اخبار

تاجران ایران و جمهوری آذربایجان چه کالاهایی از هم خریدند؟

بسپار/ ایران پلیمر بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۱۴۰۱ رشد نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ داشته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال گذشته رشد حدود نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افزایش ۱۳ درصدی از نظر دلاری، رشد ۴۱ درصدی از نظر ریالی مواجه شده اما از نظر وزنی کاهش حدود هشت درصدی را تجربه کرده است.

این رشد در مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ناشی از افزایش ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی از نظر ریالی و ارزی است. چرا که از نظر وزنی صادرات و واردات انجام شده بین ایران و آذربایجان با کاهش جزئی مواجه شده است.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۶۵۴ میلیون دلار محصولات مختلف به جمهوری آذربایجان، این شریک تجاری را با یک پله صعود به رتبه یازدهم ارتقاء داده است. البته واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده و آذربایجان نسبت به سال ۱۴۰۰ هفت رتبه سقوط در تجارت با ایران را تجربه کرده است.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲ میلیون دلار کالای مختلف از جمهوری آذربایجان وارد کرده بود و این کشور ۴۲امین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود اما در سال جاری با واردات بیش از ۳۳.۹ میلیون دلار به رتبه ۴۹ام در بین شرکای تجاری ایران رسید.

نگاهی به آمارهای واردات جمهوری آذربایجان به ایران در سال گذشته، نشان از ۱۷ درصدی از نظر وزنی و کاهش ۲۰ درصدی از نظر ارزش دلاری دارد اما رشد ۳۱۴ درصدی را نیز از حیث ارزش ریالی را نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته که ناشی از حذف ارز ترجیحی است.

سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر جمهوری آذربایجان شدند؟

بررسی جزییات صادرات ایران به جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که «لوله‌ها یا پروفیل‌های توخالی بدون درز از فولاد ممزوج، بامقطع غیرمذکور» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به جمهوری آذربایجان قرار گرفته و سهم بیش از ۹.۵۲ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد.

پس از آن «آلومینیوم بصورت کارنشده، غیرممزوج» دومین محصول صادراتی به جمهوری آذربایجان است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۲۸ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته «کره بسته بندی شده به صورت بسته های بیش از ۵۰۰ گرم» نیز در رتبه سوم در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به جمهوری آذربایجان هستند. جزییات ۱۰ کالای نخست صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

تاجران ایرانی چه کالاهایی از همسایه شمالی خریدند

واردات ایران از جمهوری آذربایجان با کاهش نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. «ماشین های فرزکردن از نوع زا نوئی  برای فلزات» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۶.۴ میلیون دلار خرج برداشته و  ۱۸.۸۶ درصد واردات جمهوری آذربایجان به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «جعبه دنده خودکار» است که با ارزشی بالغ بر ۳.۹ میلیون دلار و سهم ۱۱.۷۰ درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

«مولد گازی تولید همزمان برق و گرما دارای موتور پیستونی جرقه ای – احتراقی»، «ماشین های تراش برای برداشتن فلز غیر مذکور در جای دیگر»، «واحدهای هواساز مربوط به کمپرسورهای پیچی» و غیره دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان آذری در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. جزییات ۱۰ کالای نخست وارداتی ایران از جمهوری آذربایجان در سال گذشته را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا