیری روسیه و اوکراین با کاهش بیشتری روبه‌رو شده است.

 

منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا